Hej.

I mitt evighetsprojekt (känns det som) så är det nu dags att provtrycka golvärmeslangen innan gjutning av nytt golv till badrum och tvättstuga.

Har lånat provtryckningspump och kommer att prova en slinga i taget (2st) direkt på slangen LK 16/2,2.

Funderingen jag har. Slangen utvidgar sig ju lite när jag pumpar upp till provningstryck 8,6bar pga av att en slang är mjuk temp m.m så trycket sjunker direkt till ca 6bar och håller sig där.

Hur många ggr ska jag pumpa upp till 8,6 innan jag kan räkna med att trycket håller sig.

Har vi nån expert som gjort det här förut vore jag tacksam för råd.
 
L
Provtryck alla på en gång , sedan det med att trycka till 8 bar är nog lite överkurs , i en annan tråd så kom det fram att pumpa in kallt vatten till tryck ca 8 bar , och det är varmare i plattan så kommer trycket öka ytterligare då vatten ökar i volym med värma
I drift senare kommer aldrig trycket att överstiga 1,5 bar , mitt tryckte jag efter tummen och pekfingret ca 4,5 bar , är det tätt då . så inte läcker vid 1,5 bar
Har för mig att leverantörerna säger bra högt tryck , man trycker inte radiatorkrets med
planraddar till 8 bar då kan raddarna bli lite som bollar
Trycket kommer att stiga lite , så du får vänta några dagar så det blir stabilt tryck och inte sjunker , var mer än vid fördelarna kan det läcka , slangarna i sig själv läcker inte utan skada
 
Ja, varför ska man följa tillverkarens anvisningar? Dom har säkert ingen koll alls jämfört med någon som uttalar sig anonymt på ett forum.
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Ja, varför ska man följa tillverkarens anvisningar? Dom har säkert ingen koll alls jämfört med någon som uttalar sig anonymt på ett forum.
Bra du kommer in och säger det , har du provtryckt GV - slang förut , jag har gjort det ett flertal gånger och inte haft något problem med det .
Kan du säga vilket tryck kommer det att bli efter några dygn när starten är 8,6 bar ??
 
Det hela handlar om att om man inte följer tillverkarens anvisningar så minskar chanserna drastiskt att få rätt vid en reklamation. Det behöver inte innebära att en annan metod skulle vara sämre.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Tjena.

Kul med svar men nu kom vi lite på sidan om frågan med trycksänkningen som blir vid uppumpning av trycket.

Det finns ju en poäng med att det kommer att vara ca 1,5bar i men en annan e ju lite hopplös me att följa instruktioner så ja tänkte försöka köra efter LK:s instruktioner.

Har LK:s protokoll för tryck/tätprovning

http://www.lksystems.se/globalasset...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf
 
L
Det väl inget fel i det stora hela att trycka så . det med hur många tryck du ska göra , är väl inga problem , då det ska sitta en manometer på tryckutrustning , men ha inte den ordinarie manometern inkopplad , ( 3 eller 6 bar ) då får du köpa en ny och trycka om , den sprängs
Men tycker nog att det är lite kort tid med 30 min och sedan sänka i 90 min , mitt stod i flera dygn med 4,5 bar förtryck och det ökade upp tror det var 1 bar ,extra för vattnet i slangarna blev varmare i betongen , då kan trycket stiga markant , beror helt vattentemp och temp i plattan , men som man säger , frågan är fri och svaret är inte givet
 
När jag provtryck min golvvärme så hade jag en elektrisk pump, jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror det tog ungefär en kvart innan trycket hade stabiliserat sig. Självklart ska du följa tillverkarens anvisningar och säker vatten. Jag hade dock som de andra påpekar tryckt alla slingor samtidigt.

Hur länge har du pumpat upp trycket? Pumpa så att du hela tiden håller trycket och aldrig låter det stiga ner till 6 bar.

Har du spolat ur ledningarna ordentligt så att du har fått ur all luft?
 
L
N NoOne2k skrev:
När jag provtryck min golvvärme så hade jag en elektrisk pump, jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror det tog ungefär en kvart innan trycket hade stabiliserat sig. Självklart ska du följa tillverkarens anvisningar och säker vatten. Jag hade dock som de andra påpekar tryckt alla slingor samtidigt.

Hur länge har du pumpat upp trycket? Pumpa så att du hela tiden håller trycket och aldrig låter det stiga ner till 6 bar.

Har du spolat ur ledningarna ordentligt så att du har fått ur all luft?
Bra du sa luft , tänkte inte på det nu , finns luft kommer kanske inte trycket upp på flera timmars pumpande , luft komprimeras men inte vatten
 
tommib
Vilken slang har du? I LKs monteringsanvisningar står det att slangen ska vara trycksatt vid gjutning, antagligen för att man ska upptäcka om man skadar den under gjutningen.
 
Hej igen.
Kul med alla synpunkter & tips. Tusen tack.
Har LK 16*2,2 slang, bra tips om trycksatt under gjutning, tack.
Anledningen att ja trycker en slinga i taget är dålig planering/lite erfarenhet. :geek: Har varken fördelare eller skåp uppsatt, inte ens köpt. Man får skämmes! se bild pannrum.
Pannrum med synliga LK 16*2,2 slangar som sticker upp ur golvet, manuell tryckare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är alltså slangar upp ur golvet, tryckte ena slingan igår och den sjönk från 8,6->7,9bar synade slangarna minituöst och ingen läcka. inge läck på kopplingar heller som låg på papper.
Jag tar det som att sänkningen beror på utvidgning av slangen, särskilt som jag vid det lägre trycket 4,5bar i 90min fick tömma några ggr då slangen drar ihop sig.

Sen fick det stå under natten med 3bar, hade ökat lite (slangkrymp) så jag tar det som tätt :D

Idag (nu) håller jag på med andra slingan tvättstuga / Groventrè samma procedur men tog mig mer tig att jobba upp trycket, ca 15-20min Manuell trycktestutrustning med slang ansluten till tryckmätare och handpump i pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OOoops!! dags att kolla!
Samma här, sjunkit till 7,9. Inte en läcka efter att ha smygit slingan, känner mig nöjd med det och har sänkt till 4,5 samma här att man får vänta lite och släppa lite tryck inann det är stabilt på 4,5 tar det som positivt.
Som ni ser har jag manuell tryckare lånat på jobbet (Bra att jobba på yrkesgymnasium :)
Men en elektrisk som tar upp till rätt tryck lät ju SWEET! NOone2 :rofl: gjorde man det här mer skulle man bygga en av en kugghjulspump elr nåt.

Lägger upp lite bilder från projektet som skulle bli ett litet badrum innan dottern föddes, ja började i dec hon föddes i maj och blir 3år nu i maj 2018 :sweat::sweat:

Erkänner det för att det kanske tröstar nån annan som åxå titulerar sig "Långsamma byggaren" :crysmile:. Har en dröm om att få in betongen innan jul.
Kanske skulle göra en ny tråd "Långsamma byggarns" källarprojekt :crysmile:
Ett pågående installationsarbete av golvvärmeslangar på isolerplattor i ett ofärdigt pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeslangar ordnade på gulvskivor i ett pågående byggprojekt för ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd källare med påbörjad installation av golvvärme, synliga värmeslingor och rör upp ur golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Snyggt jobb för en amatör , då tar det tid , du säger kopplingar ( har du skarvat slangarna ??? )
Vad ska du ha i fyrkanten som är djup på foto 1
 
Nä inga skarvar, i ena änden satt jag en ballofix för att kunna lufta ordentligt och i andra sitter det ett T-rör med manometer och koppling mot tryckpump. De va dom kopplingarna ja menade.

Fyrkanten är som en förstärkning i plattan då jag kommer att ha en limträbalk tvärs över rummet så inte golvet ska gunga och i fyrkanten blir det "stolpe" upp till den.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
tommib
Om du ska gjuta en förstärkning för en stolpe där skulle jag dra golvvärmerören lite åt sidan. Trist om man någon gång vill bila där och drar hål i slangen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
L Liteavvarje skrev:
Har för mig att leverantörerna säger bra högt tryck , man trycker inte radiatorkrets med
planraddar till 8 bar då kan raddarna bli lite som bollar
Det gör man visste! Allt annat är att frångå regelverket.

Och panelradiatorer blir inte som bollar vid 8,58 bar. Jag har provtryckt flera tillverkares radisar och det går fint! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.