Tja,

Jag var upp på vinden för en vecka sen och tyckte att det luktade lite fukt. Tänkte inte så mer på det förrän tjejen var upp här om dagen och sa samma sak.
Undersökte lite noggrannare idag. Kände ingen lukt längre, men hittade några fläckiga board upp mot nocken.
Kändes inte mosiga eller så. Kunde inte komma åt bra och känna bakom dom.
En bekant trodde att det kunde vara pågrund av dålig ventilation.
Ljusbrun board med mörka fläckar på vinden indikerar potentiell fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad tror ni?
 
Nja, ser mer ut som det vart nån panna trasig som gjort att det runnit vatten på masoniten. Du har ju ingen papp ovanför så minsta inträngning genom yttertaket ger ju detta direkt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nja, ser mer ut som det vart nån panna trasig som gjort att det runnit vatten på masoniten. Du har ju ingen papp ovanför så minsta inträngning genom yttertaket ger ju detta direkt.
Tack för svar!
Är det något jag borde göra åt saken, eller är det bara att ha fortsatt koll så det inte blir värre?
Börjar gå i tankar på att byta tak då det är 30 år gammalt, men hoppades på att kunna vänta nått år eller två, då ekonomin inte tillåter det för tillfället..
 
Det är viktigt att genast byta trasiga pannor.
 
Verkar bara vara en lokal fuktfläck, så hela taket behöver nog inte bytas än. Det är ju ngn form av oljeboard, och vid större fuktbelastning så tränger fukten igenom och ventileras bort via vindsutrymmet. Sådana fläckar är nog typiskt att få t ex vid spik-/skruvhål, fast då kanske lite mindre än på bilden. Det fina med oljeboarden är ju att den torkar upp igen utan att ta skada. Under förutsättning att det inte är ett konstant vatteninflöde från yttertaket förstås. Såsom t ex en trasig panna, om det är tegel-/betongpannetak?

Jag har ett och annat ställe i mitt garagetak som ser likadant ut. Det är plåttak, så troligtvis är det från skruvhål, men från stegen när jag rensade rännorna såg jag inget fel, så får väl vid tillfälle nästa år krypa upp på taket och granska områdena med lupp. Hur som helst, det har varit så nu i 20 - 30 år så ngn akut fara på taket är det inte.
 
Staffans2000
V Västeråsman skrev:
Kontakta Joakim & Peter Bygg AB och be dom lägga om taket!

Konstruktioner med oljehärdad masonit är rena dyngan!
Lägg ett tak med Råspont,underlagspapp
I 66 procent av dina inlägg rekommenderar du ovan nämnda firma. Här dessutom, utan att veta nästan ett smack om förutsättningarna. Det kan mycket väl räcka med att byta ut en trasig takpanna. Eller?

staffan
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Är det uppe vid nock.kan det vara så att nockband lossnat och kanske snö trängt in där och sen smällt så det blivigt dessa lokala fuktmärken.
Jag har nämligen haft likadant när jag hade masonit som undertak och då var det nockbandet som saknades
 
Oldboy Oldboy skrev:
Verkar bara vara en lokal fuktfläck, så hela taket behöver nog inte bytas än. Det är ju ngn form av oljeboard, och vid större fuktbelastning så tränger fukten igenom och ventileras bort via vindsutrymmet. Sådana fläckar är nog typiskt att få t ex vid spik-/skruvhål, fast då kanske lite mindre än på bilden. Det fina med oljeboarden är ju att den torkar upp igen utan att ta skada. Under förutsättning att det inte är ett konstant vatteninflöde från yttertaket förstås. Såsom t ex en trasig panna, om det är tegel-/betongpannetak?

Jag har ett och annat ställe i mitt garagetak som ser likadant ut. Det är plåttak, så troligtvis är det från skruvhål, men från stegen när jag rensade rännorna såg jag inget fel, så får väl vid tillfälle nästa år krypa upp på taket och granska områdena med lupp. Hur som helst, det har varit så nu i 20 - 30 år så ngn akut fara på taket är det inte.
Tack för svaret!
Ska ta mig upp på taket illa kvickt och undersöka om det kan vara någon trasig betongpanna.
 
T TheGame skrev:
Är det uppe vid nock.kan det vara så att nockband lossnat och kanske snö trängt in där och sen smällt så det blivigt dessa lokala fuktmärken.
Jag har nämligen haft likadant när jag hade masonit som undertak och då var det nockbandet som saknades
Tack för tipset, ska ta en ordentlig titt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.