J
Har letat runt i forumet och Wera bits anses vara bra men jag blir inte klok på vilka jag skall välja.

Behöver något som funkar allround.

Är detta kitet lämpligt?
Vad jag förstår kan bitsen användas i skruvdragaren och sen kan man använda dom i handtaget (vänster i bild) som en vanlig mejsel eller tom med zyklop grejen ovan.

Räcker det med bara en "slotted" bit? Verkar vara så i de flesta kiten frān Wera.

Wera Tool-Check PLUS bitssats med olika bits och hylsor, handtag och en mini-zyklop adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J janerik12 skrev:
Har letat runt i forumet och Wera bits anses vara bra men jag blir inte klok på vilka jag skall välja.

Behöver något som funkar allround.

Är detta kitet lämpligt?
Vad jag förstår kan bitsen användas i skruvdragaren och sen kan man använda dom i handtaget (vänster i bild) som en vanlig mejsel eller tom med zyklop grejen ovan.

Räcker det med bara en "slotted" bit? Verkar vara så i de flesta kiten frān Wera.

[bild]
Vill du använda bitsen till annat än skruvdragare, alltså som mejsel eller spärrskaft?
Annars finns det nog mer prisvärda set att välja.

Tex. detta: https://www.amazon.de/Wera-Bit-Sort...ywords=Wera+BC+Universal+Rapidaptor+Bit‑Check

De mesta skruvarna idag är väl torx, ph2 och pz.
Om jag letar bland alla bits på min bänk i garaget hittar jag nog inte en spårbits som använts.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Mitt gamla hus har spårskruvar överallt. När man ska riva något måste spårbitsen fram.
 
  • Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
J
FredrikR FredrikR skrev:
Vill du använda bitsen till annat än skruvdragare, alltså som mejsel eller spärrskaft?
Det är en bra fråga. Hur bra funkar det som mejsel och spärrskaft? Hade jag kunnat skippa att köpa http://products.wera.de/en/screwdrivers_kraftform_plus__series_300_kraftform_big_pack_300.html?

FredrikR FredrikR skrev:
De mesta skruvarna idag är väl torx, ph2 och pz.
Om jag letar bland alla bits på min bänk i garaget hittar jag nog inte en spårbits som använts.
Då har jag lärt mig något nytt. Visste inte att torx var vanligare än spår.
 
Spårbitsen används uteslutande till någon 50 år gammal skruv som sitter fastärgad i träet. Spårbits är engångs, de är garanterat krokiga innan skruven är ute.

För mig är det viktigaste att bitshållaren har vettiga markeringar för de bitsen jag använder. Allt eftersom man förbrukar en bits byts den då ut. Jag vill ha:
2x PH2
2x PZ2
T15
T20
T25

Det är de bitsen som används löpande, allt annat är undantagsfall. Livslängden för en PH2 är ungefär en dag, för PZ1 eller spår ungefär en skruv. T20 håller ett par dagar om man kör med slagskruvdragare, länge om man kör utan.

Att jag vill ha vettiga markeringar på bitshållaren är för att jag ska veta vilken bits jag måste fylla på när dagen är slut.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Jag har ett set väldigt likt det du visar i första inlägget, tror de ändrat konfigurationen lite sen jag köpt mitt. Jag tycker det är ett bra set och det täcker de flesta behov. Det lilla spärrskaftet är väldigt bra i situationer där saker är svåra att komma åt. Det har jag använt flitigt. Skruvmejselhandtaget är litet. Det duger till mindre småpill, men är inte något som löser alla situationer där man vill skruva för hand. Handtaget är ca 60mm långt och kanske 25mm i diameter. Så det är svårt att få ett kraftigt tag och dra saker ordentligt. Det går till viss del att lösa genom att byta till spärrhandtaget istället.
För min del är detta en bitssats av flera. Men jag gillar denna i och med handtagen som är med. Den löser på egen hand alla situationer som kan uppstå. Så den är väldigt praktisk att ha med sig om man ska göra jobb någon annan stans och inte vet riktigt vad man kommer ställas inför. Wera levererar alltid kvalitet och hela satsen är välbyggd.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
[bild]
Jag har det kitet, spärrskaftet är jätte behändigt att ha när man skall dra torx skruvar som sitter lite tajt till där dragare eller mejsel inte får plats.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Har också en äldre utgåva utan mejselskaft. Köptes då jag behövde skruva nytt brädgolv under befintligt gjutjärnselement. Perfekt för att komma åt och har använts flitigt.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Kom ihåg, bits är förbrukningsmaterial. ;)
Där jag handlar har dom de vanligaste sorterna på "lösvikt" i kassan.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Tack så mycket för alla svar!

Använder ni hylsorna som medföljer kitet? De används istället för skiftnyckel om storleken på muttern passar hylsan korrekt?

Med en skruvdragare och det lilla spärrskaftet låter det som att vanliga mejslar inte kommer användas ofta. Jag kanske börjar med bara kitet ovan.:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.