På Nya Bellevue i Malmö ligger en villa av Gösta Olson byggd 1967, men det är inget vanligt 1960-talshus. Den långsmala bågformade huskroppen har influenser från såväl sydeuropa som funktionalism och skånsk arkitektur.

Du kan läsa artikeln här: Klassicism möter 1960-tal i Skåne
 
Ett av de häftigaste husen jag sett i denna artikelserie.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Riktigt cool och personligt hus!
 
Fint hus. Planlösningen känns modern, framför allt övervåningen. Tror detta hus inspirerat många arkitekter
 
K
Med tanke på hur det såg ut för ett år sedan så har man lyckats. Sen är historien bakom inte så snygg.
Killen som köpte huset för ett år sedan har gjort ett kap.
 
Berätta mer Krombacher, nu blev man ju nyfiken :D
 
Vad är det för stolar i matrummet som ser ut som om de var gjorda av grenar? Intressanta.
 
Den barren skulle jag inte säga nej till!
Vackert exteriört och vettig lyx interiört.
Den enda spontana,undrande reflektion jag gjorde var varför tvättstugan är så avlägset placerad. Där finns en väggstump som skulle underlätta tillträdet.
 
S severin skrev:
Vad är det för stolar i matrummet som ser ut som om de var gjorda av grenar? Intressanta.
Grenar är det ju inte. Det där kan vara svårt att åstadkomma med trä. Jag undrar om det inte är gjutet.
 
Gammelnörden
Det är Philippe Starck Masters Chair;
"Philippe Starck hyllar med sin stol Masters tre ikoner inom möbeldesign. Omtolkad till en stol för 2000-talet har han låtit sig inspireras av Arne Jacobsens "Sjuan", Eero Saarinens "Tulip Chair" och Charles Eames' "Eiffel Chair" och förenat dem till en charmig och slingrande hybrid.
Den lämpar sig även för utomhusbruk, och kan staplas upp till fyra stycken."

Material: Polypropylenplast
http://shop.kartellsverige.se/sv/produkter/stolar/masters.html
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Ja , diskmaskiner fanns inte på 60-talet ;) Och inte passar den in som rostfri, stilpolisen ger -1 poäng där.
 
Ja, den verkar ha säckat ihop. Under reparation kanske?
 
Gammelnörden
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja , diskmaskiner fanns inte på 60-talet ;) Och inte passar den in som rostfri, stilpolisen ger -1 poäng där.
Kvinna i vintagekök från 1965 står bredvid en tung gammal Elektrolux-produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrolux 1965 vägde typ 3 ton...;)
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.