Buskfyggaren
Vi har (hade) en tryckande spisfläkt i våran lägenhet som ej får sitta där enligt styrelsen, lägenheten ventileras med en centralfläkt (mekanisk frånluft) på taket och det som ska sitta i köket är en spiskåpa.

Vi hade en hantverkare här idag som monterade när den gamla fläkten och satte dit en spiskåpa som vi köpt, när jag kommer hem och tittar upp i hålet där ventilationsröret från spiskåpan går så ser jag att det finns två kanaler. Hur kan detta komma sig?

Spiskåpan är nu kopplad på den kanal där den gamla spisfläkten satt, det är minimalt eller inget drag där, knappt kännbart isåfall och klarar definitivt inte av att hålla kvar ett toalettpappersark. Det verkar vara samma sak med den andra kanalen men där vill jag ändå säga att det är mera drag. Hantverkaren påstod dock att han kände efter och prövade med ett pappersark men det var ingen skillnad på kanalerna så han fäste då röret på kanalen där spisfläkten hade varit påkopplad.

Kanalerna ser ut att gå in bredvid varandra i väggen, det finns ingen inspektionslucka så det är svårt att se ordentligt.

Jag prövade att laga mat nyss och spiskåpan suger ingenting, känns som vi gått från att ha bra utsug i köket om än utan grundventilation till att ha noll ventilation. Riktigt surt

Någon som varit med om något liknande eller kan hjälpa mig? Jag själv tycker att det känns jäkligt konstigt att det finns två kanaler. Det är lägenhetens förr-förra ägare som renoverat köket, inte kan dom ha dragit en egen kanal för köksfläkten ut på fasaden eller upp på taket? Det låter ju helt orimligt?

OVK från 2012 är underkänd med anledning av spisfläkt i våran lägenhet.

Till höger skymtar man den andra kanalen:
 
  • Nyinstallerad spiskåpa med flexibelt ventilationsslang ansluten till ena av två synliga kanaler i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I en bostadsrätt hade jag en värmeväxlare över spisen med tilluft och frånluft. Kan det vara det?
Eller är det ett rör till en toalett.
Eller är det ett hemmabygge som den som monterat fläkten satt dit.
Eller nåt annat.
 
Vanligt fel när det inte finns drag, är att det inte finns tilluft, ventiler igensatta med trasor, papper mm är inte ovanligt.
 
Buskfyggaren
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
I en bostadsrätt hade jag en värmeväxlare över spisen med tilluft och frånluft. Kan det vara det?
Eller är det ett rör till en toalett.
Eller är det ett hemmabygge som den som monterat fläkten satt dit.
Eller nåt annat.
Kök och WC ska sitta på samma stam. Vi har mekanisk frånluft i byggnaden, inget FTX system.
 
Stoppa in telefonen i hålet och filma och ta några (Jul)Kort!
Den ena går nog hit och den andre dit ;) ganska säker på det!
 
tommib
Hmm... du får nog montera ner köksskåpen och titta närmare på det där. Ev måste kanalerna filmas eller undersökas på annat sätt för att se varför där inte är drag.

För att lösa osproblematiken kan du, efter samråd med föreningen, säkert installera en kolfilterfläkt.
 
Buskfyggaren
Kan det vara så kanske att det ska sitta en kryddhyllefläkt där som förra ägaren helt enkelt tagit bort och ersatt med en spisfläkt? Isåfall har jag köpt en spiskåpa för 5000 helt i onödan :geek:. När jag tittar på bilder på sådana så har dom två anslutningar. Hur kan komma sig isåfall att vi ändå har drag i badrummet?
 
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Kök och WC ska sitta på samma stam.
Nja, kök (imkanal) brukar man vilja ha avskild från all annan frånluft. Anledningen är att alla kanaler som är kopplade till en imkanal ska brandisoleras i hela des längd.

En imkanal får vara oisolerad i det rum där den startar om den bara betjänar en brandcell (bostad), om den betjänar flera brandceller (bostäder) så ska hela imkanalen isoleras förutom själva flexanslutningen.
 
Buskfyggaren
Nu har jag kontaktat styrelsen angående detta men frågar ändå här, är det möjligt att det finns både en kryddhyllefläkt i varje lägenhet med konstant grundflöde OCH en centralfläkt på taket till huset som tjänar alla lägenheter?
 
På Frankes hemsida finns en bra beskrivning av olika fläktlösningar, ni har förmodligen någon av de två nedersta varianterna:

https://www.franke.com/se/sv/ks/expertise/select-the-right-hood.html

Oavsett vilket ska det vara ett konstant sug i fläkten hela tiden. Vad är det för modell av spiskåpa ni köpt? Har den timer eller kan ni välja hastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.