Är det vanligt koppar eller nåt annat?
 
  • Radiator med termostat och vitmålad rörgenomföring mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget annat än järn, däremot helt vanliga och avsedda för gängning av dimension 3/8" eller R10 om du söker efter delar mm.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är inget annat än järn, däremot helt vanliga och avsedda för gängning av dimension 3/8" eller R10 om du söker efter delar mm.
Tack! Om man vill skarva och dra ett koppar rör ifrån, är det special koppling som gillar?
 
Du får förklara hur och varför du vill göra det isf, men det finns kopplingar så man kan göra det om man vill.
 
GK100 GK100 skrev:
Du får förklara hur och varför du vill göra det isf, men det finns kopplingar så man kan göra det om man vill.
Ok jag har några saker på hjärnan och jag vet inte om jag klarar av det men vill gärna veta teoretiskt i alla fall.
Först är att som står i mitt andra tråd, vill jag ersätta ett element jag plockade bort för att det läcktes. Vad har jag för möjligheter för att sätta upp ett nyt?
Eftersom CC måttet är konstigt måste jag sätter upp ett med störa eller mindre CC mått. Antigen kapar jag under termostat och gängar röret på plats om det går? Eller köpa ett med störa CC och som nån sa, sätter på en förlängnings rör? Eller sätter på en helt ny färdig kopplingsats?
 
  • Vägghörn med rörstumpar och termostat där ett element tagits bort, med synliga vattenskador och gammal tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 GK100 skrev:
Du får förklara hur och varför du vill göra det isf, men det finns kopplingar så man kan göra det om man vill.
Sedan vill jag också installera ett nytt element i ett annat rum. Jag klarar av installerar allt med nyt rör uzv. men vet inte exakt hur man sedan kopplar på till den befintliga om det är järn.
 
Redigerat:
Om du inte får så mycket större CC på ett nytt skulle jag tro du kan lösa det med muff, nipplar osv på ett vettigt sätt där. Om du behöver koppla utan att kunna gänga ändarna kan du söka på "stålrörskoppling" så hittar du såna. De används lika som vanliga klämringskopplingar för tex koppar så det är enkelt att jobba med.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du inte får så mycket större CC på ett nytt skulle jag tro du kan lösa det med muff, nipplar osv på ett vettigt sätt där. Om du behöver koppla utan att kunna gänga ändarna kan du söka på "stålrörskoppling" så hittar du såna. De används lika som vanliga klämringskopplingar för tex koppar så det är enkelt att jobba med.
Och fungerar stålrörskopllingar på järn också?
 
Ja det är ju bara hur man lägger orden där, de du har ska man nog kalla stålrör också om det ska vara korrekt. De kopplingarna funkar till de rör man har hemma i värmeledningarna.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja det är ju bara hur man lägger orden där, de du har ska man nog kalla stålrör också om det ska vara korrekt. De kopplingarna funkar till de rör man har hemma i värmeledningarna.
Gamla elementet hade ett CC mått på 315mm. Det finns CC mått på 250 eller 350mm. Skulle du kapa eller förlänger eller är det skit i vilken?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Och tack för hjälp!!
 
Gå på cc 350mm så kan du använda gängan som finns på tilloppet å skarva i en stump.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Gamla elementet hade ett CC mått på 315mm. Det finns CC mått på 250 eller 350mm. Skulle du kapa eller förlänger eller är det skit i vilken?
Ja då skulle jag göra som Schäfer och fixa förlängning de 45 mm som krävs.
 
Krilleman
Köper du gängade delar i mässing är dom betydligt lättare att bottendra än gängade delar i stål.

Lite dyrare dock.

Men det finns inv/utv gängade nipplar i samma dimension på båda sidorna som agerar "förlängning", en underbar detalj när man vill skarva på en extra cm.

http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/18-rornipplar-3237

Mässingsnippel med invändiga och utvändiga gängor för rörskarvning.

Ska du kapa helt så är Vatettes röda starkt rekommenderade av mig! Den ersätter en vanlig klämring i en Vatettekoppling för att gå på stålrör.

http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=7fd5a76ba60ad0531931451640e2b7a1

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1945345.pdf

Vatette kopplingsdelar med röd stark som ersätter klämring, visar delarna numrerade 1 till 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Köper du gängade delar i mässing är dom betydligt lättare att bottendra än gängade delar i stål.

Lite dyrare dock.

Men det finns inv/utv gängade nipplar i samma dimension på båda sidorna som agerar "förlängning", en underbar detalj när man vill skarva på en extra cm.

[länk]

[bild]

Ska du kapa helt så är Vatettes röda starkt rekommenderade av mig! Den ersätter en vanlig klämring i en Vatettekoppling för att gå på stålrör.

[länk]

[länk]

[bild]
Krilleman jag hittade den här från firman Ezze som du rekommenderade:-
http://www.ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/373-8530537
Gamla anslutnings mått var 315 och så om jag köpa en förlängning på 34mm borde jag kunna koppla ett element med 350mm CC om jag har rätt?
Sedan är det bara tar bort termostat ventilen och kopplar på förlängnings röret och sedan kopplar termostatventilen på förlängningsröret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.