Vi har en brandvarnare I köket som piper varje gå g vi lagar mat.
Som vi förstått måste vi ha en brandvarnare där, då vi har gasspis. Men det är olidligt att den går igång hela tiden.
Finns det något bra alternativ till dom vanliga brandvarnaren?
Jag tänker mig såna som reagerar på värme eller...
 
holetaker holetaker skrev:
Vi har en brandvarnare I köket som piper varje gå g vi lagar mat.
Som vi förstått måste vi ha en brandvarnare där, då vi har gasspis. Men det är olidligt att den går igång hela tiden.
Finns det något bra alternativ till dom vanliga brandvarnaren?
Jag tänker mig såna som reagerar på värme eller...
Finns värmedetektorer som reagerar på värme istället för rök. Ger dock en mycket senare upptäckt av brand och rekommenderas egentligen bara där det inte går att sätta rökdetektor pga att det tex förekommer rök naturligt.

Kanske kan det vara ett alternativ att försöka flytta brandvarnaren något samt kanske testa med en annan modell.

Hur är ventilationen egentligen?
Har ingen gasspis, men likväl en brandvarnare i köket. Kanske att den löser ut 1-2 ggr per år max och då bara när man råkat bränna något.
 
spisfläkten står på max, men ändå går varnaren igång.
Dock endast när brännarna närmast används eller när ugnen öppnas.
Vi ska prova att flytta brandvarnaren, men just nu sitter den på det mest logiska stället.
 
BirgitS
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
Jag skulle ha satt upp en temperaturvarnare (barandvarnare som reagerar på hög temperatur) närmast spisen och så en vanlig brandvarnare en bit ifrån, sammankopplade med brandvarnarna i resten av huset. Deltronics sammankopplade brandvarnare har vi satt upp i huset och de fungerar bra. De har de vi hade tidigare från Housegard var det bara problem med och de låg med och de låg mest i ett skåp:worried:
I vårat gamla kök hade vi brandövning och barnen spran ut varje gång då vi stekte pannkakor då fläkten hade gett upp och lät mer än den sög.
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.