Skada på fönsterbänken med en synlig skruv och stora hål i den underliggande gipsväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
I lägenheten jag flyttat in i så upptäckte jag att en av fönsterbänkarna hängde lite på sniskan. Undersökte och märkte fort att fönsterbänken(granitskivan) satt monterad på en vägg med endast 1st gipsskiva(enkelgipsvägg) utan någon som helst förstärkning(plyfa, skruvad i regel, OSB) bakom. Totalt värdelös konstruktion, räcker med att luta sig lite mot den, eller att ha nyfikna ungar som hänger å klänger, för att den ska lossna med resultatet stora hål i väggen.
Är det standard att bygga på detta sätt?
Har ni tips på åtgärd?, måste ju förstärkas bakom. Har en lösning jag tänkt mig men vill gärna höra fler idéer
//Jack
 
L
Nytt eller gammalt hus ??? Nyrenoverad eller orginal ??
 
Byggt 2008
 
L Liteavvarje skrev:
Nytt eller gammalt hus ??? Nyrenoverad eller orginal ??
Byggt 2008. Original.
 
tommib
Det låter helfel. Man monterar ingenting i gips mer än någon enstaka tavla. Fönsterbänkar ska absolut sitta i reglar.
 
L
Hyresrätt eller bostadsrätt
Hyresrätt värdens problem ,
Bostadsrätt dina problem , vet du om vem som gjort det , spelar nog ingen roll vem som gjort det , sådana fel följer med som bonus vid köp
Att få fast det igen , borra djupt i väggen 2 hål på varje konsol ( blir kanske till att borra nya hål i konsolen ) , långa skruv och plugg , och någon form av träbit som distans bakom till väggen
 
tommib
Hur menar du nu med långa skruv/plugg? Det kommer inte hjälpa ett skvatt om det enda som är där är gipsskivan. Om det inte går att fästa konsollerna i väggreglarna är enda rimliga lösningen att plocka ner ytskiktet och kortla.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Molyplugg håller för en hel del. Bör funka.
Men bästa är om du kan flytta konsollerna så du skruvar i regeln.
 
tommib
Mollyplugg håller för en del men inte för en fönsterbänk. Betänk vridmomentet som uppstår när någon hänger på den eller lutar sig mot den.

Molly är inte starkare än skivan de sitter i. Om det vore dubbelgips så kanske, men aldrig i livet med enkelgips. Jag hade inte satt molly i dubbelgips heller.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det låter helfel. Man monterar ingenting i gips mer än någon enstaka tavla. Fönsterbänkar ska absolut sitta i reglar.
Precis min tanke
 
L Liteavvarje skrev:
Hyresrätt eller bostadsrätt
Hyresrätt värdens problem ,
Bostadsrätt dina problem , vet du om vem som gjort det , spelar nog ingen roll vem som gjort det , sådana fel följer med som bonus vid köp
Att få fast det igen , borra djupt i väggen 2 hål på varje konsol ( blir kanske till att borra nya hål i konsolen ) , långa skruv och plugg , och någon form av träbit som distans bakom till väggen
Förstår att det ligger i mitt undersökningsansvar, och jag påpekade det faktiskt redan under lägenhetsvisning. De visste ingenting så klart... Vet att jag kan klara av detta så det är inget större problem egentligen. MEN, är yrkesrivare, däremot ickesnickare... Vill veta, bygger man verkligen så här, eller skulle man kunna kalla detta för att fuskbygge? Skulle aldrig sätta upp tv:n på väggen t ex. Och tips på åtgärd tack
// Jack
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Molyplugg håller för en hel del. Bör funka.
Men bästa är om du kan flytta konsollerna så du skruvar i regeln.
Granitskivan satt med mollyplugg. Min slutsats är att det håller inte
 
J jackolako skrev:
Granitskivan satt med mollyplugg. Min slutsats är att det håller inte
Ska jag flytta konsollerna så måste jag borra nya hål i skivan, inga större problem men måste fortfarande fixa väggen och tänkte då att ja ska såga upp, köra in plyfa som förstärkning bakom och sen återmontera allt...
 
tommib tommib skrev:
Det låter helfel. Man monterar ingenting i gips mer än någon enstaka tavla. Fönsterbänkar ska absolut sitta i reglar.
Helt på din sida
 
L Liteavvarje skrev:
Hyresrätt eller bostadsrätt
Hyresrätt värdens problem ,
Bostadsrätt dina problem , vet du om vem som gjort det , spelar nog ingen roll vem som gjort det , sådana fel följer med som bonus vid köp
Att få fast det igen , borra djupt i väggen 2 hål på varje konsol ( blir kanske till att borra nya hål i konsolen ) , långa skruv och plugg , och någon form av träbit som distans bakom till väggen
Behöver inte borra mer än 12 mm så är jag igenom den gipsskiva allt hängt på. Menar du att jag ska borra rakt ut genom fasaden då eller? Tror nog jag skulle få höra ett å annat från föreningen då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.