Marike
Som tidigare år, en kalender för de lite större barnen.
Finns det inget för de mindre barnen. De som glittrar i ögonen när de ser julpyntet.
Annars lite tidigt att ge den betyg idag, men vad tycker ni?
 
Krilleman
Jag har lite svårt för en julkalender som faktisk kan ge lite små mardrömmar för barn i första avsnittet.

Vem vet, kanske det kommer "aliens" med svetshjälmar...

En julkalender för mig sprider genuin glädje. En julkalender som bygger på att minimera rymdålderns SCI-FI och mer fokus på traditionsenliga fabler och äldre tradition. Det var alltså bättre förr!

Men jag kanske är gammalmodig av mig!

Illustration av tomte som tittar på en miniatyr vinterscen med ljus och stuga.
 
Marike
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag har lite svårt för en julkalender som faktisk kan ge lite små mardrömmar för barn i första avsnittet.

Vem vet, kanske det kommer "aliens" med svetshjälmar...

En julkalender för mig sprider genuin glädje. En julkalender som bygger på att minimera rymdålderns SCI-FI och mer fokus på traditionsenliga fabler och äldre tradition. Det var alltså bättre förr!

Men jag kanske är gammalmodig av mig!

[bild]
Så tycker jag med. Är väl gammalmodig jag med då.
Trodde i mitt enfald att tråden skulle översköljas av åsikter då man inte längre kan tycka till på SVT, vad jag kan se i alla fall.
Kan bli svårt att dra ut på detta i 23 dagar till.
 
Problemet med förra årets julkalender, Selmas saga, är att den enligt mig är riktigt svår att överträffa. Den var verkligen spot on i min familj och umgängeskrets.
 
Jag gillar den skarpt än så länge. Känns som det blir en klassisk äventyrssaga enligt klassiskt struktur: antihjälten och dess två vänner den får på vägen (det måste alltid vara tre) har en bristsituation i sitt liv och ger sig ut på en resa, upplever äventyr, löser gåtan (ofta med hjälp av tre magiska saker) och kan sedan komma hem i bättre form och få ett bättre läge...

Jag tycker iaf att den verkar välspelad, mycket att titta på och spännande.. Jag tycker det är synd att barnen inte är äldre faktiskt... (till skillnad mot någons kommentar ovan).
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
Marike
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Problemet med förra årets julkalender, Selmas saga, är att den enligt mig är riktigt svår att överträffa. Den var verkligen spot on i min familj och umgängeskrets.
Jo, den var bra. Men även den för lite större barn ( och vuxna ). Fanns en hel del som kunde ge en 3-4 åring mardrömmar även i den. Vinnare genom åren är Sunes Jul enligt SVT. https://blogg.svt.se/oppet-arkiv/basta-julkalendern/
Den var väl lite mjukare i tonen, dumt att ändra på ett vinnande koncept, man undrar varför de gjort det.
 
Marike
MmeMim MmeMim skrev:
Jag gillar den skarpt än så länge. Känns som det blir en klassisk äventyrssaga enligt klassiskt struktur: antihjälten och dess två vänner den får på vägen (det måste alltid vara tre) har en bristsituation i sitt liv och ger sig ut på en resa, upplever äventyr, löser gåtan (ofta med hjälp av tre magiska saker) och kan sedan komma hem i bättre form och få ett bättre läge...

Jag tycker iaf att den verkar välspelad, mycket att titta på och spännande.. Jag tycker det är synd att barnen inte är äldre faktiskt... (till skillnad mot någons kommentar ovan).
Jag tycker som du, men ur små barns perspektiv kan den verka skrämmande. Synd att man inte har ett alternativ för de mindre i barnkanalen. Bolibompas drake kunde ju utgöra grund för en sådan, den är mäkta populär. De hade inte ens behövt så många, kanske 3 st som gick om efter 3 år, ungefär den tiden som målgruppen blir utbytt på.
 
Marike Marike skrev:
Den var väl lite mjukare i tonen, dumt att ändra på ett vinnande koncept, man undrar varför de gjort det.
Hehe, mjukare i tonen vet jag inte. Sune hotar med att slå ihjäl Håkan Bråkan och det svärs i stort sett hela tiden (nåja....)
Med det sagt så började vi titta på den igår med våra barn (5+7) och de skrattade en hel del. Årets kalender får väl ett 'sådär' i betyg av dom. För lite snö och jul.
 
Marike
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hehe, mjukare i tonen vet jag inte. Sune hotar med att slå ihjäl Håkan Bråkan och det svärs i stort sett hela tiden (nåja....)
Med det sagt så började vi titta på den igår med våra barn (5+7) och de skrattade en hel del. Årets kalender får väl ett 'sådär' i betyg av dom. För lite snö och jul.
Jo lite hårt, men det är väl syskonkärlek.
Ja som du skrev 5+ kan det vara ok, men de som är yngre tycker nog inte den är så rolig.
 
Marike
Jaha, dagens avsnitt kan få en vuxen att ligga vaken. Surt att man måste se kalendern för att se lägsta nivån. Skulle en 2 och 4-åring tycka det var juligt spännande?
 
Julkalendern brukar väl alltid variera lite i vilken ålder den är "optimerad" för.

Tycker årets upplaga ser ut att bli lyckad och den uppskattas mycket av barnen här hemma också.

Lite spännande måste det ju få va också! Så läskigt var det inte...
 
H
Marike Marike skrev:
Som tidigare år, en kalender för de lite större barnen.
Finns det inget för de mindre barnen. De som glittrar i ögonen när de ser julpyntet.
Annars lite tidigt att ge den betyg idag, men vad tycker ni?
finns så många barnprogram, serier och filmer annars som kan ge mardrömmar
 
Marike
henke_benke skrev:
finns så många barnprogram, serier och filmer annars som kan ge mardrömmar
Att det finns annat som kan ge mardrömmar betyder inte att det är ok om en julkalender gör det. Då kan de ta då bort det andra skiten också.
 
H
Marike Marike skrev:
Att det finns annat som kan ge mardrömmar betyder inte att det är ok om en julkalender gör det. Då kan de ta då bort det andra skiten också.
sen beror det ju på barnet också. sen finns ju dom som inte gillar tomten. ska vi avskaffa julen för det?
 
hur bra som helst, mina barn 3 och 4 år gillar den med. Byt kanal eller gå köp den julkalandern ni vill se på. Jag brukar iaf byta kanal när jag inte vill se på något tråkigt på tv än att vara bitter och negativ...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.