L
B
J.Carlson J.Carlson skrev:
Det jag menar med att det ligger fas på F2 är att det står då i mitt kopplingsschema, men det funkar ju, eller åtminstone har gjort.
Jobbar som elektriker sedan 8 år tillbaka ;)
Däremot knappt jobbat med styr, så kan ärligt säga att jag inte kan det speciellt bra :)

Vad får jag ut av att koppla på en stickpropp?
Efter att ha mätt på plintarna så vet vi ju att donet öppnar respektive stänger när det får spänning. Eller har jag missat något?
Ber om ursäkt F2 är ingående fas , Y1 Y2 är ut via triacker i centralen , det är inga relän där
 
L
Funktionen är som en motor som ska gå åt olika håll styrs med två kontaktorer med tidsfaktor mellan tillslag fram eller back , så förstår du principen
 
Ventilen öppnar och stänger fullt samt slår ifrån i ändläge när jag forcerar 230v, inga konstigheter där.
Skitsamma ifall det är en triac, relä eller kontaktor, principen är den samma. Det är någonting som påverkar en igång på triacen för att släppa vidare spänning ut på donet för att öppna eller stänga.
Är det utetempgivaren som skickar signal?
Varför öppnar donet en stund och sedan går i botten? Den växlar mellan lite öppen och stängd hela tiden, ungefär 2 gånger/min.
Nu är det -2 ute och den öppnar inte mer än vid +5.
Närbild på en ventil med märkning och ledningsdiagram, fäst på rörkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Har grubblat lite , kanske lite långsökt , under donet sitter det en pigg och det är vattentryck på ventilen som kan påverka ventilen från flödet genom den , donet går bra obelastat , men vid belastning så händer det något ,
Vid en impuls från RC så ska donet förflytta sig en liiiten bit och stå kvar på det nya läget , , men när spänningen går bort så fjädrar den tillbaka något sätt , kommer tillbaka på föregående läge , och då vill RC öka på igen , med lite jämna mellanrum i tid ,
Det finns en tidskonstant i RC , den väntar in för att känna av så tempen fram är rätt , och för att inte börja svaja fram och tillbaka , om det är rätt temp är så ska den stanna kvar i läget ,
Det är små steg som den ska göra , om den då fjädrar tillbaka själv av någon anledning
så har du ditt fenomen med att den får lite hicka fram och tillbaka
Svårt att sia på distans och felsöka , men försök att se om du kan få en uppfattning av det i min tankegång
 
Borde inte ventilen stänga så fort spänningen försvinner då?
För den håller kvar en stund tills ni spänning kommer för att stänga?
Så jag tror inte det är något mekaniskt fel, men kan absolut kolla. Hur gör jag det?
 
L
Den ska inte stänga när spänningen försvinner om det är växellåda på donet , men om det är ett termodon så ska den ha en spänningsvariation , samma funktion som termodonen på din Golvvärme
Med växellåda så brukar man höra om det är en motor i den , öppna överdelen på donet och se hur det är konstruerat , den kan vara någon kugg eller annat som åker kana på axeln och vid obelastat så går den fint , du kan ta ett foto på donets undersida tillsammans med hur ventilen ser ut eller två
Du får se vad du kommer fram till
 
L
En sak till , om du ställer upp kurvan till max så ska ställdonet gå till max , står den och hickar
fram och tillbaka , mät på Y2 och Y1 det får inte då komma något på Y2 som är stänga ,
( kan vara Y1 beror på på gångväg på donet )
kommer det på den så är det fel i RC , den nollar inte stänga utan ger en impuls för stänga
 
L
Hur går det för dig , fått någon indikation på felet
 
Haft fullt upp odag med att montera skåp i tvättstugan, så inte haft någon tid än tyvärr.
Kanske tar fram fluket och en whisky och går kollar senare, annars imorgon ;)
Det jag vet är att oavsett hur jag ställer kurvan går donet aldrig till max, kvittar hur den är ställd.
Donet stänger enbart när det får spänning på given Y utgång. Så någonting talar om för den att stänga.
 
L
Eftersom donet verkar fungera så sitter det nog i RC , koppla ur donet från RC och prova att ha donet på plats och duttar lite på kablarna Y1 resp Y2 och den står kvar i läge allteftersom du duttar , så är det fel i RC
Annars fel i donet om Y stäng är spänningslös när den går tillbaka
 
Om din teori om att trycket påverkar ventilen så den stänger är rätt. Ska inte ventilen stänga så fort spänningen släpper efter att donet har öppnat? För nu ligger den kvar ett par sekunder tills ni spänning kommer och stänger ventilen helt. För att efter några sekunder börja om igen med samma procedur.
Någonting talar om för donet att bete sig såhär. Det borde släppa på mer värme än vad det gör vid den här temperaturen.

Kan ventliationen påverka, jag har ett grundflöde på frånluften som är ganska högt inställt, det sitter enbart don i badrum och tvättstuga. Tilluft sker genom självdrag då huset är gammalt och inte tätt någonstans.
Det skulle kunna förklara det kalla inomhuaklimatet och att termostaterna kallar på värme hela tiden. Men eftersom yttertemperaturen är så låg så borde ju värmen komma i alla fall? Golven känns kalla.
 
L Liteavvarje skrev:
Eftersom donet verkar fungera så sitter det nog i RC , koppla ur donet från RC och prova att ha donet på plats och duttar lite på kablarna Y1 resp Y2 och den står kvar i läge allteftersom du duttar , så är det fel i RC
Annars fel i donet om Y stäng är spänningslös när den går tillbaka
Koppla den på stickpropp igen och göra spänningalöst?
Ställer jag RC på hand och vrider upp donet så stannar det kvar.
Hur gör vi för att utesluta att det är utegivarrn innan vi dömmer ut RC?
 
L
När du ställer RC i hand så blockeras allt ut från den och donet stannar i läge som du ställer det
så det är en signal från RC som gör att den backar

Nej tror inte att det är paj på utomhusgivaren , den ska inte backa , RC vill ge värme ,
donet öppnar lite , sen väntar RC med att ge ny impuls ( detta för att donet inte ska bli som en vinkarkrabba fram och tillbaka i ett ) för att öppna mer , men nu går det tillbaka lite , så här på avstånd så verkar det som att RC ger en impuls för att stänga , då är donet tillbaka på ruta ett
När nästa impuls kommer från RC startar donet från rutan ett igen och backar tillbaka
Nu har du din krabba
Skulle RC villa öppna snabbt och mycket , kan det bli för varmt och då ska den stänga igen
blir krabba då med , värmen måste hinna stabilisera sig , så givaren känner rätt , är värmen för liten så får donet en impuls till att öka , men i det här fallet får den alltid starta , om vi säger noll
 
Det mesta pekar åt att det är RC som har stämplat ut. Hur kan vi säga det till 100% utan att byta ut den och testa med en ny?
 
L
Testa med att köra donet med 230 så att du blir 100% på fel i RC . kolla in färgerna som är inkopplade från donet till RC så du vet vilken som är noll
Tror nog att donet stannar kvar i läge då , gör det så är du hemma
Återkom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.