L
Till vänster om HB finns ca 35 cm plats att sätta plintar och säkringar och överkoppla från huvudplint
 
L Liteavvarje skrev:
Nej det är samma för alla kablar uppe i högra hörnet under plåten , det är dubbla överfall på varje anslutning där , med två muttrar på varje , det gäller att dra till och se till att det inte blir löst på någon kabel som ligger i mellan Tex 3 i bredd , lätt hänt
Hur kan du utgå från att det sitter uppe i högra hörnet?
Mina plintar sitter längst ner till höger.

Det behöver inte finnas dubbla överfall utan det kan man behöva köpa till.

Men allt det där löser ju elektrikern så det inte blir tokigt.
 
L
P Pumba skrev:
Hur kan du utgå från att det sitter uppe i högra hörnet?
Mina plintar sitter längst ner till höger.

Det behöver inte finnas dubbla överfall utan det kan man behöva köpa till.

Men allt det där löser ju elektrikern så det inte blir tokigt.
Har du den nya standarden på ditt skåp ??
 
L Liteavvarje skrev:
Har du den nya standarden på ditt skåp ??
Jag har ett 4 år gammalt Garo skåp så det är nog av senaste, kollar man på elbutik.se så finns det flera skåp som har det så.

Jag har utgående kablar där uppe och om jag inte mins fel satt även huvudbrytaren där.

Så mitt tips är ju att inte rekommendera folk att skruva på ett visst ställe om man inte är 100% säkert att det alltid är där man ska skruva, det är ändå farliga grejer detta och när du skriver saker så finns det folk som tror det är så man ska göra.

https://www.elbutik.se/product.html/garo-matarskap-gim-1-25?category_id=1886
Plintarna sitter under plåtboxen i nedre högra hörnet.

Hager har även dem plintarna där
https://www.elbutik.se/product.html/hager-fasadmatarskap-utp-25a-fqs125?category_id=1886
 
Redigerat:
L
Hager har det tydligen på sitt stolpskåp som du länkar till , men det har hänt mycket på 4 år
så det kan vara något gammalt i deras katalog Elbutik
Gå in på respektive fabrikat och titta , de som finns enligt dom är med plint upptill
Men att säga att någon ger rekommendationer för att skruva , finns inte i min text , så det behöver du inte framhålla något om ., endast placeringsupplysning av detaljer
Däremot så är det nytt skåp som ska anslutas och då är det elektrikern som gör anmälan om det , så där finns nog inga betänkligheter om vem som ska skruva och vet vad den gör
 
L Liteavvarje skrev:
Hager har det tydligen på sitt stolpskåp som du länkar till , men det har hänt mycket på 4 år
så det kan vara något gammalt i deras katalog Elbutik
Gå in på respektive fabrikat och titta , de som finns enligt dom är med plint upptill
Men att säga att någon ger rekommendationer för att skruva , finns inte i min text , så det behöver du inte framhålla något om ., endast placeringsupplysning av detaljer
Däremot så är det nytt skåp som ska anslutas och då är det elektrikern som gör anmälan om det , så där finns nog inga betänkligheter om vem som ska skruva och vet vad den gör
På Garos hemsida har i alla fall alla skåpen plintarna på samma ställe nere till höger och huvudbrytaren där uppe, verkar vara standard med tanke på att alla skåp avsedda för villa på elbutik.se har det så.

Jag läser dock ditt inlägg precis som att det är skruvrekommendationer med tanke på att man ska dra åt riktigt och inte ha 3 kablar i bredd.
 
Redigerat:
Vilka menar du då från Garo? Vanligtvis är den plinten som sagt i övre högra hörnet och lådan nertill sk medielåda.
 
GK100 GK100 skrev:
Vilka menar du då från Garo? Vanligtvis är den plinten som sagt i övre högra hörnet och lådan nertill sk medielåda.
http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-infallt/matarskap-inf-25a-1pl

Den tex, jag vill ju minnas att elektrikern anslöt kablarna som gick vidare nere i plåtlådan, för jag fick hjälpa till att backa kabeln i röret så den skulle räcka när garaget skulle kopplas på.
 
L
P Pumba skrev:
På Garos hemsida har i alla fall alla skåpen plintarna på samma ställe nere till höger och huvudbrytaren där uppe, verkar vara standard med tanke på att alla skåp avsedda för villa på elbutik.se har det så.

Jag läser dock ditt inlägg precis som att det är skruvrekommendationer med tanke på att man ska dra åt riktigt och inte ha 3 kablar i bredd.
OK det var som en upplysning och kunde missas , men elektriker missar inte
 
Det du länkar till är jag rätt övertygad om har plinten invid brytaren uppe till höger. Ja åtminstone i original där ingen gjort någon egen mod. Finns plåttäckning i övre delen av skåpen framförallt med DIN-slits och brytare är det nästan säkert att hitta anslutningen där. I princip på nyare skåp kan man kolla invid där brytaren sitter oavsett uppe/nere och inga plomberingar finns på skruvarna.
 
GK100 GK100 skrev:
Det du länkar till är jag rätt övertygad om har plinten invid brytaren uppe till höger. Ja åtminstone i original där ingen gjort någon egen mod. Finns plåttäckning i övre delen av skåpen framförallt med DIN-slits och brytare är det nästan säkert att hitta anslutningen där. I princip på nyare skåp kan man kolla invid där brytaren sitter oavsett uppe/nere och inga plomberingar finns på skruvarna.
Kan ju vara så att jag har fel, men det var ett jäkla klabb med att backa bak kabeln då elfirman tryckte i kabeln när huset byggdes och vi sedan byggde garaget och då var den förskjuten i röret så att säga när det var dags för inkoppling, kan ju varit nått annat som orsakade att han ville ha mer kabel i skåpet.
 
Men hur kan det bli mer kabel av att backa den? Ta lite bilder och lägg upp annars..
 
S Slugge skrev:
Men hur kan det bli mer kabel av att backa den? Ta lite bilder och lägg upp annars..
Jättelätt, du har 2 meter som sticker ut ur röret vid centralen i garaget och 20cm som sticker ut i mätarskåpet.
Då drar man i de 20cm som sticker ut i mätarskåpet och en skjuter på ute i garaget så har man kanske 1 meter i mätarskåpet och 1.2 meter kvar ute i garaget?
 
20 cm låter lite snålt.. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.