Hej,

Tog ut elektriker för att kolla lite på elen i vårt nya renoveringsprojekt.

Han sa att det nog var asbest i pappen runt i skåpet. Jag tycker också det ser misstänkt ut, är det bara att ringa en saneringsfirma? Vet att man kan skicka på analys men iom att det är så litet område så kanske lika bra att ringa en sanerare direkt.

Gamla elledningar med misstänkt asbestpapper i elskåp under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/nochl
 
W
Är det bara det där lilla runt kabeln så hade jag rivit det å dragit på mig en andningsmask.å därefter vädrat å dammsugit .
Hur mycket cancerogena avgaser drar vi inte i oss varje dag?
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Staffans2000
Det här med Asbest, håller på att flippa ur fullständigt!
Vill du vara extra petig -gör som Hugodog föreslår. Själv hade jag bara tagit bort det försiktigt och lagt det i en påse.

Staffan
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
W
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här med Asbest, håller på att flippa ur fullständigt!
Vill du vara extra petig -gör som Hugodog föreslår. Själv hade jag bara tagit bort det försiktigt och lagt det i en påse.

Staffan
Var väl inte att jag menade att vara extra petig, men om man är orolig för dammet, så dra på en mask (typ "BH-kupa") och dammsug rent. Inte speciellt krångligt och tar ingen tid alls.
Det var därför jag skrev under att vi drar i oss mer skit ifrån andra håll än det där.
 
Staffans2000
Visst!
Vi är helt överens.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Och är man extra nervig så kan man väl blöta ner det med en blomspruta så dammar det än mindre
 
S
Rådet med dammsugning är felaktigt eftersom man då riskerar att sprida ut fibrerna istället. Om du ska göra själv så är det våttorkning som är rätt metod.
 
  • Gilla
SwiftD och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Rådet med dammsugning är felaktigt eftersom man då riskerar att sprida ut fibrerna istället. Om du ska göra själv så är det våttorkning som är rätt metod.
Dammsugare med HEPA-filter, givetvis.
 
Å är pappret blött, får det bli våtsug.
 
Här handlar det om ren asbest, dvs inte eternit som till största delen består av cement.
Varför startar inte ni som tycker det är ofarligt en saneringsfirma? Måste finnas hur mycket jobb som helst där övriga som undviker risker avstår.
 
tommib
Mask som används vid asbestsanering ska ha P3-filter. Länken ovan är fel men det är bara kolla på filtret vilken kategori det är.

Man ska inte överdriva risker men man ska inte heller underdriva. Asbest är tyvärr så att man inte vet riktigt. För sjukdomen asbestos (dammlunga) är risken linjär med exponeringen. Däremot för sjukdomen mesoteliom (en synnerligen otrevlig tumörtyp i lungsäcken) är inte sambandet känt. Det kan räcka med enstaka exponering. Således skulle jag inte slarva med skyddet vid rivning av asbest.

Detta verkar dessutom sitta lite knepigt till, bakom elcentralen. Det kräver saneringsfirma som också har elektriker om man ska göra det helt enligt boken.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Mask som används vid asbestsanering ska ha P3-filter. Länken ovan är fel men det är bara kolla på filtret vilken kategori det är.

Man ska inte överdriva risker men man ska inte heller underdriva. Asbest är tyvärr så att man inte vet riktigt. För sjukdomen asbestos (dammlunga) är risken linjär med exponeringen. Däremot för sjukdomen mesoteliom (en synnerligen otrevlig tumörtyp i lungsäcken) är inte sambandet känt. Det kan räcka med enstaka exponering. Således skulle jag inte slarva med skyddet vid rivning av asbest.

Detta verkar dessutom sitta lite knepigt till, bakom elcentralen. Det kräver saneringsfirma som också har elektriker om man ska göra det helt enligt boken.
Länken fungerade för mig. Enligt beskrivningen:

"Korttidsmask som uppfyller kraven i EN 405:2001+A1:2009. Färdig att använda direkt och skyddar mot organiska ångor och skadliga partiklar. Unik filterteknik som med låg profil ger god sikt och är bekväm. När filtren är förbrukade byts hela masken, vilket ger enklare rutiner, bättre hygien och ökad säkerhet. Klass FFA1P2D mot organiska ångor från ämnen med kokpunkt över 65 °C samt mot fasta och vätskeformiga partiklar."

/nochl
 

Bästa svaret

S
P3 ska det vara för asbest, din citering anger P2 som är lägre klassning.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
P3 ska det vara för asbest, din citering anger P2 som är lägre klassning.
Tack, bra att veta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.