Jag håller på att renovera badrummet efter en vattenläcka. Eftersom läckan var någonstans i golvet (det skvallrade i prisolrörets isolering) så måste jag dra nya matarrör från köket till badrummet.
Rörläggaren var här igår men tyvärr kunde inte jag vara hemma då jag var i Stockholm på jobb, när jag kommer hem idag och nyfiket kollar hur det ser ut så känns det fel.
Mycket riktigt så har rören hamnat precis där den ena upphängningsskenan för kommoden ska sitta, rörläggaren hade installations anvisningen för kommoden och jag antar att han kan läsa för rören till avloppet har hamnat rätt.

Problemet är väl snarare att RiR tar så mycket plats när man ska leda dom vidare till badkar och toalett.
Han varnade mig att jag skulle bli tvungen att öka på väggens djup med 45mm och göra en nisch runt rören men då förutsatte ju jag att dom skulle hamna så att det gick att hänga upp kommoden utan patentlösningar.

Så här i efterhand så ångrar jag att jag inte insisterade på att dom skulle använda prisolrör istället, kopplingarna tar ju mycket mindre plats.

Har egentligen ingen fråga utan kände bara för att skriva av mig, jag hade tänkt snickra i morgon men nu får jag vänta tills måndag och försöka få tag på rörläggaren och se vad dom säger.
Min sambo tycker jag har kontrollbehov som vill övervaka varje del av processen och det visar ju sig att det behövs för att slippa merarbete.
 
  • Gilla
taikon och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Prisolrör kräver nästan mer utrymme i vägg eftersom man ska mata 15mm till duschen och alla rör ska koma vinkelrätt ut ur väggen. Det innebär en ganska lång bockning.

Skarv i vägg är ej tillåtet.

Ska du dessutom ha kakel på väggarna så är väl 70mm regel ett måste?! Men du kanske ska ha våtrumsmatta?
 
Problemet är inte platsen i väggen , utan hur mycket plats det behövs för att få till fördelningen bakom badrumskommoden. Installation av rör och avlopp bakom väggen för badrumskommod, med måttstock för dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörgenomföringar och installationssystem monterade på träregelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Krilleman
Byter du material till koppar blir det ju samma sak...

??? :thinking:
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Byter du material till koppar blir det ju samma sak...

??? :thinking:
Fem rör behövde inte 20*20 cm och 10cm på djupet för att kopplas ihop när dom satt där innan.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Krilleman
Kanske inte, men med dagens krav hade en installation med Prisol sett nästan exakt likadan ut.
 
Krilleman
Får man inte använda Prisol längre? Jag lade in Prisol i onsdags, måste jag riva det nu?
Jag skulle bara igenom en vägg så det är typ 40 cm.
 
Krilleman
Självklart får man använda prisol. Kravet är skarvfritt i vägg.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Självklart får man använda prisol. Kravet är skarvfritt i vägg.
Eller alupex. lättbockat och billigt om man köper på rätt ställe.
 
Men du har ju dn trävägg, lägg in extra kottlingar så behöver du inte ha en skena.
Eller bara dela skenan där rören kommer?
Hade lagt RiR alla dagar, då jag vet vad som händer om det blir läckage.
 
Jag håller med Krilleman. Sätt in Vatettes badrumsfördelare. Den tar minimalt med plats. På grenen med 3 rör skulle du spara nästan 12cm i höjdled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.