Mikael_L skrev:
En mem?

Menar du mem som i mementik?
En mem är en tanke eller idé som får eget liv och fortsätter att sprida sig av egen kraft. Se t.ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mem

Det kan sägas vara den intellektuella motsvarigheten till biologins gen.

Det jag menar rent konkret i just detta fallet är att detta är ett rykte som uppstått här på BH. Någon har skrivit detta, kanske bara som ett förslag, i en tråd. Någon annan läser detta, minns det och använder det i en annan tråd. Sedan har en tredje person sett samma sak två gånger och är då övertygad om att det måste vara sant, och använder det som om det vore fakta. Sedan blir det fler och fler användare som har sett detta "faktum" allt fler gånger och använder det med allt större självsäkerhet.

Det är precis som du skriver, alla vet att det finns en tumregel för detta, men ingen kan redovisa varifrån den egentligen kommer.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
En mem är en tanke eller idé som får eget liv och fortsätter att sprida sig av egen kraft. Se t.ex: [länk]

Det kan sägas vara den intellektuella motsvarigheten till biologins gen.

Det jag menar rent konkret i just detta fallet är att detta är ett rykte som uppstått här på BH. Någon har skrivit detta, kanske bara som ett förslag, i en tråd. Någon annan läser detta, minns det och använder det i en annan tråd. Sedan har en tredje person sett samma sak två gånger och är då övertygad om att det måste vara sant, och använder det som om det vore fakta. Sedan blir det fler och fler användare som har sett detta "faktum" allt fler gånger och använder det med allt större självsäkerhet.

Det är precis som du skriver, alla vet att det finns en tumregel för detta, men ingen kan redovisa varifrån den egentligen kommer.
Intressanta tankar.
Jag har själv funderat lite i dessa banor, att vissa saker och åsikter kanske bara snurrar runt här på forumet. Det har sagt så länge och så många gånger att det blir en sanning.

Att "diffplast vid >18° annars inte" skulle kunna vara en sån grej har jag inte tänkt på.

Men borde inte yrkesverksamma byggare/snickare ha invänt mot resonemanget ifall det endast är här på forumet vi tycker så?
 
Gammal tråd, men ändå.
Det måste väl vara temperaturskillnaden mellan inne och ute som är intresssant, inte vilket absolut temperatur man tänker ha i förrådet året runt. När det är kallt ute behöver man inte värma till +18C för att ha glädje av diffusionsspärren. Jag har ca 55% RF året runt i mitt garage. På vintern är det minst +8C och på sommaren är det kallare i garaget än ute vilket gör att jag måste ha diffusionsspärren i båda fall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du kallare inne än ute så hamnar diffspärren på den kalla sidan. Ett bevisat recept för mögel och så småningom röta i väggen/taket. Möjligtvis är tempskillnaden i realiteten så liten så att ngn kondensation inte uppstår under sommaren? Dock vet jag att en välkyld pils (+8C) blir härligt immig på nolltid på sommaren. :beer:

Det är just därför man bör undvika plast i alla byggnader som inte är fulluppvärmda hela året. Samt att helst använda hygroskopiska mtrl som klarar att deponera och transportera ev överskottsfukt åt det håll där fuktnivån för tillfället är lägst.

De flesta tumregler är väl gamla med okänt ursprung, och därför allmänt svåra att specifikt hänvisa till vem, vad, när, hur & varför?

Dessutom, just när det gäller klimat så varierar det stort över året, och också beroende på var i landet man är. Det är stor skillnad i förutsättningar mellan Skåne och Norrland, mellan väst- och östkusten och mellan kust och inland, och vad gäller hus så är dessutom markens egenskaper av stor betydelse. Så universella tumregler för hela landet måste vara "rymliga", och därmed ha en måttlig eller rent av obefintlig praktisk nytta. Så var det inte förr när man byggde. Då var det lokala (tum-)regler som gällde. Och för att återknyta till frågan så fanns det ju ingen plast/ångspärr på den tiden gamla tumregler uppstod. Det gör att det är stor skillnad om en tumregel är gammal eller ny, dvs vilken typ av generell byggnadskonstruktion den är tillämpbar på.
 
Mikael_L
Håller med.

För att belysa problematiken så ska ev ångspärr i hus i t.ex. Florida sättas mot väggens utsida, inte insida som i Sverige.

För där har dom varm fuktig luft på utsidan av huset och aircondition-kyld insida med låg luftfuktighet stora delar av året. Så i de husen är ångtrycket det omvända för det mesta, och plast i väggarna mot insidan skulle vara en katastrof.
 
Hehe ja det är ju inte så att det är 10C i garaget och 25C ute på sommaren :)
Det är precis samma sak som att man inte värmer huset på sommaren, men i garaget skiner inte solen in genom en massa fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.