Hej,

Fått hem en lampa och sitter nu med ett problem. Som ni kan se på bilden nedan så har lampans dosa enbart två sladdar som ska kopplas in (N och L). Men i kontakten som finns i taket finns tre sladdar, blå, vit och gul/grön. Hur bär jag mig åt för att koppla dessa tre till en dosa med endast två portar? Ska jag låta en sladd vara?
 
  • Hand håller en lampa dosa med två sladdar framför en instruktionsillustration om hur man kopplar N och L.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en lampa dosa med två ledningar framför en öppen takkontakt med tre sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen takdosor med tre elektriska sladdar sticker ut: blå, brun och gul/grön, intill en lampdosa med två ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul/grön är jord. Då din lampa inte kräver jordanslutning, ska du inte ansluta jorden. Isolera jordkabeln som kommer från taket med ex en Wago 221/222 och anslut de två övriga ledarna till lampans kopplingslist.
 
  • Gilla
Grace2018
  • Laddar…
Kontakten i taket är jordar och lampans koppling är utan jord. Du behöver en lamppropp utan jord.

Tvåa på den ...
 
  • Gilla
Lolerbabop
  • Laddar…
Tack för svaren. Om jag köper en ojordad lamppropp, kan jag då låta den gul/gröna sladden hänga löst på sidan eller räcker det med att tejpa den bara?
 
? Ingen lös sladd. Lamppropen har bara N o L dvs blå + brun.
 
E etompau skrev:
Gul/grön är jord. Då din lampa inte kräver jordanslutning, ska du inte ansluta jorden. Isolera jordkabeln som kommer från taket med ex en Wago 221/222 och anslut de två övriga ledarna till lampans kopplingslist.
Varför ska man isolera jordkabeln?
 
Förmodligen för att risken att den kommer åt fasledaren utesluts om jorden isoleras?
 
  • Gilla
Grace2018
  • Laddar…
tommib
För att man aldrig lämnar oisolerade kablar någonstans.

Och för att man kan lösa ut en ev JFB om den hamnar fel, och för att man kan spänningssätta höljet på alla jordade apparater om en JFB inte finns, och.....
 
  • Gilla
Frisvartmuraren och 1 till
  • Laddar…
C Carlsonn skrev:
Tack för svaren. Om jag köper en ojordad lamppropp, kan jag då låta den gul/gröna sladden hänga löst på sidan eller räcker det med att tejpa den bara?
En ojordad lamppropp, som den jag länkade till, har ingen gulgrön, så det är bara att ansluta L och N i lampan och plugga in den. Mycket enklare och säkrare än att börja riva i den befintliga installationen.
 
  • Gilla
Zingelaz och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att man aldrig lämnar oisolerade kablar någonstans.

Och för att man kan lösa ut en ev JFB om den hamnar fel, och för att man kan spänningssätta höljet på alla jordade apparater om en JFB inte finns, och.....
Men jordkabeln är ju inte oisolerad.
 
Vore det jag skulle kablarna fr taket vara isolerade med en "strumpa".. skala och dra iso från en ekk och trä över.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
A Andy78 skrev:
Men jordkabeln är ju inte oisolerad.
Det jag uppfattade att du svarade på var vad etompau sa, dvs att jordkabeln ska isoleras. Det hen menade var att man vid en eventuell fast inkoppling av lampan (som bara använder fas och nolla) måste avsluta jordledaren med en ubåt eller en Wago.

Det spelar hur som helst ingen roll eftersom det bästa förslaget ändå är givet av useless. Pula inget med den fasta installationen, låt den vara som den är. Sätt en vanlig ojordad lamppropp på armaturen. Plugga in. Klart.

Ska man vara petig är det inte helt ok med ett uttag avsett för kabel på det där sättet. Det ska sitta ett takdoslock där egentligen, avsett för den gamla typen av takdosa. Det är dock lite överkurs och säkerheten är troligen alldeles tillräckligt god med denna lösning så länge det inte är EK som kommer från taket.
 
Precis sätt en ojordad lamppropp, varför krångla till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.