S
Jag har en dsc power 1864 som jag fått fatt i efter en rivning.
Larmet har jag kopplat in hemma och funkar utmärkt.

Nu har jag fått upp detta felmeddelande:

"Service krävs Batterifel"

Mina första tanke är ju att batterierna börjar ta slut, vet inte hur länge de har varit i drift men jag har haft larmet i typ två år och vet inte hur länge det har varit i drift innan.
Det sitter två batterier från MX-Energi på 12V 7Ah.

Innan jag beställer nya batterier vill jag vara säker på att meddelandet betyder att batterierna är slut och att det inte är något annat fel orsakat av batterierna.
Allt är trådat, inga trådlösa enheter finns.
Jag har inte hittat något svar i manualen.

Så är det bara att beställa nya batterier och i så fall från var?
 
Ja, det är 7ah ack'arna som behöver bytas.
När du byter ska du inte bli orolig om det tar ett tag innan felet återställs (ibland flera timmar)
 
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
Är inte batterierna std.
Finns på biltema
 
S
Jag hittade dem billiga på vår elgrossist.
Pysslar dock inte med larm till vardags.
 
Har du den möjligheten går detill att hitta ersättare för under 100kr styck:cool:
 
S
Runt 150 spänn, men vi sysslar inte med larm, så våra rabatter är där efter. :)
 
S
Nu fick jag ett meddelande om:
"Battery Trouble Restoral"
Jag har ännu inte bytt batterier.

Är det bara tillfälligt "restoral", tror ni att det kommer varna igen snart?

Åker bort en tid snart så jag har ingen möjlighet att kolla den närmsta tiden om det första varningsmeddelandet bara var en engångshändelse.
 
Kolla först om batterierna är trasiga, koppla upp dem till en batteriladdare om du har möjlighet.
Har laddat mitt och det tuffar på som tåget.
 
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
S
Har tyvärr ingen batteriladdare men var på och "drog åt" flatstiften på batterierna igår.
De var inte varma som om det hade varit varmgång vid dålig kontakt.

Hade jag bara varit på hemmaplan en tid så hade jag väntat och sett...
Kanske lika bra att köpa nya batterier imorgon ändå.
 
Köp nya
Många ggr så visar det sig att de är dåliga just på att batterifel kommer o går.
Ingen stor utgift samt att då vet du att de är fräscha
 
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
S synvinkelhaken skrev:
Har tyvärr ingen batteriladdare men var på och "drog åt" flatstiften på batterierna igår.
De var inte varma som om det hade varit varmgång vid dålig kontakt.

Hade jag bara varit på hemmaplan en tid så hade jag väntat och sett...
Kanske lika bra att köpa nya batterier imorgon ändå.
Jo, nya är ju alltid att föredra då larmet är beggat då man inte själv vet något om den föregående funktionen men värt att tänka på till nästa gång det indikerar på batteri så går dom alldeles utmärkt att ladda upp med en liten c-tek eller liknande.
 
När Dsc power larmen är på "tapeten" så passar jag på med ett litet inhopp i tråden, hoppas ingen blir ledsen för "trådkapning".
Jag har ett begagnat larm som jag skulle vilja "återväcka". Fick det när jobbet flyttade för några år sedan, det var ond om tid när vi flyttade så jag bara rev allt som jag hann med. Har inte själva beteckningen på larmet tillgängligt just nu men kan ta fram det till kvällen. Hur är bästa lösningen att få igång det igen?
Har lyckats hitta någon typ av manual på nätet men vet inte om den är komplett. Behöver jag larmets nuvarande "programmeringskod" eller kan man nolla det på något sätt och börja från början? Är det jobbigt att göra allt från manöverknappsatsen eller kan man på något sätt koppla in en dator för lättare programmering? Allt lär kanske försvinna om man lyckas nolla larmet? Vid prog via dator, behöver man då något speciellt program? Går det att hitta på nätet eller måste ett sådant köpas någonstans?

Blev några frågor som jag behöver lite input på, hoppas på bra svar. Kanske skulle startat en ny tråd.... men tänkte att det kanske blir lättare med svar i en redan pågående tråd.
 
Beroende på vilka batterier det är så har de olika livslängd, det är möjligt att det går att hålla liv i dem lite längre även efter att man börjat få larm om att de är kass.

För egen del byter jag alltid när jag får larmet eftersom jag inte tycker det är värt att chansa med funktionaliteten med när det gäller just larmet.
 
R roli skrev:
När Dsc power larmen är på "tapeten" så passar jag på med ett litet inhopp i tråden, hoppas ingen blir ledsen för "trådkapning".
Jag har ett begagnat larm som jag skulle vilja "återväcka". Fick det när jobbet flyttade för några år sedan, det var ond om tid när vi flyttade så jag bara rev allt som jag hann med. Har inte själva beteckningen på larmet tillgängligt just nu men kan ta fram det till kvällen. Hur är bästa lösningen att få igång det igen?
Har lyckats hitta någon typ av manual på nätet men vet inte om den är komplett. Behöver jag larmets nuvarande "programmeringskod" eller kan man nolla det på något sätt och börja från början? Är det jobbigt att göra allt från manöverknappsatsen eller kan man på något sätt koppla in en dator för lättare programmering? Allt lär kanske försvinna om man lyckas nolla larmet? Vid prog via dator, behöver man då något speciellt program? Går det att hitta på nätet eller måste ett sådant köpas någonstans?

Blev några frågor som jag behöver lite input på, hoppas på bra svar. Kanske skulle startat en ny tråd.... men tänkte att det kanske blir lättare med svar i en redan pågående tråd.
Ja, det går att resetta larmet. Det kan vara olika beroende på vilken modell det är men vanligen:
1. Gör larmet strömlöst
2. Bygla mellan zone1 och pgm 1
3. Strömsätt i 10 sekunder
4. Ta bort bygel
5. Klart.
 
  • Gilla
jaegevall och 2 till
  • Laddar…
S
Det blev byte av batterier, vad förbi grossen och hämtade två nya idag, tack för input.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.