Hej
Vi har en stuga - som vi f n vinterstänger. Ingen värme alls. Men när vi skall dit är det praktiskt att dra på värme i förväg. Just nu är det lite 230V bilfläktar som får jobba.
Och när vi kommer dit slår vi på ordinarie element och stänger av fläktarna.
(Vi har internet året runt, och en Telldus för att slå på element och även kolla temp)

Men jag har funderat på att i stället slå på de ordinarie elementen (400V) i förväg. Visserligen inte samma effekt och så, men ändå bättre.
Dessutom skall vi byta 2 element i ett rum - de har definitivt passerat bästföredatum. Termostatet på det ena sitter fast på 21 grader. 50+ år gamla antagligen. (400V, men jag har inte kollat om dom går på samma faser)

Idealt skulle vara en temperaturreglerat rumstermostat med OFF/5-22 grader. Och med möjlighet att ställa den både via Telldus/.. och manuellt i rummet.
Sådana djur finns - men bara för vattenburen värme. Vad jag hittat. Bör ju vara Z-Wave, dvs med återrapportering.

Alternativt: Kunna på distans ställa OFF/5,topp, där topp i så fall kan vara elementets eget termostat.

Finns det något som skulle lösa uppgiften?
(400V utan nolla. Men det går att mata 230V separat för styrningen om det blir enklare)

/Magnus - Halland
 
L
Har du separata säkringar för värmen 400V så går det att göra , det blir i princip som du har nu ,i stället för enstaka apparater som som startar fläktarna , så har man en kontaktor som bryter och slår på dom , ( alla element med ) den konktaktorn kan ha en termostat som styr den.
I sin tur så du ditt tillslag i dag som startar upp det , det här är bara en typ ,

www.induohome.com/varmestyrning-sommarstuga-fritidshus.html
Googla : fjärrstyra element gsm , Gsm behöver bara ett kontantsim inga abonnemang
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Adax clea är ett hett tips. Köpte ett på prov och i morgon köper jag tre till.

1 finns i både 230/400v
2 går att styra via wifi
3 går att lägga på veckoschema om man som vi är uppe varje helg men inte vill ha 22 grader när man inte är där.
4 är billiga, just nu 15% om man köper 3 på elgiganten men gäller bara till i morgon!

Extra plus för att de inte blir snorvarma utanpå om man som vi har små barn som kladdar överallt
 
  • Gilla
karlanka
  • Laddar…
R Robert Gladh skrev:
Adax clea är ett hett tips. Köpte ett på prov och i morgon köper jag tre till.

1 finns i både 230/400v
2 går att styra via wifi
3 går att lägga på veckoschema om man som vi är uppe varje helg men inte vill ha 22 grader när man inte är där.
4 är billiga, just nu 15% om man köper 3 på elgiganten men gäller bara till i morgon!

Extra plus för att de inte blir snorvarma utanpå om man som vi har små barn som kladdar överallt

Tack - skall kolla efter 400V.
Jag hittade dom på klasse - men bara 230V.
Tyvärr inte Z-wave - men det bör funka ändå.

Det finns lite Z-wave termostat - men tycks vara avsedda för golvvärme. Och kräver 230V. Men jag skall leta lite vidare - jag har dålig koll på hur externa temostater till elelement funkar.

Dock Adax blir billigare - man slipper externa termostat.

/Magnus - Halland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.