Följande Jukka-Talo representant talar svenska, något knackligt, men fullt förståeligt.

Visa Konttinen

Konsultbyrå ARK-PLAN
Västerviksvägen 39
Fin-22410 Godby
Åland

Tel. 00358- 18-41663 alt. 00358- 457-560 4822.
 
Jag tänker på det där med garantier, hur fungerar det om man bygger finskt? Vad jag har fattat så har man 10 års garant på svenska hus. På Lapplitalot stog det att man hade ett års materialgaranti och 10 års konstruktionsgaranti. Tyckte bara att det låter lite lite. Så ni byggare med mer kött på benen vad säger ni?
 
Den 10-åriga "garantin" är egentligen något som kallas byggfelsförsäkring. Denna tecknas av husleverantören. Många svenska husleverantörer inkluderar detta i sina priser, men alla gör det inte. Den borde rimligen kunna tecknas av en finsk husleverantör också. Jag har ställt frågan till Jukkatalo, men inte fått svar än. Det är förstås kunden som får betala för försäkringen i slutänden. Jag tror den brukar kosta ca 1% av försäljningsvärdet. Om jag förstått det rätt så har det blivit lagkrav på att ha en sådan försäkring från och med i år.
 
Får man fråga vad de har för leveranstid?
 
När jag får ett godkännande från komunen ang bygglovet så skickar jag in beställningen och då får jag huset hit April eller Maj. Det är upp till mig men jag kommer nog att försöka få huset hit Maj så jag har lite tid på mig att fixa grunden och annat......
 
Det låter kul !
Varför har du fastnat just för Jukka-Talo ?
Koommer Jukka-Talo`s snickare från Finland och fixar stomresning av väggelementen,gavlarna och takstolarna eller gör du det själv ?
Hur mycket mineralull har dom i väggelementen ?
Hämtar du själv hela leveransen från Uleåborg eller fixar Jukka-Talo leveransen ?
Håll oss uppdaterad,låter mycket intressant !
:)
 
Hejsan!

Vi fastnade för Jukka talo pga av deras pris och utseende. Det finns en annan leverantör som gör snyggare hus men dom kostar $$$$ ;)

Jukka talo fraktar till tomten slår upp huset utvändigt färdigt åt mig. Det enda jag måste fixa är en kranbil som dom betalar och ett ställe för snickarna att sova.

Jag har inte specen just nu men Finnarna har hårdare krav på samtliga värden så väggarna är mer isolerade än Svenska hus kommer jag ihåg. Även fönstren måste hålla ett högre värde än svenska samt att taket ska hålla 2 m blöt snö på hela ytan utan att sacka ihop ;D

Just nu väntar jag på besked från kommunen så jag kan sätta igång och beställa huset från dom. Ska ut på tomten och börja röja ner träd och buskar så att grävmaskinen kan komma in och börja göra sitt. Sen är det dags för att borra bergvärme och brunn och spränga ledningsgångar och för avloppet.

Som jag har skrivit tidigare så är ni välkommna att maila lr ringa om ni har funderingar på Jukka talo. Jag ska försöka hjälpa så gott jag kan ;)

//Anders
 
Ni får skalet rest av dem, skall ni göra resten själva? Hur blir det med kvalitetsansvarig då? Hur har ni gjort med föräkringen/garantin jag skrev om tidigare här ovan? Hur stor boyta får ni på huset ni beställt? Oj vad frågor jag har...
 
Utvändigt färdigt har vi beställt det utom målning. Kvalitets ansvarig får man ta från någon firma här i Sverige, det verkar bara vara formalia när jag var hos kommunen och fråga dom och även dom kunde ställa upp med en kvalitetsansvarig!

Vårat 1:a hus kommer bara att vara på 161 kvm i 1 ½ plan som det ser ut just nu. Vi har inte lämnat slutgiltiga ritningarna än. Var hos kommunen och skulle göra det men var tvungen att kompletera lite uppgifter så som vart på tomten vi ska bygga ungefär.

Just nu håller jag på och röjer upp i skogen och grusbilarna börjar rulla in i Mars samt att borrkillarna och eventuell sprängning kommer att ske då. Hus firman kommer och leverarar huset i Början på Maj och ska sätta upp det på ca 3 veckor.

Mvh

//Anders
 
Hej!
Angående Jukka-talo representater som kan svenska, borde det inte vara några problem, Finland är tvåspråkigt... men en som jag vet kan svenska är:

Määttä Hannu
Sepänkyläntie 1
65100 Vaasa
Puh. (06) 317 0899
GSM 040 589 9899
Fax. (06) 317 0879
hannu.maatta@jukkatalo.fi

Har varit på husvisning i Vasa, minns inte vilken modell men det såg bra ut :)

MVH

Jonas - Finlandssvensk...
 
Figge skrev:
http://www.lasita.ee/lasmaja/elumajadeng.html#

Ytteligare en tillverkare av hus i Estland.
???
Lasita i Estland säljer bara fönster och dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.