Nu har jag haft min bastu några år, men tyvärr har jag blivit tvunget att riva taket.
märkte en sur doft för nån vecka sedan, o fläckar i taket.

Konstaterade snabbt att det var mus/råttpiss i mängder. tydligen var isoleringen gosig o bygga bo i. bastun ligger i ett uthus av enklare modell. så möss e nog svårt o komma runt.
känns svårt o få ditt nät som täcker 100%. vad göra? stenull kanske inte lockar lika bra?

när jag byggde bastun så satte jag ingen diffspärr (som var friskt diskuterad i tråden här) dock kanske den hade hållt musspillningen borta. men det hade kanske luktat ändån?

Isoleringen var iaf snustorr i övrigt förutom där skadedjuren hade pinkat. sedan låg där väl en miljon musskitar med. inte så mysigt.

någon ide för o förhindra samma problem igen?

Kommer iaf undan med att väggar o resten av bastun klarat sig. så det blir ganska enkelt o laga. Det har inte varit något problem att vara utan diffspärr för fuktens skull. Har haft många fuktiga bad i bastun.allt var torrt o inget mögel.


Delvis rivet bastutak som exponerar isolering, med synliga skador och fläckar från gnagarspillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasigt bastutak i trä rivet på grund av mus- och råttskador med synliga fläckar och spillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppnat bastutak med synlig gul isolering och träribbor, skadat av gnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivet tak i en bastu med öppna träbjälkar och fläckar som indikerar skadedjurs närvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med skadat och fläckigt tak efter skadedjur, spår av piss och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Hej Autodidak1

Vi ska bygga nytt hus och ha en fin sauna i anslutning till badrummet. Hur bör man tänka vid placering av lavar med de populära vertikala bastuaggregaten med jättestort stenmagasin som många finska tillverkare har? Dessa verkar vara väldigt populära i Finland. Med ett sådant aggregat blir det svårt att placera översta laven högre än aggregatet. Tror du det blir en bra upplevelse ändå?

En anna fråga: har läst att man ofta har inluft ovanför aggregatet och utluft i väggen under nedersta laven i Finland. Stämmer det? Måste man ha mekanisk frånluftsfläkt då eller funkar självdrag? Eller skulle man kunna ha inluft nere vid pelaraggregatets fot och utluft under laven men utan mekanisk frånluftsfläkt?

Har mycket funderingar kring detta med typ av aggregat och ventilationen i bastun. Man har inte direkt möjlighet att prova och jämföra så mycket innan bygget.

Tacksam för tips och erfarenheter.


A Autodidak1 skrev:
Ser snyggt ut, men det är inte en finne som byggt det?!

I Finland så börjar man med att sätta ut översta laven så högt som möjligt och bygger sedan nedåt. I bastun ska man sitta så högt som möjligt för värmens skull, sen har man lavarna på olika nivåer för att välja temperatur. Sitter man så lågt som man gör i "svensk" bastu blir det inga temperaturskillnader att tala om.

Grundregeln är att då man sitter på översta laven ska bastuaggregatets överkant vara lägre än dina fötter. Isolering och ångspärr är en annan diskussion och beror på hur utrymmet ser ut där bastun byggs.

Det är inte menat som kritik på ett fint bastubygge med bra finish.
 
K kimzim skrev:
Hej Autodidak1

Vi ska bygga nytt hus och ha en fin sauna i anslutning till badrummet. Hur bör man tänka vid placering av lavar med de populära vertikala bastuaggregaten med jättestort stenmagasin som många finska tillverkare har? Dessa verkar vara väldigt populära i Finland. Med ett sådant aggregat blir det svårt att placera översta laven högre än aggregatet. Tror du det blir en bra upplevelse ändå?

En anna fråga: har läst att man ofta har inluft ovanför aggregatet och utluft i väggen under nedersta laven i Finland. Stämmer det? Måste man ha mekanisk frånluftsfläkt då eller funkar självdrag? Eller skulle man kunna ha inluft nere vid pelaraggregatets fot och utluft under laven men utan mekanisk frånluftsfläkt?

Har mycket funderingar kring detta med typ av aggregat och ventilationen i bastun. Man har inte direkt möjlighet att prova och jämföra så mycket innan bygget.

Tacksam för tips och erfarenheter.
Dom aggregaten är kanonsnygga och har stort stenmagasin! Håller på med ett bygge sjäöv och det blir ett sådant i elbastun (ska bygga vedbastu också!).

Det viktigast är att ha en bastu, det är steg ett! Placera överst laven högt, Svenska bastuakademin säger såhär:

Höga sittplatser är viktigt. Huvudet ska vara 25-30 cm från taket, det är däruppe värmen finns. Den övre laven ska vara högt belägen.

Har man en låg bastu så blir det inte optimalt, men det blir mycket bättre än ingen alls!

Ventilationen finns det mycket olika teorier om vilket som är bäst, men så länge du har en ventil nere (eller dörrspringa) och en ventil högre upp så blir det bra. Mekaniskt behövs mycket sällan.

Kolla bastuakademins tips:

http://www.bastuakademien.se/vårt-arbete/några-byggråd-31238932
 
K kimzim skrev:
Hej Autodidak1

Vi ska bygga nytt hus och ha en fin sauna i anslutning till badrummet. Hur bör man tänka vid placering av lavar med de populära vertikala bastuaggregaten med jättestort stenmagasin som många finska tillverkare har? Dessa verkar vara väldigt populära i Finland. Med ett sådant aggregat blir det svårt att placera översta laven högre än aggregatet. Tror du det blir en bra upplevelse ändå?

En anna fråga: har läst att man ofta har inluft ovanför aggregatet och utluft i väggen under nedersta laven i Finland. Stämmer det? Måste man ha mekanisk frånluftsfläkt då eller funkar självdrag? Eller skulle man kunna ha inluft nere vid pelaraggregatets fot och utluft under laven men utan mekanisk frånluftsfläkt?

Har mycket funderingar kring detta med typ av aggregat och ventilationen i bastun. Man har inte direkt möjlighet att prova och jämföra så mycket innan bygget.

Tacksam för tips och erfarenheter.
På dessa pelarmodeller så startar ju stenmagasinet nästan vid golvet, så man är "över stenmagasinet" nästan oavsett. Översta lav 110-120cm NED från TAK. ,har du rumhöjd 220 så översta lav på ca 110.

Til ventilation har jag bara ett råd: när du har bestämt dig över vilken aggregat du ska ha så lastar du ned broschyr/monteringsanvisning för just det aggregatet. Förslag för fungerande/rekommenderade ventilationslösningar finns där.
Du behöver inte maskinell ventilation, men det fungerar bra och kan til och med vara en fördel att ha aktiv tilluft til elbastu. Så bygger du nytt så kan det vara värt att tänka på ventilationslösning på förhand.

Mvh
Sakke
 
M meckis skrev:
Konstaterade snabbt att det var mus/råttpiss i mängder. tydligen var isoleringen gosig o bygga bo i. bastun ligger i ett uthus av enklare modell. så möss e nog svårt o komma runt.
känns svårt o få ditt nät som täcker 100%. vad göra? stenull kanske inte lockar lika bra?
Tyvärr verkar gnagare älska både glasull och stenull. Skogsmöss och skogssork lever rövare i mina uthus. I mindre grad i boningshuset. Talgoxar älskar också mineralull, så fort det sticker fram en tuss är de där och river.

M meckis skrev:
någon ide för o förhindra samma problem igen?
Bumpar den frågan, den vill jag gärna ha svar på.
Ett gammalt knep är släckt kalk. Sågspån blandat med kalk som isolering på vinden har jag sett i ett hus byggt på 1920-talet. Men det är ett otäckt damm även för mig och det känns inte så bra med tanke på hussvamp (som gynnas av kalk).
Finns det nån isolering utöver leca och hasopor som gnagarna inte gillar? Hur är det med lin- och hampa?
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Ecofiber
 
Detta är ju svårt. I ett uthus där det är gnagare så är det nog väldigt svårt att hindra. Som rum-i-rum lösningen för bastu där man har spalt med isolation mot originale(ofta inte så täta) väggar.
Vet at mus/rotter gillar inte stålull. Och metall i allmänhet. Tättmaskigt hönsnät/metallnät i utkanten av alla spalt(rullad samman eller flera lag)? Musband i spaltkanter/övergångar tak/vägg?
Vet inte. Massa katter som har sitt "hem" i uthuset?
Mvh
Sakke
 
Det är "bara" att täta alla spalter, sprickor och hål med massiva mtrl så att gnagarna inte kommer in till isolering och värme. Massiva träreglar, murbruk, sten, lera/lerbruk, stål och stålnät, och varenda glipa hårt drevad. Finns inga genvägar.

Finns heller inga isoleringsmtrl annat än lättbetong, Leca, Hasopor och träullit som motar gnagare.

I det här fallet hade ångspärrsplast tagit bort symptomen inne i bastun. Såvida inte gnagarna hade gnagt upp den förstås...
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
M meckis skrev:
Nu har jag haft min bastu några år, men tyvärr har jag blivit tvunget att riva taket.
märkte en sur doft för nån vecka sedan, o fläckar i taket.

Konstaterade snabbt att det var mus/råttpiss i mängder. tydligen var isoleringen gosig o bygga bo i. bastun ligger i ett uthus av enklare modell. så möss e nog svårt o komma runt.
känns svårt o få ditt nät som täcker 100%. vad göra? stenull kanske inte lockar lika bra?

när jag byggde bastun så satte jag ingen diffspärr (som var friskt diskuterad i tråden här) dock kanske den hade hållt musspillningen borta. men det hade kanske luktat ändån?

Isoleringen var iaf snustorr i övrigt förutom där skadedjuren hade pinkat. sedan låg där väl en miljon musskitar med. inte så mysigt.

någon ide för o förhindra samma problem igen?

Kommer iaf undan med att väggar o resten av bastun klarat sig. så det blir ganska enkelt o laga. Det har inte varit något problem att vara utan diffspärr för fuktens skull. Har haft många fuktiga bad i bastun.allt var torrt o inget mögel.


[bild] [bild] [bild]
[bild] [bild]
Vad kom du fram till för lösning på musproblemet? hampaisolering har fördelen att råttor och möss inte gillar det, utöver att vara ett hållbart alternativ i övrigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.