Termostatventil inställd manuellt, kopplad till värmesystem med kopparledningar och röd expansionskärl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerventil inställd manuellt för att öka värmeutsläpp framför röd varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har jag ställt in i det läget för att få någon värme ut
Vid inställd på auto så ställer den sig nästan i botten
 
Oavsett hur jag villa inställningar jag väljer i autoläge och vilken yttertemp det är ute
Nu ligger det på strax under 0 och ställdonet öppnar en bit, sen stänger den igen.
 
L
Verkar lite som givarfel
Det finns två givare en sitter på ett rör där från centralen lossa den ut i luften då blir den kall och vill ha mer värme öppna , om du värmer den ska donet stänga
Sen har den en på utsidan huset oxå samma där värmer man den så ska det stänga och öppna mera när blir kall
 
Givaren på röret fungerar
Den på fasaden tror jag fungerar, den anger åtminstone rätt temperatur
 
L
Har för mig att man kopplar isär trådarna i givaren på röret ska shunten öppna full och kortslutning ska den stänga , inget farligt med fingrarna 24V prova
 
Händer ingenting oavsett vilken av givararna jag kopplar ihop eller ifrån
Och då vet vi att tempgivaren på röret fungerar
 
Har haft den på automatläge en stund nu
Shuntventilen öppnar en bit och sen stänger nästan fullt. Detta händer kanske 2 gångee i minuten
 
L
Ge mig namnet och typen på reglercentralen måste se el-schemat så vänta lite med nedanstående

Har du manualen för reglercentralen , prova med att ställa om till fabriksinställning , blir det ingen ändring så har nog regleringen gått sin väg
En sista koll , kan du något om el , har ett märinstrument eller ta hjälp av en granne ,
Det går att öppna locket på centralen , innanför där finns plintar och den kabel som kommer från ställdonet är kopplat på tre st , om det är riktigt så kan man mäta där
 
Siemens RVA36.531/AGSS
Har mätt och kontrollerat spänningen ut från samtliga plintar och ser inget konstigt med det heller dessvärre
Det är måste vara någon form av mikrorelä som skickar signal för att ställdonet ska öppna eller stänga. Troligtvis ifrån en givare.
Givaren bör vara en tempgivare och ska isåfall ge signal vid förändrad temperatur. Men har svårt att tro att temperaturen ändras 2 gånger i minuten och varannan gång ökar det.
 
L
Har kollat nu , det är 230 ut till donet ,
F2 =noll
Y1 = öppna
Y2 = stänga
Om det ligger spänning på någon så är det inte bra , det ska bara komma när den ska vrida sig
I displayen andra symbolen från vänster 2 pilar dom indikerar öppna stäng vad visar dom
 
Allt stämmer om att det är 230v till donet och vilken som öppnar och stänger samt att den bara släpper igenom spänning vid signal. Det enda som inte stämmer är att F2 inte är noll utan fas.
 
Närbild av en elektronisk termostat med display och inställningsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den visar ingenting fören den öppnar eller stänger just vid momentet.
 
L
Att det är skift på fas och är elektrikern som gjort fel , men fungerar ändå ( tänk dammsugare
spelar ingen roll hur du vänder stickproppen i uttaget , den suger )
Då är nog till att skruva bort donet och se om det går att se något .
Om du tar bort donet ( du vet ltie om el märker jag ) koppla ur och provkör mot ett vägguttag
med sladd så får vi göra i bland .då märks om det är fel på don eller central
skifta mellan Y1 och Y2 sladdarna ska gå fullt ut vänster höger
 
Det jag menar med att det ligger fas på F2 är att det står då i mitt kopplingsschema, men det funkar ju, eller åtminstone har gjort.
Jobbar som elektriker sedan 8 år tillbaka ;)
Däremot knappt jobbat med styr, så kan ärligt säga att jag inte kan det speciellt bra :)

Vad får jag ut av att koppla på en stickpropp?
Efter att ha mätt på plintarna så vet vi ju att donet öppnar respektive stänger när det får spänning. Eller har jag missat något?
 
L
Bra då är vi sams på yrket och vet vad vi talar om
Att prova så är för att säkerställa att donet fungerar som det ska , felsökning man måsta som du vet , börja någon stans , om donet går som det ska . det kan bara gå hela vägen ut , i slutet sitter en microbrytare som stoppar vid ändläge åt varje håll
Vad heter donet så det inte har fått hicka eller en micro fått fnatt , då kan man googla på det och se hur den är invärtes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.