Martin_B Martin_B skrev:
Så här står det i en artikel ang. nya amorteringskravet som träder i kraft 2018:
"Påverkar inte gamla lån

Du som redan har ett bolån amorterar enligt din ursprungliga plan. Väljer du att utöka det befintliga lånet genom att ta ett tilläggslån ska den nya belåningen amorteras enligt huvudregeln eller alternativregeln."


Men hur tusan skall det tolkas?
Säg att man har ett lån på 2 miljoner på ett 4 miljonkronorshus. Då är man ju redan belånad till 50%.

Men säg att man tar 500.000 kr i lån ytterligare, vilket i detta exempel inte överstiger 4,5 ggr mer än hushållets bruttoinkomst.
Innebär det då att man slipper amortera?

Eller adderar de dessa 500.000 kr till det befintliga lånet på 2 miljoner, så de räknar det som 2,5 miljoner kr i lån och om det då överstiger hushållets bruttoinkomst med mer än 4,5 ggr, så får man snällt amortera på hela beloppet ändå?


Källa:
[länk]
Det är inga konstigheter. Du får amortera på det nya lånet enligt de nya reglerna tills du antingen betalat av det nya lånet eller tills du kommer under 50% belåningsgrad totalt.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Det är inga konstigheter. Du får amortera på det nya lånet enligt de nya reglerna tills du antingen betalat av det nya lånet eller tills du kommer under 50% belåningsgrad totalt.
Jag tycker inte det är förklarat glasklart i artikeln jag länkade till. Det står väl inget om att det nya amorteringskravet tar hänsyn till belåningsgraden?

"Med det skärpta amorteringskravet som träder i kraft i mars 2018 behöver de som lånar mer än 4,5 gånger sin årliga bruttoinkomst eller av hushållets bruttoinkomst amortera med ytterligare en procent på det totala lånebeloppet."

Vad är det de gångar med 4,5 liksom, i det fall man exempelvis tar ytterligare lån?

Tar de det totala lånebeloppet som blir efter tilläggslånet, och multiplicerar med 4,5? Dvs. räknar även in de tidigare lånen som inte automatiskt omfattas av det nya kravet?

Eller räknar de bara på den tillkomna lånesumman, och multiplicerar endast den med 4,5?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jag tycker inte det är förklarat glasklart i artikeln jag länkade till. Det står väl inget om att det nya amorteringskravet tar hänsyn till belåningsgraden?

"Med det skärpta amorteringskravet som träder i kraft i mars 2018 behöver de som lånar mer än 4,5 gånger sin årliga bruttoinkomst eller av hushållets bruttoinkomst amortera med ytterligare en procent på det totala lånebeloppet."

Vad är det de gångar med 4,5 liksom, i det fall man exempelvis tar ytterligare lån?

Tar de det totala lånebeloppet som blir efter tilläggslånet, och multiplicerar med 4,5? Dvs. räknar även in de tidigare lånen som inte automatiskt omfattas av det nya kravet?

Eller räknar de bara på den tillkomna lånesumman, och multiplicerar endast den med 4,5?
Nej, ”artikeln” (det är en annons från danske bank i en av Sveriges uslaste tidningar) är inte glasklar. Jag vet faktiskt inte vad som gäller om man tar tilläggslån, men gissar att hela lånet med huset som säkerhet räknas in.

Det som ska multipliceras med 4,5 är din eller hushållets bruttolön, inte lånet.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Det som ska multipliceras med 4,5 är din eller hushållets bruttolön, inte lånet.
Nej, precis, jag skrev ju helt fel. Jag är totalt slut i huvudet nu. Det är naturligtvis hushållets bruttoinkomst som skall multipliceras och jämföras med lönen sedan, helt riktigt. Men oavsett den felskrivningen så återstår frågan. Vad jämför man sedan den multiplicerade inkomsten med, det nytecknade tilläggslånet enbart, eller både det gamla OCH det nytecknade tilläggslånet.

Det är ju en enorm skillnad ju.

Ang. annons/artikel. Jo, jag vet att artikeln är en annons av Danske Bank, men den bör ju rimligtvis stämma ändå,... annars blir det ju riktigt dålig reklam för Danske Bank :D
 
Martin_B
Om även det befintliga lånet skall räknas in. Så kommer även det lånet att gå från att inte omfattas av det nya amorteringskravet, till att faktiskt göra det. Stor skillnad där ju :)
 
S Squall Leonhart skrev:
Är inte detta rent ekonomiskt samma sak som att räntan går upp en procentenhet (ränta eller amortering, båda betalas)?
Så kan det se ut kortsiktigt för den som vill låna mycket. Men amoteringen betalar man till sig själva medan låneräntan betalar man till banken utan att man ha något för det.
Det borde ingå i skolans läroplan att berätta de grundläggand sakerna i hushållekonomi mend huslån, amortering, ränta mm.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Det är ju rätt stor skillnad skulle jag vilja säga. Det ena kan ses som ett sparande (amortering) det andra är en ren kostnad (ränta).
Och inte nog med det så bidrar det ena alternativet till lägre ränta i sin tur, vilket kontinuerligt sänker summan som skall betalas in, ...det gör inte det andra.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Om även det befintliga lånet skall räknas in. Så kommer även det lånet att gå från att inte omfattas av det nya amorteringskravet, till att faktiskt göra det. Stor skillnad där ju :)
Jag fick i veckan lära mig att det finns ett alternativ. Man kan istället välja att amortera av tilläggslånet på 10 år, då omfattas inte befintliga lån av de nya kraven.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Om även det befintliga lånet skall räknas in. Så kommer även det lånet att gå från att inte omfattas av det nya amorteringskravet, till att faktiskt göra det. Stor skillnad där ju :)
Egentligen är lånen fortfarande separerade, men man slår ihop totalsumman av dina lån tills dess respektive amorteringskrav är uppfylld .

Får du tex ut 30.000kr brutto, dvs 360.000kr/år, multiplerar med 4,5 så får du 1.620.000kr.

Detta är vad du får maxbelåna utifrån din inkomst utan att behöva amortera extra.

Har du en lgh som tex är värd 3.000.000kr och ett lån på då 1.620.000kr, så överskrider du det förra amorteringskravet som säger att du skall amortera med 1% om din belåningsgrad är mellan 50-70% av värdet.
I det här fallet överskrids det då med 120.000kr. Alltså måste du amortera 1% utav 1.620.000kr. Dvs 1350kr/mån.

Väljer du nu att belåna upp fastigheten 500.000kr så att ditt lånebelopp blir 2.120.000kr. Ja då omfattas du plötsligt av både det äldre amorteringskravet som säger 2% amortering om lånet överskrider 70% av värdet PLUS det nya amorteringskravet som säger YTTERLIGARE 1% om lånet överskrider din bruttolön ggr 4,5.

Enligt ovan skulle det då bli följande:
Totallån: 2.120.000kr
Lån över 70% av fastighetsvärde: 20.000kr
Lån över 4,5 ggr bruttolön: 500.000kr

Amortering blir då:
5.300kr/mån (3%) tills dess dina 20.000kr är avbetalda, dvs knappt 4mån.
Sedan 3.500kr/mån (2%) tills resterande 500.000kr är avbetalda, dvs nästan 12år.
Därefter 1.350kr/mån (1%) tills resterande 120.000kr är betalda, alltså 7,5år.

SEN är du amorteringsfri!!!

Men sedan ändras ju både värdet i din bostad och din lön under denna tiden och då justeras ju allt utefter detta!

Hur lätt som helst!

(jag reserverar mig dock för om jag räknat/tänkt fel nu vid 00.30 tiden! ;) )

Man kan också separera lånen som mexitegel skrev, då kan du välja att betala av dina 500.000kr på 10år ist. Dvs 4.166kr/mån utöver din övriga amortering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det är ju rätt stor skillnad skulle jag vilja säga. Det ena kan ses som ett sparande (amortering) det andra är en ren kostnad (ränta).
Jo, det vet jag men i grund och botten blir det ju två summor som måste betalas till banken. Om 1 procentenhet är avgörande, oavsett om det är sparande eller kostnad, så tror jag inte att banken godkänner lånet.
 
S Squall Leonhart skrev:
Jo, det vet jag men i grund och botten blir det ju två summor som måste betalas till banken. Om 1 procentenhet är avgörande, oavsett om det är sparande eller kostnad, så tror jag inte att banken godkänner lånet.
Nej, naturligtvis är det så. Det är ju delvis det som är hela poängen med denna lagändring, att kyla av bostadsmarknaden och på så vis minska den ökade skuldsättningen.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Är det bättre nu, eller senare? Eller ska skuldsättningen aldrig mattas av?

Det är ju anmärkningsvärt hur byggkostnaderna har SKENAT i Sverige. Nybyggandet kan man nog få fart på men med mer sansade priser.
Du har säkert köpt i tid och jag tycker det är många som verkar vara glada över att det sker ett ras nu

I mina kommentarer vill jag påskinna att det är ett ras. Men det kommer få konsekvenser på konsumtion och sysselsättning som kommer göra många i landet fattigare. inte bara de som köpt en bostad

Största delen av prisökningen har för övrigt drivits av fundamenta som avskaffad fastighetsskatt (ta från de som inte har och ger till de som har) och ränteavdrag(även de om omfördelning av pengar till de som äger).
 
Martin_B Martin_B skrev:
Så här står det i en artikel ang. nya amorteringskravet som träder i kraft 2018:
"Påverkar inte gamla lån
Att ta mer i lån kommer att trigga igång amorteringen.
ELLER så kan du amortera av det nya lånet på 10 år

(Använda inte aftonbladet som källa då de ofta svamlar och missar relevanta paragrafer)

Däremot kommer den som sparar till sin renovering kontakt att såklart gynnas av detta ;)
 
Martin_B
Appendix Appendix skrev:
Att ta mer i lån kommer att trigga igång amorteringen.
Misstänkte det ja...


Appendix Appendix skrev:
(Använda inte aftonbladet som källa då de ofta svamlar och missar relevanta paragrafer)
HAha precis, men som tur var artikeln en annons från Danske Bank, så man får hoppas de kan räkna iaf.

Appendix Appendix skrev:
Däremot kommer den som sparar till sin renovering kontakt att såklart gynnas av detta ;)
Jovisst och så är det med allt man köper som kostar mer än man har råd med för stunden. Frågan är bara om Svensson är beredd att under längre tid i lugn och ro spara ihop till det den vill göra, så som man gjorde förr i tiden :)
 
Funderar lite över likabehandlingsprincipen i regeringsformen (grundlagen).

Är det inte diskriminerande för storstadsinvånarna när regeringen tar billiga politiska poäng utan konsekvensanalys genom att införa finansinpektionens skuldkvotstak?

Eller var det så enkelt att de inte kunde besluta annorlunda utan att undergräva myndighetens trovärdighet efter att beställt en utredning/förslag på minskade bolån.

De som i huvudsak drabbas är boende i storstadsområden såsom Stockholm och Göteborg. Där inkomsten för en normalfamilj inte räcker ens för att köpa en trea i brf. Än mindre köpa hus.

Samtidigt har storstadsregionerna behov av inflyttande medborgare inom exempelvis vård och skolpersonal som inte kan räknas som höginkomsttagare. Hur ska dessa hitta boende? Hyresrätterna finns knappt längre.

Min oro är att Sverige brakar in i en brutal lokal lågkonjunktur samtidigt som resten av världen rullar på i högkonjunktur när alla drar i svångremmen och och försöker spara så mycket som möjligt i stället för att driva på inflationen med konsumtion.

Till det kommer inlåsningseffekter som gör att marknaden för bostäder minskar. Samtidigt behöver inflyttande medborgare bostäder.

Leder det verkligen till lägre priser på bostadsmarknaden?

Eller är det så illa att vi går in i en lågkonjunktur med lika eller högre marknadspriser?

Jag vet inte men börjar bli oroad.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.