Till att börja med så har jag fjärrvärme och vattrnburen golvvärme. Termostater till slingorna, ingen rumsgivare. Slingorna ligger på två olika shuntgrupper.
Jag har ställt om kurvan på reglercentralen flera gånger utan direkt förbättring. Shuntventilen i centralen öppnar upp i ett par minuter för att sedan stänga, inte helt men väldigt lite öppen. Ställer jag om reglercentralen till maunellt läge och öppnar shuntventilen själv blir det varmt.
Utetempgivaren säger rätt temperatur och termostaterna kallar på värme hela tiden.
Utetemperaturen ligger omkring nollan nu, varierat runt -5 till 7 grader de senaste veckorna.
Vad är felet?
Mvh
 
Läste igenom det där utan att bli klokare på mitt system.
Alla pumpar går, får värme när jag forcerar systemet. Har motionerat alla ventiler. Oavsett vad jag ställer reglercentralen på så blir det ingen skillnad på värmen i huset.
 
L
Ta en bild på FJV-centralen en liten bit ifrån så man ser allt
 
Öppen elcentral under renovering med synliga rör och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelningssystem och löst hängande kablage i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du ha fler specifika bilder över någon del?


(Bry er inte om löst hängande kablage, rummet är under renovering)
 
L
Har du kolla piggen som sitter under den vita termodonet i nedre vänstra hörnet i skåpet på bild 1 , sitter en där med
 
Inga problem med den tror jag. Så fort jag plockade bort den öppnade ventilen fullt.
 
L
Klart det öppnar men gör den det när den sitter på plats , det är en begränsare
den är termiskt
Två shuntar , är båda svala , när du shuntar för hand går det värme på båda ut till golven
 
Jag tror den öppnar som den ska.
Ja, värme på alla slingor när det körs för hand. Så ingen luft eller andra konstigheter med slingorna.
 
L
Kan inte se shuntmotorn och var den sitter ,
När du ställer om till manuell , gör du det på centralen och sen vrider på något
 
Den svarta lådan längs in på bild 2 är reglercentralen. Där ställer jag den på hand.
Shunten är på ungefär mitt i skåpet på bild 1
Svart/vit
Kanske inte är en shunt?
Men ju mer den öppnar desto högre framledningstemp får jag på sekundärsidan
 
L
Det ser mera ut som en termisk sak med kappilärrör på , går det sladdar dit fån centralen ?
det kanske är en termisk sak , lika som dom som sitter för GV
Ner på knä fota så det syns :)
 
Går en kabel ifrån RC
Vad exakt ska jag fota? :)
 
L
Följ alla sladdar från centralen , d
J.Carlson J.Carlson skrev:
Går en kabel ifrån RC
Vad exakt ska jag fota? :)
Ja
 
L
L Liteavvarje skrev:
Följ alla sladdar från centralen , d

Ja
Se ddet går att se vad för sorts don det är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.