Förklara annars varför så många exploatörer skaffar kunder innan de börjar bygga styckhus ...
Förstod inte den meningen. Kan du förklara den?

mvh
David
 
När kommer då nästa bra tillfälle?
Om alla var så kloka så borde väl alla ha handlat vid förra kraschen när allt var sååå billigt.
Givetvis kommer huspriserna att falla igen någon gång. Problemet är bara att "ras" i huspriser sällan är några riktiga ras.

Under den djupa krisen 1990 till 1993 sjönk villapriserna i snitt (begagnade) med hela 12,5%. Om man räknar från exakta toppen till exakta botten blir prisfallet större, men det håller sig troligen en bit under 20% (svårt att ta en ögonblicksbild av exakt hur priserna utvecklas månad för månad).

I vissa områden föll förstås priserna mer och och vissa områden föll priserna mindre och i vissa fortsatte de att stiga genom hela krisen. Det är ändå rätt talande att snittpriset 1993 bara var 12,5% lägre än snittpriset 1990. Detta motsvarar ungefär lika mycket som priserna har stigit bara på det senaste året.

Givetvis kan huspriserna falla mer - eller mindre - under nästa nedgång. Frågan är dock när den kommer. Om den startar idag, så är det givetvis bättre att köpa om ett tag, men ingen vet att så är fallet.

Om fallet kommer om 3-4 år så kan det mycket väl bli så att priserna aldrig hinner falla ner till dagens nivåer innan priserna börjar stiga igen. Ingen vet.
 
Exakt Ksund...jag känner samma sak. Skall man vänta & vänta på något som kanske aldrig kommer eller när det kommer så blir det ändå som om jag hade köpt idag. Med andra ord så har man bott i sin lägenhet 3år i onödan. Visst sker det idag så får man stå ut & vara glad över sitt nybygge så hur det än blir så känns det bara bra :)

Dessutom...tror att ett nybygge klarar sig bättre än ett hus från 70-talet vid eventuell prisfall. Tycker att pris mellan att bygga nytt & köpa gammalt är i princip 0.
Fördelen är man har nytt, ingen fastighetsskatt & inga reparationer på ett tag.

Nackdel..trädgård kostar & man kan inte få just den tomten som det gamla huset står på :)
 
David: "Förstod inte den meningen. Kan du förklara den? "

Svar: Exploatörer bygger INTE hus innan de är sålda därför att marknadens värdering av färdigt hus som regel underskrider dess (kommersiella) produktionskostnad (såvida marknaden inte är överhettad).

Därför säljer exploatörer bara från ett lager av tomter till köpare som samtidigt beställer färdigt hus av exploatören.
 
Exploatörer bygger INTE hus innan de är sålda därför att marknadens värdering av färdigt hus som regel underskrider dess (kommersiella) produktionskostnad (såvida marknaden inte är överhettad).
Det där är en del av historien, dock inte hela. Ibland bygger exploatörer innan de säljer husen, men det är ovanligt. Framförallt finns det flera skäl till att många inte gör det:

1. Ifall man först ska bygga, sedan ha visningar, budgivning, och så vidare, så kommer husen stå obebodda under en tid, men ändå vara i visbart skicka, vilket innebär kostnader för uppvärmning, städning, inredning, och så vidare.

2. En del av värdet med nytt hus är att man själv får välja hur man vill ha det. Den försvinner om exploatörerna bygger först och säljer sedan.

3. Man vill fokusera på det man kan, att bygga hus och sälja husmodeller, inte på att bedöma hur man bör bygga och planera husen i ett område för maximal utdelning och så vidare. Detta kräver kompetens som de ofta saknar i sina ofta små försäljningsföretag.

4. Det binder mycket kapital för dem att bygga massa hus som de inte får betalt för förrän ett tag efter byggnationen. Detta skulle innebära att man kan få svårt att bygga så mycket som man vill, samt medföra extra kostnader.

Det finns förstås fler anledningar som jag säkert glömmer nu på natten.
 
billy_baver skrev:
David:  "Förstod inte den meningen. Kan du förklara den? "

Svar:  Exploatörer bygger INTE hus innan de är sålda därför att marknadens värdering av färdigt hus som regel underskrider dess (kommersiella) produktionskostnad (såvida marknaden inte är överhettad).

Därför säljer exploatörer bara från ett lager av tomter till köpare som samtidigt beställer färdigt hus av exploatören.
Det där är ett sätt att tjäna pengar på boende. Det finns ett antal. Alla inbegriper inte att sälja innan byggandet.

mvh
David
 
Sannas ursprungliga frågor var:
" Hur har ni tänkt när ni bestämt er för att bygga?"
"Vad har fått er att ta första steget?"
"Har kostnaderna i det nya huset motsvarat era beräkningar?"

Särskilt den sista frågan förtjänar bättre svar än vad vi tillsammans presterat hittills. Driftskostnaderna i nya hus tror jag är en källa till postitiva överraskningar. Däremot överraskas mycket få nybyggare av att deras hus blir billigare än väntat att bygga. ;D

Sannolikheten att lyckas med detta konststycke ökar med antalet hus man bygger, och med på andra sätt förvärvad professionell kunskap. Chansen ökar också med den tid man lägger ned på planering och nogrann kontoll av vilket folk man anlitar (och med vilka juridiska medel man reder ut eventuella konflikter).

Kunskapen om spruckna kalkyler är begränsad av samma skäl som att vi sällan får höra att folk FÖRLORAR på travet: Det är så retligt att berätta om det. ;)

Byggahus´forum är faktiskt - på just detta sätt - en av de bästa kunskapskällorna jag vet. Den som läser inläggen här mellan raderna tillgodogör sig andra människors dyrköpta erfarenhet. :D

 
Vi är i samma sits som dig Sanna. Vi bor i en hyresrätt (2:a) utan barn med en hyra på 5600 kr. Vi har en gemensam inkomst efter skatt på mellan ca 30-32 000 kr. Vi behöver om vi bygger hus där vi tänkt en bil till.

Vi har inte lyckats hitta något hus så att vi kommer under 2,4 i totalkostnad för huset. Så länge båda jobbar så är det inga problem. Men som du skrev så finns ju tanken att förr eller senare försöka få lite bebisar. Det går då också men det blir mer på gränsen...

Jag känner väl egentligen att man faktiskt måste försöka förverkliga de drömmarna man har möjlighet att förverkliga. Fast såklart efter många kalkyleringar fram och tillbaka. Vill ju inte ta onödiga risker.
 
Sannas ursprungliga frågor var:  
1 " Hur har ni tänkt när ni bestämt er för att bygga?"  
2 "Vad har fått er att ta första steget?"
3 "Har kostnaderna i det nya huset motsvarat era beräkningar?"

1&2 Vi har funderat fram och tillbaka en tid. Problemet för oss som för många andra är att vi bor i ett område med utflyttning och relativt gott om gamla hus till salu. Då blir det ett större risktagande att bygga nytt. Vi bor i en bostadsrätt 3 rum och kök 90m2  5820:-/mån och väntar vårat andra barn, så det blir för trångt framöver. Vi har inga stora inkomster ca 30 tusen/mån netto, då räknar jag med barnbidrag för 2 barn. Vi har två bilar, en dyr och en billig. Det vi kommit fram till är att vi inte vill flytta till en större bostadsrätt/ lägenhet för då skenar hyran iväg med 1000-2000:- mer / månad och det börjar kännas tveksamt rent ekonomiskt. Då vi har tittat på ett antal hus, ca 10 stycken visningar de senaste åren och många fler som vi avfärdat utan att gå på visning. Det man snabbt konstaterar är att de hus som man kan tänka sig ligger för "ocentralt" eller har dåligt läge på andra sätt, eller har ett stort renoveringsbehov. Köper man ett sådant hus så man ökar bilresorna till och från jobbet med ca 3-4 mil/dag så innebär det en merkostnad på ca 1000-3000:-/mån lite beroende på om man enbart räknar bensin eller hela kostnaden för bil med allt vad det innebär. Dessutom får man lägga på 100-300 tusen på de hus som ligger bra till men behöver omfattande renoveringar. Då det finns bra tomter till skapligt pris inom lämpligt avstånd så har vi beslutat att bygga. Vi har också förankrat detta med min svärfar som har byggt sitt eget hus och jobbat inom byggbranschen hela livet och nu är pensionär, och han är positiv och vill hjälpa till. Med hans kunskaper och engagemang har vi tagit steget och tror det blir bästa lösningen på vår boendefråga. Jag har nagelfarit allt eknomiskt och har bestämt att avsätta ca 100-250 tusen kontant och lägga 10.000:-/mån till boende ränta, drift och amortering. Det kommer att räcka och, hoppas jag, ge oss ett bra boende och lite över till annat också, samt att vi ska klara höjningar av räntan framöver. Maxbelopp för lån har jag satt till 1,5 milj och vi utgår ifrån att vi måste bo i detta hus minst 10 år för att ha en rimlig chans att få tillbaka pengarna om vi säljer, de flesta hus i området byggda slutet på 80 början på 90 talet säljs för ca 1-1,3 milj idag.

3 Kan jag tyvärr inte svara på då vi inte byggt ännu, men jag hoppas  mina beräkningar stämmer någorlunda. Andra kan säkert svara bättre på denna fråga.

Hoppas att du/ni blev lite klokare av detta långa resonemang. Det är inget lätt steg att ta och visst har man stor respekt för att låna så pass mycket pengar. Samtidigt kan man fråga sig om man kan bo billigare på annat sätt, man måste trots allt bo någonstans. Skulle den ekonomiska situationen förändras kraftigt, arbetslöshet, sjukdom el dyl så finns alltid möjlighet att upphöra med amorteringen en tid och då hamnar kostnaden på ca 5.500:-/mån och det bör man klara oavsett.
 
Förutom vad som har tagits upp redan, tycker jag det finns en annan aspekt som är värd att fundera över (om än med ett stort mått av försiktighet). Jag gissar att många här på forumet är i början av sin yrkesmässiga karriär här i livet. Kanske kan man räkna med att man på 5-10 års sikt kommer att göra ett karriärkliv eller två som gör att man får en bättre ekonomi än man har just nu.

Låt mig ge ett exempel. Vi började titta på hus för ca 12 år sedan, innan huspriserna började öka. Vi räknade på möjligheten att köpa ett hus för ca 1,3 miljoner, men vågade inte baserat på den ekonomi vi hade då, eftersom vi inte var säkra på att klara en räntehöjning med 2-3% (från dåtidens nivå på cirka 6%). I backspegeln kan man säga att det hade varit en enkel sak att klara ekonomin, baserat på att vi under de följande 5 åren gjorde varsitt kliv i karriären och fick väsentligt bättre löner. Då talar jag ändå inte om något uppseendeväckande, utan "bara" att vi båda bytte jobb varsin gång.
Efter 5 år köpte vi ändå vårt första hus med, vad vi tyckte, tillräckliga marginaler. Samma sak hände igen - vi fick gradvis bättre ekonomi än vad vi hade räknat med i huskalkylen, denna gång med resultatet att vi kunde börja lägga undan pengar. Nu är vi på gång och bygger, med kontantinsatsen sparad under de senaste 5 åren som bas.

Ska väl påpeka att vi inte kalkylerar med höjda löner för att klara ekonomin i nya huset, tvärt emot mitt råd kan tyckas, men nu har vi också avverkat de 15 första åren av våra yrkesliv och uppförsbacken kanske inte fortsätter på samma sätt.

Jag vill påpeka att jag inte uppmanar till glädjekalkyler - varje tid är unik och varje familj likaså, och man känner bäst själv sina ekonomiska förutsättningar - men jag vill ändå lyfta fram detta exempel eftersom det kanske hade fått oss att agera annorlunda en gång i tiden om vi hade tänkt i de banorna.
 
Tack för alla svar!  :)

Kan avslöja att vi nu bestämt oss för att ta den tomt som vi haft reserverad sen i våras.  ;D Så nu ska det bli av! Vi har vågat ta steget!!! Tjojo!!!

 
Roligt och spännande!

Lycka till!
 
Vad blir det för hus? *nyfiken*
 
Emmakr skrev:
Vad blir det för hus? *nyfiken*
Vi har inte bestämt vad det blir för hus ännu. Nu när vi har tomten klar känns det som vi kan leta rätt planlösning i godan ro. Och det är skönt! :)
 
Lycka till Sanna! Glöm inte bort att det går att bygga lösvirkeshus också! i vårt fall blev det väsentligt billigare än att köpa ett färdigt.... och vilket hus vi fick :) *nöjd*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.