Snygg men dels så har ju diskmaskinen redan en elektronisk avstängning (magnetventil).
Och så känns det lite overkill-lösning för en liten sommarstuga på 40 kvm :)
 
Krilleman
Overkill eller inte.

Det är dock en korrekt godkänd lösning enligt dina specifikationer.

Magnetventil och avstängningsventil är inte samma sak i regelboken.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Magnetventil och avstängningsventil är inte samma sak i regelboken.
Jo, jag vet - konstigt nog, för en elektriskt styrd ventil är troligen också en magnetventil.
Tror inte de använder en elmotor som öppnar/stänger en kulventil :)
 
D Daniel 109 skrev:
De som sitter innan slangen gör väl det just för att de ska vara godkända.

De här finns ju också. [länk]
Det där var lite mer "sommarstuge-lösning" !
Helt klart ett alternativ - dvs om jag får OK från "byggledaren" att borra hål o sätta en kran mitt i bästa arbetsytan :)
Ett alternativ är ju faktiskt att sätta en ballofix enligt regelverket som gällde före 2011, dvs lätt åtkomlig under bänken. Hur skall ett försäkringsbolag (vid en ev skada) kunna bevisa huruvida avstängningsventilen installerades före eller efter 2011...?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Är det en dyr vattenskada hittar dom nog något sätt att bevisa det haha.

Jag skulle köra på den trådlösa Oras som krilleman tipsa om ovan. Den är inte så dyr när man tänker efter, kostar ju som en kran ung. Var inne på att köra den när vi installerade diskmaskin för någon månad sen, men sen pajade vår blandare precis innan så då tog jag en med avstängning på istället.

Det fina med Oras är ju att du kan sätta den lite vart du vill(ovan bänk). T.ex. på väggen eller där det passar, måste ju inte vara jätte nära.
 
LinusW LinusW skrev:
Är det en dyr vattenskada hittar dom nog något sätt att bevisa det haha.

Jag skulle köra på den trådlösa Oras som krilleman tipsa om ovan. Den är inte så dyr när man tänker efter, kostar ju som en kran ung. Var inne på att köra den när vi installerade diskmaskin för någon månad sen, men sen pajade vår blandare precis innan så då tog jag en med avstängning på istället.

Det fina med Oras är ju att du kan sätta den lite vart du vill(ovan bänk). T.ex. på väggen eller där det passar, måste ju inte vara jätte nära.

Om man har en diskmaskin med avstängning under diskbänken som sitter med eget utkast på varmvattnet . Kan man då sätta en oras där, och bibehålla övriga anslutningar ?
 
Krilleman
Om du menar den trådlösa avstängningen från Oras så är det helt korrekt. Då kan du behålla ditt T-rör under diskbänken.

Avstängningen (den trådlösa "pucken") sitter ju då ovan diskbänk som är kravet.

https://www.oras.com/se/produkter/oras/product/272100/

Oras fjärrstyrd avstängningsventil, en trådlös "puck" med grön rand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade precis en kontroll av el och vatten i min bostadsrätt. Då fick jag frågan om diskmaskinen var gammal . Jag svarade tre år . Men det satt en annan tidigare med samma anslutning . De hade en inspektion för ca 5 år sen . Då var det inga anmärkningar . Byte av diskmaskin innebär väl inte att man måste byta anslutningar med !?
 
Krilleman
Reglerna för att avstängningen till diskmaskinen kom där i krokarna. Du hade kanske tur att du slapp då.

Men i grunden är det en försäkringsfråga.

Avstängningen för diskmaskin ska sitta ovan bänk idag.
 
Mikael_L
Kan aqua-stop på maskinen förändra kravet?



Förövrigt blir det lite speciellt i en BRF, då föreningen har ansvaret för byggnaden och sin försäkring. Så ev krav från f-bolag kan ju komma både från BR-innehavarens f-bolag likväl som BRF'ns bolag.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Avstängningen för diskmaskin ska sitta ovan bänk idag.
Som jag förstår det är det ok att använda en befintlig, fungerande, avstängning under bänken som tillkommit före det nya kravet. Däremot om avstängningen under bänken krånglar och behöver bytas ut måste det vara till en lösning sitter ovan bänkskivan.
Stämmer inte det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.