Absolut ska du har mer. Har 180kvm+ källare, har en 2,5m3 tank och skulle aldrig vilja ha mindre.
 
Med rätt utförd tekniktank och bra skiktning så kan man ha nästan hur stora tankar som helst och ändå få varmvatten direkt då man eldar. Allt hänger bara på hur man kopplar ihop systemet. Se acktanken som bränsletanken på din egen bil. Du slipper helt enkelt tanka=elda så ofta med stora tankar.
 
har 1500l acctankar till 110m2 hus modell gammalt. bestående av panel, plank,tretex,tapet och det är i minsta lagret.. är helt okej så länge det håller sig "varmare" än 10 minus.. då räcker det med ett eldningstilfälle om dagen 1-2 panninlägg. hade önskat att jag hade minst det dubbla alltså 3m2 men helst ännu mer!
och glöm inte expansions kärlet mitt slutna sustem har 200l kärl.. men det är också i underkant.. (totala volymen på systemet, panna,element,rör,tankar ligger runt 2000l)
så satsa på ett expansions kärl på minimum 15%av totala volymen gärna mer!
 
Mona och Tommy skrev:
hej!
2x750l räcker gott
Till?
 
Det är när det går under -10°C (blåst) till -15°C (lugnt) som jag får börja elda en gång på morgonen också, under perioden november - februari.
Då har jag 2250 liter till ett hus om ca 100 m² per plan, två våningar plus källare och vind, fast vinden är bara uppvärmd till frostfritt i två små gavelrum.
Annars är det som Tobbe beskriver, ungefär: Putsfasad, bräder, luftspalt, plank, tretex och några lager tapeter. Fyrkantigt hus, så det har förhållandevis liten yta i relation till volymen.
Blir det neråt -20°C i mars är det i regel klart, och därmed soligt, så då står solpanelerna för den extra eldningen på morgonen. Då räcker det återigen med en gång om dagen.
Nu har ju 1/4 av den jobbiga säsongen redan gått. Bara tre månader kvar.

Jag har 300 liter tryckexpansion i källaren, men husets höjd tillsammans med volymen gör att jag har ett system som är dimensionerat för max 2,5 bar i källaren. I praktiken går det inte över 1,7 bar, men bara 1,5, som annars är vanligast, hade inte gått. Då hade jag fått ha en riktig jättebalja... Eller fortfarande en vattenbomb högst upp i huset.
 
Hur stor volym på ackumulatortank kan man ha till en 30kW panna då? Vid vilken volym bör man överväga att byta panna så att säga? Inte för att jag tänker göra det, men det kan vara intressant att veta.
 
jag har en 40kw panna till mina 1500liter acc och dem värmer jag upp från 30-40gradigt till mellean 80-90 på en tändbrasa och ett fullt vedinlägg,, men jag hade önskat att jag haft större då man väl börjar elda hade det varit lika enkelt med yttligare ett vedinlägg och värmt kanske 3000-4000 liter vatten istället! Då hade man dessutom aldrig behövt oroa sig för att behöva krångla med att elda 2ggr per dygn vid sträng kyla! det är ju start prossen som tar ett antal minuter, :-?sen att slänga in lite ved handlar ju om sekunder :D Så mitt tips är nog att ha så stor acc som man tycker att man kan ha plats för.. dok inte aldeles överdrivet för stor då det kan bli väldigt drygt att elda i kapp då om man låtit det sjunka i temeratur.. har en bekant som får maraton elda sina 6m2 i 10-12tim om det sjunkt till 20gradigt
 
Hej!

Jag har snart byggt klart ett garage där jag ska ha pannrum. Har gjort en egen kulvert (xps cellplast och PEX-rör) på ca 10 m mellan huset och garaget. Har beställt en acktank på 4m3 och ska köpa en Baxi Innova 50 kW.

Huset är totalt på 135 m2, och garaget 40 m2. (1/3 blir pannrum). Tilläggsisolerat hus med källare (45m2) med golvvärme. Garaget bra isolerat med golvvärme.

Ska bereda tappvattnet ute vid acktanken i extern plattvärmeväxlare. (www.vvfs.dk, varmtvantstation B), samt någon av deras styrningar för att bla styra vvc, och tappvattentemp. Någon som provat dessa?

Ska bli intressant att se hur min 4m3-tank räcker till, jag åtrerkommer med info, klart i bästa fall någon månad efter jul.

//Ve3t
 
4 m3 är för lite för att göra 2 ilägg med den pannan. Gå upp till 5,5-6 m3 så blir du nöjdare!
 
Har funderat mycket på tankstorlek. 5m3 är den största jag hittat i runt format och i standardutförande. (Husqvarna och Götlinds). Men för att kunna isolera mycket, dvs min 500mm runt hela och samtidigt få plats med den är 4m3 max. (diameter 1.6 och höjd ca 2.2 m.)

Målet är att bara behöva ett vedilägg (+tändbrasa) för att värma tanken till 90 grader. Gissar att jag behöver elda varannan dag på kalla vinterdagar, och var 10-e dag på sommarn, men som sagt bara gissning.
 
Varför inte en rektangulär på tex 1,5*2*2. Själv skulle jag gå ner i isolering till 250-300 mm och få mer vatten istället. Skillnaden i isolering märker du inte men volymen märks...

Hur som helst, även om du väljer "bara" 4 m3 får du en anläggning långt över medel. Och kungen bland pannor kommer du inte att ångra!
 
Såvitt jag vet väljer man tankstorlek efter vad man behöver till sina lokaler, och sen panna efter hur stor tanken blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.