När rörmokaren aldrig hade tid att komma gjorde jag misstaget att åka till Jula och köpte en varmvattenberedare som jag installerade själv. Elen var lättkopplad då det var sladd med stickpropp.
Tyvärr kräver den en 16 säkring, men det funkar med 13A i samma sockel som 10A. Det har dock visat sig att den istället knäcker en huvudsäkring ibland (20 eller 25 A) Har även provat att koppla uttaget på en annan fas då jag upptäkte att det inte funkade samtidigt som ugnen, men det funkar inte på den nya fasen heller. Vet inte om det är värmepumpen som går samtidigt. (jag har värmepump + en extra elektrisk varmvattenberedare pga stort badkar). Skulle kunna kolla om det funkar på den tredje fasen, men det är lite krångligare då det bara var två faser framdragna till kopplingsdosan vid varmvattenberedaren.

Det bästa vore att koppla in beredaren på de två faser som finns i dosan och få en bättre fördelning av strömmen. Men jag hittar ingen info om att man kan göra det på den här beredaren. Brukar man inte kunna välja inkoppling mellan 230 volt 1-fas och 400volt 2-fas?
Datablad och manual nedan. I slutet av manualen finns ett kopplingsschema.

http://www.tesy.com/en/products/download_datasheet/81/

http://www.tesy.com/public/files/products/81/files/95/95.pdf
 
Den beredaren får inte köras på 400 v. Den skulle teoretiskt ge 6 respektive 9 kw så länge den håller.

Är din beredare stämplad 2000 w eller 3000 w?
 
Redigerat:
Jo dom brukar gå att koppla in på antingen 230 eller 400 V, men det kan man tydligen inte räkna med hos billiga VVB från lågprisvaruhusen.

Du kan antingen ta hem en elektriker som får möblera om i centralen och "frigöra" en fas med 16 A till VVBn, eller öka mätarsäkringarna vilket kan innebära en högre fast avgift beroende på vilken nätägare du har.

Eller så kan du åka tillbaka till Jula med den där VVBn och be dem sluta sälja produkter som inte passar på den Svenska marknaden.
 
Många varmvattenberedare klarar båda. Även om den här beredaren gjorde det så skulle det inte hjälpa dig eftersom den drar 73% mer ström om du ansluter den till 400 V. Det skulle bara bli ännu större risk att säkringen går. Vad jag förstår av den kassa manualen så är den på 2000W och då borde det räcka med 10A säkring.
 
Om man istället tänker sig två olika VVB med samma effekt, men med olika spänningar så blir det annorlunda, då blir ju strömmen lägre vid 400 V. Den fördelar sig dessutom på två säkringar vilket alltså sprider ut lasten mer. Däremot så har spänningen ingen betydelse för mätarsäkringarna totalt sett, den totala maxeffekten vid 16 A mätarsäkring är 11 kW i båda fallen.
 
Givetvis, men de varmvattenberedare som fungerar med båda spänningarna brukar väl för det mesta vara märkta exempelvis 1000W vid 230V och 3000W vid 400V? Åtminstone de nyare som jag sett.

En parentes. Min varmvattenberedare är trefasansluten. Tre element är Y-kopplade varför den även skulle kunna anslutas enfas med samma effekt. Men den tror jag är från 1974 och jag tror det är länge sedan beredare tillverkades med den konfigurationen.
 
Jag tror Nibe gör sådana beredare.
 
Ett generellt problem i Sverige är dom små huvudsäkringarna i många bostäder. Man kanske skulle ha 3 x 25 a som minsta huvudsäkring i en villa. Idag har många 16 a huvudsäkringar som ofta drivs i överlastområdet.

Enligt regelverket skall man normalt sett inte överbelasta säkringar i normal drift, vilket sker i många fall när enfasapparater som ofta har över 2 kW används samtidigt på en fas.

Det är ett problem som har ökat i och med att många nya elapparater är byggda enfasdrift på 230 v. Förr var det vanligt att dessa apparater var byggda för 3 fasdrift.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaren. Ser ut som jag får skaffa en annan beredare för att koppla på fler faser. Det är alltså varianten på 150 liter och 3000W på en fas jag har. Helt värdelöst.
3000W på två faser skulle funka mycket bättre. Ska läsa tekniska specifikationen mycket noggrannt nästa gång.
Tillsvidare har jag sänkt temperaturen i beredaren till 55 grader vilket borde minska problemet då den matas med 55 gradigt vatten från värmepumpen så kommer det bara behöva underhålla värmen för att fungera som extravolym varmvatten. Förut var den inställd så den höjde temp från 55 till 70 grader.
 
D
Fast det betyder ju bara att den kommer att gå kortare tider/mer sällan. När den väl går kommer den att dra lika stor effekt som tidigare. Så någon långsiktig lösning känns det inte som.
 
DIY_freak skrev:
Fast det betyder ju bara att den kommer att gå kortare tider/mer sällan. När den väl går kommer den att dra lika stor effekt som tidigare. Så någon långsiktig lösning känns det inte som.
Jo, men säkringar tål en ganska avsevärd överlast kortare tider. Så om TS får ner medeleffekten så kan det mycket väl räcka. (Man kan se det som om säkringar medelvärdesbildar i överströmsområdet).

Men på lite längre sikt så skall man naturligtvis lösa det "på riktigt".
 
Bygger4me
Mitt råd är att ALDRIG köpa något på Bluffia..oops, i mean JULA. (90%skit)

Ja, även jag har köpt skit där.. Tex, en gång köpte jag ett sett med metall-filar, och efter EN enkel Filning var dom förstörda. Efter det köpte jag bara kvalitets-filar, och dom håller år efter år...

Jag köpte metallsåg-blad till bågfilen. Samma sak. Slets ut after en sågning.
Numera köper jag aldrig någonting på JULA

JULA= Billigt idag, men Dyrt imorgon
 
Samma med kakorna jag köpte där tog slut nästan med en gång;)
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.