Du har lyckats jättebra, TACK :D

//Christina.
 
Håller på att titta på ett björken med oinredd övervåning.

Men letar efter alt planlösning till bottenvåning. Vill ha fler sovrum på bottenvåningen,

Vet någon??

Tipsa gärna!!
 
Fixarcalle: Har precis samma tankar som dig vad gäller Björken: fler rum på bv. Med den tomt vi har idag så måste vi spegelvända planlösningen, och efter lite letande hittade jag följande:
http://www.kvalitetsansvariga.se/byglov/plan01.htm
 
bebben skrev:
Fixarcalle: Har precis samma tankar som dig vad gäller Björken: fler rum på bv. Med den tomt vi har idag så måste vi spegelvända planlösningen, och efter lite letande hittade jag följande:
[länk]
Planlösningen i länken är i alla väsentliga stycken exakt som Ä-hus "Höner"(utan 3:e sovrummet, så v-rummet blir lite större)
Titta på deras planlösning så ser du/ni ett exempel med tre sovrum på bottenvåningen ;)

//Christina.
 
TAck bebben:

Tror att jag funnit en lösning på problemet. Jag stoppar in ett rum på ca 8-9 kvm vid sidan om det befintliga sovrummet och flyttar köket några meter åt vänster, och gör ett burspråk vid gaveln så att man inte tappar för mkt yta. Vill gärna ha köket i närhet av uteplats/altan. Vet inte hur det ser ut än men enligt de skisser jag själv gjort så verkar det vara ok.

Var bygger du?
 
Fixarcalle skrev:
Håller på att titta på ett björken med oinredd övervåning.

Men letar efter alt planlösning till bottenvåning. Vill ha fler sovrum på bottenvåningen,

Vet någon??

Tipsa gärna!!
Säljarna på Hjätevadshus borde ha ett antal alternativa planlösningar att visa. När vi köpte vårt hus fick vi se en massa varianter som inte finns i katalogen.
Vi flyttade en vägg och även tvättstugan, inga problem alls !

Lycka till !
Mvh
Kicki

 
Fixarcalle: Efter mycke strul och "om och men" har vi kommit fram till det varken lönar sig eller blir bra om vi bygger ut/till vårt lilla hus på 58 kvm. Så planen som vi jobbar efter numera är att slå ner befintlig "sommarstuga" och sen låta uppföra ett Hj-vads Björken på befintlig tomt. Vi väntar nu på att kommunalt VA+väg skall bli färdigt=detaljplan och därmed bygglov ges.
Vi bygge ett par mil utanför Göteborg.

Vart planerar ni att bygga?

/bebben
 
Tack Kicki!

Bebben:

Vi planerar att bygga strax söder om Älmhult (Småland)
Hus priserna här är så höga så att det nästan lönar sig att bygga nytt. Pga IKEA och de aktuella ränteläget så ligger en kåk som är byggd på 70-80 talet på ca 140-180 kv med priset mellan 1,0-1,5 milj. Och då får man ändå fixa en hel del med kåken.

Hjältvadshus hade en annons med Björken med en boendekostnad för ca 5300:-/mån för ett sk standardhus. Dock ej inredd vindsvåninig.

Håller på att kolla upp om det kan vara ngt för oss.
 
OK,

sällar mig till klubben... har varit på visning av Hjältevadshus, och fick bra intryck av säljaren. Upptäckte dessutom att Hjältevadshus har samarbete med "min" bank (SEB) vilket inte försämrade saken... Björken tycks fylla våra behov ganska väl, speciellt som planlösningarna verkar vara flexibla till minimala kostnader.

Har en tomt (300 kkr), och nu gäller det bara att se om man kan trolla fram ett paket där

Björken + inredd övervåning
Grundarbeten
Sidobyggnad (läs garage)
Tillval bastu + braskamin + vattenburen golvvärme (nere)
Enskilt vatten + avlopp

hamnar under 2.2 millar (tomten medräknad).... gör den det är risken överhängande at vi slår till ;D

Har någon förresten erfarenhet av vad vattenburen golvvärme kostar (som tillval)? Jag vet, säljaren kan svara, men inte kommit riktigt dit än :D
 
Kaitsu_L skrev:
Har någon förresten erfarenhet av vad vattenburen golvvärme kostar (som tillval)?
44.500 får vi betala till Asken. Eftersom Björken är lika stor på BV borde det vara samma pris.

C
 
Jag köpte min carport hos
http://www.carporten.se
Jag kollade runt en hel del innan jag köpte den.
Och kan bara konstatera att det var halva priset gentemot de flesta.


 
Fixarcalle: "5 300/mån för standardhus". Har du hunnit kolla upp det? Låter nästan för bra för att vara sant... amortering = 1 kr/månad eller? Alla våra kalkyler landar på det dubbla.
 
Drömpriserna man ser i dessa annonser brukar väl vara med lägsta rörliga ränta, kan med andra ord rusa iväg ordentligt vid ev räntehöjning. Alla våra kalkyler hamnar åxå på det dubbla.
 
Ett standardhus Björken kostar ung 1,2 mkr, helt utan tillval. Grunden ligger på 135 tkr. Till det tillkommer V/A, el, bygglov, byggherrekostnader, lagfart o pantbrev etc - så säg att byggsumman totalt landar på cirkus 1 420 000 riksdaler. Då är det exkl tomten å alla vet vi ju att tomtpriserna skiljer sig ngt enormt så fort man lämnat Sthlms-området bakom sig. Med det i åtanke och beroende på om och vilka ev tillval man sen gör så kan alltså totalpriset vid nybyggnation variera ganska kraftigt.

Vad man sen betalar i mån-kostnad beror ju ockå på om man har skattelättnad eller ej samt om man väljer att amortera eller inte. Dessutom slipper ju nybyggare fastighetsskatten en tid också.
Därmed tror jag faktiskt inte att Fixarcalles månkostnad är "tagen ur luften"! Men som sagt, vi vet ju inte vad den är beräknad på.

Sen ska man som husägare alltid ha i åtanke att med ett hus kommer det garanterat alltid oförutsedda utgifter, så en buffert är inte dumt att ha till hands ;).

/Mia
 
Hej på er Björken Byggare!

Allt var klart, vi skulle bygga ett Björken i vår grannkommun. Tomt reserverades hos Osby kommun den 24 Juli. Kom fram till en planlösning som skulle passa oss perfekt. Allt kändes kanon!! Kreditivet var som gott klart. Då ringer Vår säljare och säger tomten har sålts bakom vår rygg. Den tomt som vi reserverade har sålts till en annan som skall bygga med Älvsbyhus. >:( >:( >:( >:( >:(
Osby kommun hade fått vårat namn adress och telefonnr och att vi hade reserverat tomten för förhandlingar med hjältevadshus. Varken vi eller Hjältevadshus har blivit informerade om att det varit fler spekulanter på tomten. Det ända vi får som svar av osby kommun är, Citat: "Först till kvarn får först mala" slut citat. Hur kan en försäljare göra en kostnadskalkyl till kund när man inte har någon tomt att jobba med???

Veckan innan vi fick beslutet om att den var såld, hade vår säljare varit i kontakt med Osby kommun angående just "först till kvarn". Då sas det att först till kvarn gällde inte de reserverade tomterna, alltså min tomt gällde det inte. Men en vecka senare säljs likt förba**at!!!
Vi fick som svar att den diskussionen inte hade förekommit, och att "Gatuchefen" säljer till vilken han vill, när han vill......
När tomten reserverades hade han semester, men ärendet togs hand om en sk vikarie som skulle föra detta vidare. Hjältevadshus har ringt, mailat, faxat, och lämnat meddelande att han skulle höra av sig till dem angånde tomten, men även detta nonchalerades.

Man kan undra vilken relation gatuchefen hade till den som han sålde tomten till???

Med andra ord, det blir inget bygge, drömmen lever vidare. Och kom ihåg kräv alla reservationer på papper speciellt i Osby Kommun!!!!

Blev erbjuden andra tomter i kommunen, men vill bosätta sig i en kommun där det inte någon lojalitet, etik eller moral. Fy f*n!!!!!!

Passa er för Osby Kommun!!!!

Vill dock tacka hjältevadshus säljare för ett bra sammarbete och engagemang!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.