Hej,
Vi har ett enplans 60-tals hus och funderar på att bygga till ett vinterisolerat uterum.
Se bild. Uterummet ska sträcka sig från vardagsrummet ungefär till den första blåa stolen.

Vi har ett taköverhäng (s.k. takutsprång) på ca 1,5-2 m dvs går väldigt långt ut, på den sidan där jag har ritat pilen. Är det någon som vet om man kan korta ner detta överhäng för att istället ha tak för uterummet på samma plats? Annars kommer vi att ha en del komplikationer med höjden på uterummet, för att inte nämna det kosmetiska.

Vad skulle ett sådant ingrepp innebära, något svårt att göra eller i princip fram med tigersågen och kapa överhänget (grovt förenklat)? :p

Bonusfråga: Ett uterum kommer att innebära att 2 sovrumsfönster (se bild) "stängs in" i uterummet, är det någon som har erfarenhet av något liknande och kan berätta ifall det är något som man kommer att störa sig på i längden?

Tack på förhand!
 
  • Enplans 60-tals hus med markerad yta för planerat uterum, pil visar takutsprångets överhäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Martin_B
R ravve007 skrev:
Vad skulle ett sådant ingrepp innebära, något svårt att göra eller i princip fram med tigersågen och kapa överhänget (grovt förenklat)? :p
Jag gissar på att takstolarna sticker ut där. Så du kan inte bara kapa av överhänget, för då fördärvar du takstolarna. Då måste du först modifiera varje takstol och plåta ihop de med den trekantiga biten du fyller ut med, eller hur hög den nu måste bli för att fylla upp.

R ravve007 skrev:
Annars kommer vi att ha en del komplikationer med höjden på uterummet, för att inte nämna det kosmetiska.
Ja, det kommer ni ju ha. Men ni kommer även ha problem med det kosmetiska på ett sätt där i hörnet av huset. Hur löser ni takavvattningen där utan att det rinner in vatten i uterummet? Sådant måste lösas först.

Sedan är det ju en fråga om bygglov, om ni bor på ett ställe där man måste söka bygglov för sådana här modifikationer.
Ett uterum är ju trots allt ganska så väl synligt på satellitbilder/orthofoton :)

R ravve007 skrev:
Ett uterum kommer att innebära att 2 sovrumsfönster (se bild) "stängs in" i uterummet, är det någon som har erfarenhet av något liknande och kan berätta ifall det är något som man kommer att störa sig på i längden?
Det kan ju bara ni avgöra, alla är ju olika. Men visst blir det mer "instängd" känsla i sovrummen när man inte ser rätt ut i naturen, utan ut i ett uterum. Och ventilation samt ljus är också värt att tänka på. Har ni ventilation via fönstren i sovrummet/men så blir även detta annorlunda.
Ljus likaså, med sämre ljus in efter tillbyggnad.
 
BirgitS
Förutom ovanstående när det gäller sovrummen, att det blir mörkt och ventilationen måste lösas på något bra sätt, så är sovrumsfönstren en alternativ utrymningsväg och ett sätt för brandmän att rädda någon om det brinner i centrala delar av huset och det är därför inte så bra att ha fönstren mot ett uterum (svårt att förstå för brandmännen och ett vanligt fönster går att slå in men i uterum med fönster ända ner till golvet är det säkerhetsglas).
 
Martin_B
Ja, det är klart så att det blir en fördröjning för brandmännen ja. Dock lär de komma in utan problem, de bänder sönder dessa fönsterskjutpartier som ingenting. De arbetar ju helt lagligt utan att behöva vara rädda för att åka fast som inbrottstjuvar. 3-4 brandmän tar sig nog in på under halvminuten misstänker jag.

Men det är ju helt riktigt att det fördröjer, det gör det ju.
 
  • Gilla
Franskasophie
  • Laddar…
Hej,

Vad kom ni fram till med takstolarna? Jag sitter i en liknade sits där takstolarna är sammanfogade i takutsprånget, vilket försvårar att korta ner det.
 
Jag tycker ni ska försöka ta reda på var de yttre begränsningarna finns och tänka lite friare. Uterummet kanske kan sänkas ner något och förskjutas något till höger i bilden. Det finns säkert fler möjligheter, lite beroende på tomtgränser och väderstreck. Jag tycker inte att ni skall korta in taksprånget över gamla uteplatsen, inte bara av konstruktionsskäl. Det är en av kvalitéerna i det befintliga. BirgitS:s synpunkt är viktig. En strikt tolkning av BBR (Boverkets Byggregler) tillåter inte en inbyggnad av sovrumsfönstren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.