Reglat upp och börjat sätta isolering, använder ekovillans skivor. Tänkte lägga isoleringen direkt mot glespanelen som på bilden och sätta vindpapp på innertaksskivorna innan jag skruvar upp dom. Finns det nån nackdel med att göra så? Dvs det blir en luftspalt mellan isolering-vindpapp,innertak
 
  • Nyreglad takstomme med nyinstallerade isoleringsskivor mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det enda jag kan se är att du inte får ett extra stöd till isoleringen som vindpapp eller plast ger.
 
Hur menar du att du ska sätta vindskyddet på skivorna innan de monteras? Det normala är ju att skjuta upp en duk som täcker hela taket och sen sätta skivorna (eller ja, normalt läkten efter vindskyddet men ser inte hellar att det skulle spela så stor roll)
 
L
Jag gjorde faktisk på det bakvända svåra sättet då jag byggde om mitt garage, men det hade sina orsaker. Dvs att jag isolerade efter taket var byggt.
Då satte jag skivor, sedan plast och sist läkt. Jo, det var både bökigt och jobbigt. Men har man inga val så. Det är ett platt tak som du inte kan isolera från ovan.
 
Enda egentliga anledningen är att det blir smidigare, ser precis hur isoleringen hamnar och slipper jobba från vinden när inte vindpappen är ivägen. Tanken var sen och häfta fast vindpappen på insidan av innertakskivorna, innan man skruvar upp dom, blir ju en liten glipa mellan varje skivkant i vindpappen då, men det känns försumbart. Eventuellt fästa vindpappen i glespanelen och sen upp med skivorna. I båda fallen blir den en luftspalt mellan isolering och papp. Om enda nackdelen är att isoleringen får mindre stöd så kör jag på, isoleringen är sågad 2cm bredare, så dom trycks ihop lite och får stöd från takbjälkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.