Vi har beställt en måttanpassad bänkskiva utifrån ritningen med grönt/rosa färg på. Sedan ändrade vi oss och tog andra skåp. Men fortfarande samma totallängd.
Nu visar det sig att bänkskivan är 16,5cm för kort, och jag kan verkligen inte begripa varför.

Förklara för mig.
 
  • Ritning av kök med måttangivelser för bänkskiva och skåp, notering om färgbyte, för kort bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av kökslayout med markerade mått för en bänkskiva och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av kökslayout med mått och specifikationer för bänkskivor och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinteriör under installation med för kort måttanpassad bänkskiva och rostfri diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Singelho dubbelho. Centrumåttet har förflyttats.
 
Yttermåtten på skivan ändras inte, oberoende på vilken ho man har.
 
Underskåpen...
först hade ni 800,800,600
Nu har ni 600,800,800
Då passar inte vasken ni valt, utsticket på höger sida är väl de 16cm som felar?

Så om ni byter plats på 600skåpet så borde det funka igen om den diskhon va tänkt till första ritningen.


Edit: jag tänker att diskhon då får plats, skivan förskjuts denna biten.
Kök med överskåp, bordsyta och en röd linje som markerar ett mått, ljust från blixt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men frågan är hur det blir där då, vad är det för kök?
 
Redigerat:
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Yttermåtten på skivan ändras inte, oberoende på vilken ho man har.
Självklart inte men den som har ändrat ritning har missat att diskhon (allt det rostfria) inte längre är centrerad för att man tagit centrummåttet på bara hon
 
Biggie Biggie skrev:
Underskåpen...
först hade ni 800,800,600
Nu har ni 600,800,800
Då passar inte vasken ni valt, utsticket på höger sida är väl de 16cm som felar?

Så om ni byter plats på 600skåpet så borde det funka igen om den diskhon va tänkt till första ritningen.


Edit: jag tänker att diskhon då får plats, skivan förskjuts denna biten.
[bild]
Men frågan är hur det blir där då, vad är det för kök?
Tvärtom, vi hade först 600,800,800. Efter dessa mått är alltså bänksskivan beställd ifrån.

800 skåpet i mitten där diskhon sitter är fortfarande oförändrad.

Köket är från Hth, men bänkskivan är från Lg collection.
 
D DFYD123 skrev:
Självklart inte men den som har ändrat ritning har missat att diskhon (allt det rostfria) inte längre är centrerad för att man tagit centrummåttet på bara hon
Tar man inte bara hänsyn till just diskhon (baljan) så den ska gå ner mitt i en stomme.

Eller tänker du annorlunda så får du gärna utveckla?
 
Lite svårt att se på bilderna men blir det inte rätt om 1 är 600, 2 är 800 och 3 är 800? Då kan bänkskivan förskjutas så att baljan får plats i skåpet
Kök under renovering med numrerade skåp och en bänkskiva över ett hörn som inkluderar en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den som ritat har gjort fel, 600+800+800+300=2500 bänkskive ritningen är på 2359mm nån har räknat fel.
 
Skivan är ju feltilverkad, total bredden på Skivritningen stämmer ju inte med köksritningen!? 293 vs 310.
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Hur lång är skivan?

Hur djup är den andra skivan där den är urjackad?
 
Jag tror att det är som DFYD123 nämner.


Om jag mäter in centrum på diskhon (HELA rostfria ytan) så hamnar den där jag ritat in på bilden nedanför.
Mellan den markeringen och uttaget för blandaren så är det 16,7cm.
Alltså exakt den ytan skivan är för kort.

Kan det vara så att det är ett annat beställnings/måttande förfarande för en diskho med avlastningsyta?
 
  • Kök med rostfri diskho, arbetsbänk och uppmarkerat mått 16,7cm på ytan där skivan är för kort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snälla bänkskivan är beställd för kort! Den är beställd för att passa från hörnet 30cm (hörnskåpet) 60cm och sen 40cm in i ett 80cm skåp. Där är centrummåttet för hon. Sen 40cm (av 80cm skåpet) och sen ett 80cm skåp till. Där tar skivan slut men du vill att den ska gå ända till väggen va? Där är dina saknade 16cm.......
 
Det är som ögonfröjd skriver, felräknat.

Bänkskivan ska vara 800+800+600+900-577=2523, men måttet på skivan är 2359, 2523-2359=164
 
Avståndet mellan vägg-vägg är 3102 mm, underskåpen bygger 3100 mm.
Om bänkskivan inte skulle ha varit i vinkel skulle totallängden vara 3100 mm (med 1mm spel på varje sida. Men eftersom bänkskivan ska vara i vinkel så får man ta bort den andra bänkskivans djup, i detta fall är den bänkskivan lite ursågad så djupet blir 577 mm.
Alltså ska den aktuella bänkskivan vara 2523 mm lång, men på ritningen över bara bänkskivorna, där man ser bänkskivornas olika mått, där är längden på den aktuella bänkskivan 2359 mm, alltså saknas det 164 mm.

Alltså den som gjorde den separata ritningen över bänkskivorna har gjort fel.
 
  • Gilla
Ögonfröjd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.