Hej,

Jag har köpt en Stanley kompressor med följande stat :


Tankvolym : 50 l
Effekt : 2200 w
Angiven luftmängd : 280 l/min
MAX arbetstryck : 10 bar

200017b.jpg


Den kommer främst användas till följande :

- Blåsa rent
- Mutterdragare
- Spraylackering i mindre utsträckning
- Pumpa däck

Kompressorn kommer så i garaget och strax framför står de 2 bilarna som den kommer delvis serva.

Vad bör jag välja för slang? Först funderade jag på en slangvinda men har hört att slangarna som medföljer där är oftast dåliga. Precis som många andra billiga PVC slangar så blir de styva när graderna kryper ner under 0.

Kanske man bör ha en lång och en kort slang?

Biltema har denna som ska klara -40 grader kanske den håller sig mjukare.
 
Jag har en av varje av dessa och dem har fungerat riktigt bra genom åren. Skulle inte köpa klenare slang än dem, hade tidigare spiraler och vindor med klen slang (läs rör) men har lyckats att lura på en av mina döttrar dessa;)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
gardena trädgårdsslang! fungerar kalas :)
 
ceson ceson skrev:
Jag har en av varje av dessa och dem har fungerat riktigt bra genom åren. Skulle inte köpa klenare slang än dem, hade tidigare spiraler och vindor med klen slang (läs rör) men har lyckats att lura på en av mina döttrar dessa;)
Utmärkt, kanske får köpa en sådan då. Vad behöver man för att montera kopplingarna? Såg ett omdöme på jula där man klagade på att den gärna snurrade sig?

Annars hittade jag denna på Biltema som verkar bra : http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tr...pprullare/Tryckluftslang-flexibel-2000038086/

Dock inte hittat något omdöme om den.
 
G gusvo085 skrev:
gardena trädgårdsslang! fungerar kalas :)
Min erfarenhet av gardena slangar är botten tyvärr. Köpte en mellanklass slang som skulle vara flexibel men som var allt annat än flexibel. Att hänga upp den på väggen var inte helt enkelt även när det är plus grader.

Köpte finare Hozelock och skillnaden var stor. Visst den kan också vara lite oformlig ibland men ljusår bättre än Gardena slangen.

Visste dock inte att man kunde använda dessa slangar till kompressorer också? Kan inte hitta något om tryck eller liknande på dem?
 
Byggmax har en rätt trevlig vattenslang. Den är märkt 27bar. Serva hydro PRO.
 
S snowjim skrev:
Min erfarenhet av gardena slangar är botten tyvärr. Köpte en mellanklass slang som skulle vara flexibel men som var allt annat än flexibel. Att hänga upp den på väggen var inte helt enkelt även när det är plus grader.

Köpte finare Hozelock och skillnaden var stor. Visst den kan också vara lite oformlig ibland men ljusår bättre än Gardena slangen.

Visste dock inte att man kunde använda dessa slangar till kompressorer också? Kan inte hitta något om tryck eller liknande på dem?
Både Gardena och Hozelock har olika nivåer på slangkvalitet. Jag är lite skeptisk till om max tillåten tryck räcker för tryckluft dock. Även Hozelocks bästa slang är ändå kass i kyla jämfört med en gummislang eftersom den är konstruerad för flytande vatten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Skulle luft vara tuffare?
 
Ser dock inte anledningen till att laborera med trädgårdsslang? Priserna skiljer ju inte jätte mycket? Och trädgårdsslangar är väl främst gjorda för att användas på sommaren så där gör man ni mer besparingar kan jag tänka mig. Varför göra den flexibel i -10 grader om inte den kommer användas i minus grader alls.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Att vattna gräsmattan med en biltemaslang på vintern funkar inget vidare.
 
S snowjim skrev:
Utmärkt, kanske får köpa en sådan då. Vad behöver man för att montera kopplingarna? Såg ett omdöme på jula där man klagade på att den gärna snurrade sig?

Annars hittade jag denna på Biltema som verkar bra : [länk]

Dock inte hittat något omdöme om den.
Min uppfattning är att alla slangar/kablar hur bra kvalitet det än är så kan dessa kinka ihop sig skillnaden är hur lätt det är att reda ut. Billiga slangar memorerar hur man absolut inte vill att dessa ska uppföra sig å så gör dem så varje gång:)

Alternativet för att få det så gott som trasselfritt är att köpa högkvalitativ slangvinda med dito slang men då är vi i ett helt annat prissegment.

Slangen från Biltema ser ut att vara liknande Julas men utan märkning samt att den har monterade kopplingar, jag har aldrig sett den slangen IRL. så jag kan varken säga bu eller bä om den.

Julas slang behöver kompletteras med en sån här och en sån här samt dessa.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle luft vara tuffare?
Ja, det kan explodera.

Men vad jag menade är att vatten flyter dåligt utomhus i minusgrader, så en slang avsedd för "trädgårdbevattning" och liknande är inte gjord för att vara mjuk och följsam i kyla.

Det är oerhört trevligt att ha en tryckluftsslang som är mjuk och följsam även i kyla. Det finns slangvindor med sådan bra slang också. Det är de billiga PVC-slangarna som är dåliga i kyla och i alla andra sitationer också faktiskt.En bra slang är mjuk och följsam även med fullt arbetstryck och när det är kallt.
 
Visst, jag var inte ironisk. Biltemas vattenslang blir hemsk när ert är kallt. Den från byggmax är mycket bättre. Luft kan inte explodera, slangen utsätts för samma krafter oavsett om det är luft eller vatten. Men visst smäller det högre om en luftslang brister.
 
Inte explodera på det sättet att ett bränsle oxideras och genererar gas och värme . Men det blir en duktigt kraftig smäll om man spränger en luftslang med 8 bars tryck och lite lagom längd=volym ,precis som att det är livsfarligt om t.ex.kompressorns trycktank skulle explodera.

Vatten expanderar inte utan rinner bara ut, så det är stor skillnad faktiskt.
 
En tank innehåller en väldigt mycket större volym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.