Hej
Sitter frustrerad med ett gäng huskataloger.
1: Varför ska det behöva vara i princip hemligt vad en husmodell kostar i grundpris? Nu när bankerna börjar bli mer restriktiva är det väll ingen poäng att folk frågar på hus de ändå inte har råd med.
2: Teknisk data: varför får man som konsument bättre information om man ska köpa en mobiltelefon? Visst olika kommuner sätter gränser på olika sätt, men på ganska många tillverkares hemsidor går varken att läsa nockhöjd eller takvinkel. varför måste man snåla så med teknisk data på hemsidan?
3: It stöd: Redan på mitten av 90 talet kunde man gå in på biltillverkares hemsida bygga ihop en bil med alla tillbehör, endast ett par hustillverkar har någon form liknande 20 år senare.
4: Bilder, är det verkligen för mycket begärt att på hemsidan ha bilder på fram och baksida. Samt på åtminstone merparten av rummen invändigt, inte bara kök och vardagsrum. Finns det inte något färdigt hus så går det att göra väll att göra renderingar.

Förlåt, men är det bara jag som är gnällig eller borde man faktiskt kunna förvänta sig mer när man gör sin livs största affär.
 
  • Gilla
Pecka Langer och 8 till
  • Laddar…
H hallonkräm skrev:
Hej
Sitter frustrerad med ett gäng huskataloger.
1: Varför ska det behöva vara i princip hemligt vad en husmodell kostar i grundpris? Nu när bankerna börjar bli mer restriktiva är det väll ingen poäng att folk frågar på hus de ändå inte har råd med.
2: Teknisk data: varför får man som konsument bättre information om man ska köpa en mobiltelefon? Visst olika kommuner sätter gränser på olika sätt, men på ganska många tillverkares hemsidor går varken att läsa nockhöjd eller takvinkel. varför måste man snåla så med teknisk data på hemsidan?
3: It stöd: Redan på mitten av 90 talet kunde man gå in på biltillverkares hemsida bygga ihop en bil med alla tillbehör, endast ett par hustillverkar har någon form liknande 20 år senare.
4: Bilder, är det verkligen för mycket begärt att på hemsidan ha bilder på fram och baksida. Samt på åtminstone merparten av rummen invändigt, inte bara kök och vardagsrum. Finns det inte något färdigt hus så går det att göra väll att göra renderingar.

Förlåt, men är det bara jag som är gnällig eller borde man faktiskt kunna förvänta sig mer när man gör sin livs största affär.

Håller fullständigt med dig. Håller på att bygga ett vårgårdahus själv men nästan alla hus tillverkare är ju fast på tidigt 80 tal med deras funktioner på hemsidor kataloger osv.
 
  • Gilla
ByggJonas
  • Laddar…
När det gäller priset tror jag dom vill sälja in huset på dig innan du bildar dig en uppfattning bara baserat på priser.

Men teknisk data och mycket bilder bör ju absolut finnas tillgänglig för den som söker det på egen hand.
 
Suck! Jag håller fullständigt med. Har nu byggt 4-5 hus i egen regi. Varje gång har jag låtit husföretag räkna på ett hus enligt min specifikation. Men tyvärr lider hela byggbranchen av sviter från Sotrhetstiden, dvs miljonprogrammet då statliga pengar pumpades in i en branch som därefter inte förstått att förnya sig. Jag skulle kunna skriva massor om husfabrikanternas tafatthet, oförmåga att speca, oförmåga att ta hänsyn till mina önskemål. Men de har alltid en stark vilja att få mig att anpassa mig till deras utbud, eftersom de "förstår" att jag inte begriper mitt eget bästa. Ett exempel: Jag skickar en bred förfråga och skriver i min spec att ytterväggarna ska muras upp. Då svarar en fabrikant: "Vi har Frigolit som vi putsar på och det blir faktiskt bättre". Utländska företag har offererat murade hus, men bygge i egen regi har alltid blivit ca 30% billigare. Beställde en ny bil för en månad sedan. Jag väljer modell, tillbehör, färg m.m. i ett program. Får fram pris och en komplett spec. Alla biltillverkare har detta, så jag kan snabbt få fram priser på det jag vill ha. Bilar är lite mer komplexa än hus, så var ligger problemet?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 1 till
  • Laddar…
En bil tjänar tillverkaren ungefär noll kronor på att sälja till dig. Det är först när de räknar in hela eftermarknadens intäkter som de börjar göra vinster... Ett hus ska en tillverkare sälja till dig en gång och sedan ge dig aslånga garantier... Då vill man såklart inte komma med massa hittepålösningar från jobbiga privatpersoner vilket skapar osäkerheter och högre risk. Så det är väl ganska naturligt att du som är en jobbig kund för dem hellre bygger lösvirke, sparar pengar eftersom du tar risken och de hittar kunder som istället bara vill ha ett enkelt standardhus och inte bryr sig så mkt mer än så om produkten.

Vidare så har de flesta hustillverkare förmodligen tusen andra saker att göra än att förse kräsna köpare med snygga renderingar. Det är ju HÖGKONJUNKTUR och det byggs massor. Renderingar blir väl viktigare sen när inte produkten längre säljer sig självt. Vänta tio år till så lär alla era önskningar vara uppfyllda:)
 
banjoragge banjoragge skrev:
Beställde en ny bil för en månad sedan. Jag väljer modell, tillbehör, färg m.m. i ett program. Får fram pris och en komplett spec. Alla biltillverkare har detta, så jag kan snabbt få fram priser på det jag vill ha. Bilar är lite mer komplexa än hus, så var ligger problemet?
Nu tror jag att du blandar ihop det lite, det är rent tekniskt sett ofta krångligare att bygga en bil, men när det kommer till att speca en bil så är det betydligt färre alternativ än om du ska beställa ett hus. Titta bara på tillvalskatalogen hos flera hustillverkare. Många biltillverkare har möjlighet till individuell anpassning, ofta rent estetisk sådan, men då kostar det därefter. Inget jag hade velat tillämpa på husbranschen.

Dock så håller jag med om att det borde finnas ett ”från-pris”, men då hade väl folk börjat gnälla på att det är lockpriser...
 
  • Gilla
ByggJonas
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Dock så håller jag med om att det borde finnas ett ”från-pris”, men då hade väl folk börjat gnälla på att det är lockpriser...
Mitt intryck (mitt nybygge va klart i juli detta år) är att man har et strängt regelverk som reglerar hur et hus ska levereras. Så en "från-pris" borde man förvänta ska gälla ett inflyttningsklart hus (minus saker som markentreprenad som naturligt nog vill variera).

Det behöver inte va så jättekomplicerat, och det finns jo redan leverantörer som klarar av att uppge priser på weben. (att en av dessa sparade pengar på att använda huset som boende för sina anställda under bygget får va så sin sak :) )

En annan sak jag själv blev irriterad över: Ritningar och mått. De flesta uppger kvadratmeter, men för inredningen sin skuld vill man jo ofta veta hur lång en vägg är. Inte roligt att försöka sätta dit ett 170cm badkar långs en vägg som är 165cm bred. Nockhöjd fick man också fråga om (kommunen sin idiotiske detaljplan borde ha övertygat mig om att flytta en annan stad, men det är en annan historia). Jag gissar att anledningen är att göra det svårt för kunden att specialanpassa ritningen till egna behov. Det är svårt att flytta på väggar när man måste estimera måtten själv. Et annat tricks: Va inte noggrann med skalan. Jag fick en linjal som skulle hjälpa med olika skalar, men utskriften hade självklart ett lite avvik... Då tar det tid att rita själv.

Av min leverantör fick jag en stor pärm med massa papper. Och sen skickar de ritningar på papir. Det blev inte en smidig process kan man si. Min entreprenör (utpekat av husleverantören) tyckte också det va jobbigt. Jag undrar på om ritkontoret hade varit mer effektiva om de kunne skickat saker digitalt. (jag fick vänta på husleverantörens ritkontor, för de hade så mycket att göra...)
 
Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig för information för att vara nöjd. Jag menar, besöker jag BMW:s hemsida så får jag veta övergripande tekniska saker såsom mått, vikter och effekt. Jag får dock inte veta om de fortfarande använder M54Bxy-motorerna, dubbla VANOS, viskofläktar, eller om de använder Getrags eller ZF:s lådor. Jag får heller inte veta version på ODBII.
Detta kan väl jämföras med när snickare/proffsiga amatörer ifrågasätter varför det inte står med takvinklar och nockhöjd på ett prefabhus.

Däremot får jag bara ungefärligt pris på några utvalda hus medan bilarna alltid har samma grundpris oavsett om jag köper bilen i Kiruna eller Malmö, och den biten kan jag förstå att man stör sig på men tekniska detaljer förstår jag att man skippar då medelsvenssons sällan är intresserad av den informationen oavsett om det gäller en bil eller ett hus. Med insatta/proffs är det annorlunda.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Detta kan väl jämföras med när snickare/proffsiga amatörer ifrågasätter varför det inte står med takvinklar och nockhöjd på ett prefabhus.
I mitt tillfälle var det kommunen som ville vite nockhöjd. Utan denna information ville jag inte fått bygglov enligt detaljplanen.

Men kanske det endast är min kommun som är tokig? Jag tänker att detta er basisinformation som styr vilka hus man kan välja mellan.

Jag är dock av den uppfattning att man ska få bygga precis som man vill, så länge man inte riskerar liv och hälsa. Men det rör jo inte den här frågan direkt.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Det mesta tyder på att anledningen egentligen är att byggbranschen alltid har varit och är osund såtillvida att entreprenörer och hantverkare i alla tider har suttit på all makt eftersom vi kunder har varit beroende av dem. De fixar och donar och har löjliga prissättningar och rabattsystem och ohemult mycket svarta pengar. Och denna makt har de inte lust att ge ifrån sig i första taget.

Synd att inte politiker och branschen inser vad som är bäst för alla på sikt och ställer lika hårda krav här som på t.ex. lärare eller medicinsk personal. Tänk vad mycket pengar som går förlorade i t.ex. rättsprocesser och försäkringar bara för att systemet inte är uppstyrt.

Det är också mycket synd om entusiastiska hantverkare som verkligen gör jobbet för jobbets egen skull och inte bara för möjligheterna att göra mycket pengar snabbt. De åker oförtjänt med i det dåliga ryktet entreprenörer och hantverkare har skaffat sig.
 
  • Gilla
Byggare Mats
  • Laddar…
När jag efterfrågar data så är det för att redan när jag tittar på hemsidan se om ett hus klarar de vilkor komunen har. Tycker inte det är ett oskäligt krav.

Sen ser jag att många gör jämförelser med bilindustrin, tittar vi på de biltillverkare som har de längsta garantierna så är be betydligt längre än de du får vid hus köp, de flesta jag känner byter bil oftare än de byter hus.

Visst du har fler val hos de flesta hustillverkare än du har på en bil, men tar du bort alla val som kommer i form av externa leverantörer (kök, garderober, trappor etc) så är inte skillnaden så stor. Om du som kund kunde länkas vidare till respektive underleverantör så skulle det enkelt lösas. Sen skulle det vara trevligt att man för utom grund priset även visade vad huset på bilden kostar då det nästan alltid är extra utrustat. Varför kan vi inte få priser på de vanligaste tilläggen, flytta innerväggar, takkupor och vad det nu kan vara.
 
S
S StenM skrev:
Det mesta tyder på att anledningen egentligen är att byggbranschen alltid har varit och är osund såtillvida att entreprenörer och hantverkare i alla tider har suttit på all makt eftersom vi kunder har varit beroende av dem. De fixar och donar och har löjliga prissättningar och rabattsystem och ohemult mycket svarta pengar. Och denna makt har de inte lust att ge ifrån sig i första taget.

Synd att inte politiker och branschen inser vad som är bäst för alla på sikt och ställer lika hårda krav här som på t.ex. lärare eller medicinsk personal. Tänk vad mycket pengar som går förlorade i t.ex. rättsprocesser och försäkringar bara för att systemet inte är uppstyrt.

Det är också mycket synd om entusiastiska hantverkare som verkligen gör jobbet för jobbets egen skull och inte bara för möjligheterna att göra mycket pengar snabbt. De åker oförtjänt med i det dåliga ryktet entreprenörer och hantverkare har skaffat sig.

Intressant.
Om vi ska sammanfatta ditt inlägg så:
En bra hantverkare tjänar bara precis så han får mat för dagen, skulle han tjäna mer än existensminimum så fakturerar han ohederligt.

Bra att veta hur du ser på arbetare.
 
H hallonkräm skrev:
Sen ser jag att många gör jämförelser med bilindustrin, tittar vi på de biltillverkare som har de längsta garantierna så är be betydligt längre än de du får vid hus köp, de flesta jag känner byter bil oftare än de byter hus.
Just garantier på ett hus kontra fordon blir väl lite ojämnt om man jämför med en personbil som används någon timma om dagen. Huset nyttjas ju dygnets alla tider så jämför du med en lastbil som är byggd mer som ett hus med hållbarhet och så, så har du en garanti på 12 månader.
Sen har ju Hyundai/Kia (om jag inte minns fel på märket) varit i luven med myndigheterna på grund av att garantierna krävde att man nyttjade originalreservdelar och deras egna verkstäder, vilket skapade osund konkurrens för Mekonomen och andra obundna verkstäder.

Det blir lite äpplen och päron här egentligen, men det är lätt att jämföra med fordon. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.