Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ett praktexempel på hetsen inom #metoo är att man i det upprop som gjordes inom läraryrket enbart tillät kvinnor och de med obestämt kön att vara med. Detta visar på att man inte är intresserad av att belysa problemen, de individuella fallen och hur man undviker att de händer, utan detta är en kvinnor-mot-män-rörelse! Jag skall förklara varför här nedanför...

Enligt min fru som är lärare så är sexuella trakasserier mot män är mycket vanligare inom läraryrket än motsatsen. På hennes arbetsplats har bara under det senaste året två yngre män varit utsatta av två-tre medelåders (gifta) kvinnor. Det slutade med att den ena unga killen begärde förflyttning och den andra sade upp sig. Arbetsgivaren (genom rektorn) ansåg sig inte ha tillräckliga skäl att agera (bägge kvinnorna hade olika former av förtroendeuppdrag dessutom), trots vittnesmål från flera lärare. Utifrån denna erfarenhet så vägrade i alla fall min fru att skriva på uppropet.

I min bekantskapskrets så kan i princip alla män ge exempel på olika former av #metoo-händelser också. Ett urval från mina egna erfarenheter:
- man blir greppad i grenen av någon kvinna strax innan stängning på krogen (för att hon skall känna om man är tillräckligt välutrustad för att vara värd att ta hem)
- tandläkaren som på något sätt upprepade gånger lyckas trycka upp brösten i ansiktet och mot kroppen på mig som patient, jag har haft många andra kvinnliga tandläkare (har problem med tänderna) och inte någon av dem har gjort detta.
- kvinnorna (strax över tjugo år gamla) som tyckte att det var en rolig idé att dra av mig badbyxorna på stranden, jag kände dem litegrann.
- En kvinnlig betydligt äldre släkting till min fru trycker upp mig mot en vägg och börjar kyssa och klämma på mig. Jag tryckte bort henne och gick därifrån.

Men som man så förväntas man uppskatta dessa saker, eller?
 
Fairlane
Det ska man absolut inte förväntas uppskatta. Jag kan hålla med om att alla former av sexuella övergrepp få komma upp i ett upprop, men om den/de som startar uppropet vill begränsa sig till att endast kvinnor får tala så kan man alltid dra igång ett eget upprop, där antingen alla får tala eller endast män för tala.

Det finns som sagt mindre önskade bieffekter av detta upprop, några blir oskyldigt utpekade (även om de flesta upprop inte pekar ut individer), det blir begränsningar i vilka som får vara med (det finns mig veterligen ingen begränsning i vilka som kan starta ett upprop) etc. Det finns också en hel del positiva effekter. Min förhoppning är att betydligt färre sådana här tendenser kommer ske på årets julfester. Dels för att många nog tänker till, dels för att många kommer reagera om de ser något istället för att titta åt andra hållet och dels för att de som inte förstår skillnaden mellan att dansa rumba tillsammans och att tafsa ensidigt kanske avstår från sin "rumbadans".
 
L
Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat, är ni rädda att tala med en kvinna efter den här kampanjen dragit igång?
Känner ni att ni inte kan tala med en kvinna eller dansa med en kvinna nu och är rädda att mänskligheten ska dö ut?
I den andra tråden så diskuterades ett fall där en man envisades med att tafsa på en kvinna på dansgolvet trots att hon sa ifrån flera gånger och då drogs jämförelsen med rumba och tango upp. Det blir ju löjligt. Vill båda dansa tango eller rumba så säger säkert inte den ena till många gånger att hon inte är intresserad. Om man inte förstår skillnaden så kan jag förstå att man är orolig att tala eller umgås med kvinnor nu. Då kanske man ska undvika att göra det tills man förstår skillnaden och känner sig lite tryggare. Vi andra som kan umgås fortsätter så mänskligheten dör nog inte ut.
Hur känner du själv? Du anser att du går säker i alla lägen? Och varför det?
Det har knappast med dig som person att göra, utan som någon skrev i tråden, ska kvinnan själv få avgöra vad hon anser är rätt eller fel, övergrepp eller inte. Det kan räcka med att säga hej?

Själv har jag varit med om både upp och ner. En gång bad en okänd kvinna mig passa hennes handväska när hon skulle köpa öl i en affär. En annan gång fick jag onda blickar då jag råkade le när en ett barn gjorde en rolig grej på Ikea, den mamman hatade nog män.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Ett urval från mina egna erfarenheter:
Bra att du delar med dig. Jag tror på dig!
Använd bara inte dina egna erfarenheter som argument för att andra inte får berätta om deras erfarenheter.
 
L Lolight skrev:
Är människor väldigt ärliga? Skulle de aldrig ljuga i dessa fall? Om inte, är kvinnor så speciella att de inte gör det? Vad är en rimlig nivå på fulspelet?
Eftersom MeToo inte handlar om att hänga ut enskilda män, utan om att berätta om sina upplevelser så finns ingen anledning att ljuga, särskilt inte om man inte gör någon polisanmälan angående den icke brottsliga aktiviteten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lolight skrev:
Det finns nog ingen "som har startat rörelsen". Det är som hänt är att den har fått ett eget liv.
Men säg mig, varför ska några röster få bestämma att män inte är välkomna? Tycker du det är rätt?
Det är helt enkelt så att feministerna tagit makten över företeelsen. Och de exkluderar rätt eller inte män.
Jag skrev inte heller att någon startat rörelsen. Jag skrev att någon skapat uppropet.
Om du skapar en lista så får du välja vilka som får skriva. Om jag skapar en lista får jag välja vilka som får skriva. Någon/nårga skapar självfallet listorna som publiceras. Att den som skapar listan får bestämma över den tycker jag är helt rätt. Sen kan jag tycka att de fattar fel beslut med den är något helt annat. På samma sätt som att den som skapar ett forum på Internet har rätt att sätta reglerna. Gillar man inte reglerna så kan man skapa ett eget forum.

Feminister exkluderar inte generellt män, men vissa män och kvinnot tror det, eftersom de inte förstått innebörden.
 
Redigerat:
Fairlane
L Lolight skrev:
Hur känner du själv? Du anser att du går säker i alla lägen? Och varför det?
Ja, jag känner mig säker. Jag har säkerligen gjort fel i mina dagar och jag kommer säkert förarga någon i framtiden också, men så länge jag gör så gott jag kan och accepterar ett nej så är jag inte orolig.
L Lolight skrev:
Det har knappast med dig som person att göra, utan som någon skrev i tråden, ska kvinnan själv få avgöra vad hon anser är rätt eller fel, övergrepp eller inte. Det kan räcka med att säga hej?
Jag har inte läst samtliga upprop, men jag har hittills inte sett att någon skrivit om sexuella trakasserier eller övergrepp för att någon sagt hej. Om du hittar ett sådant exempel så blir jag överraskad. Å andra sidan om någon hänger ut mig och beskriver en situation där jag säger "hej", så tror jag att ytterst få personer ser mig som en person som sexuellt föminskar eller trackaserar någon.

L Lolight skrev:
Själv har jag varit med om både upp och ner. En gång bad en okänd kvinna mig passa hennes handväska när hon skulle köpa öl i en affär. En annan gång fick jag onda blickar då jag råkade le när en ett barn gjorde en rolig grej på Ikea, den mamman hatade nog män.
Det är möjligt att hon hatade män. Det är möjligt att hon hade en dålig dag. Det är möjligt att hon eller du missuppfattade. Skulle någon kvinna (eller man) reagera med onda blickar för att jag log åt deras barn så skulle jag inte ta till mig det på något sätt. Det inte detta metoo handlar om.
 
  • Gilla
Kemisten och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bra att du delar med dig. Jag tror på dig!
Använd bara inte dina egna erfarenheter som argument för att andra inte får berätta om deras erfarenheter.

Det gör jag inte heller. Vad jag ifrågasätter är denna polarisering av kvinnor mot män som detta dragit med sig. De kvinnor som blivit utpekade är endast de som utsatt andra kvinnor...

Dessutom anser jag att det är ett problem att "alla män" pekas ut. Senast för ett par veckor sedan så misskötte sig "alla" pojkar i min brors sons klass och hade ett dåligt språkbruk mot flickorna osv. Det visade sig (efter att min brors fru reagerat på att hennes son pekades ut, genom att alla pojkar pekades ut) att det enbart handlade om hälften av pojkarna i klassen. Men min brorson skulle alltså ta på sig en kollektiv skuld för de andras beteende bara för att han har en Y-kromosom, trots att det senare visade sig han stått upp emot de som agerat dåligt.

Som jag ser det är detta en hetsjakt, oavsett hur goda syften man har. Några exempel på fall som är ytterst tveksamma är (jag säger inget om att detta verkligen skulle vara falska anklagelser, jag tycker bara att det är konstiga fall):
- Lasse Kronér, som utifrån den information som har kommit fram skall ha betett sig på ett dåligt sätt INNAN kvinnan tog ihop det med honom. Hon anklagar sedan honom efter att det är slut.
- SD-kvinnan, där hon anklagade sin ex-pojkvän för våldtäkt och det vinklades som om att partiet skulle stå bakom detta (jag röstar inte SD, så jag har inga politiska motiv bakom denna analys). När tidningarna insåg att det var hennes ex-pojkvän som pekades ut blev det tyst...
- flera personer som beskriver vad jag bedömer som dåligt omdöme och dåliga beslut under påverkan av alkohol som om det vore en våldtäkt (ångest dagen efter?). Antingen bör beskrivningen av dessa "våldtäkterna" uppdateras så att det verkligen är våldtäkt, eller så bör personerna i fråga fundera över sitt eget ansvar också.

Sedan finns det flera fall där det är uppenbart också och där jag inte ser några problem, exempelvis:
- komikern med feministisk profil som polisanmälts av tre kvinnor (två har anmält våldtäkt) och anklagats av flera kvinnor till
- politikern som nu tagit timeout
- radioprofilen som anklagats och anmälts av flera personer
- osv

Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom MeToo inte handlar om att hänga ut enskilda män, utan om att berätta om sina upplevelser så finns ingen anledning att ljuga, särskilt inte om man inte gör någon polisanmälan angående den icke brottsliga aktiviteten.
Och ändå så är det ett stort antal kända män (och kvinnor) som hängts ut med namn eller med tillräckligt många detaljer för att de med lätthet skall kunna pekas ut. Och några av dessa berättelser kan man med fog säga att de med viss sannolikhet är friserade eller osanna. Se kommentarerna ovan. Om man skall peka ut någon så att de går att identifiera så bör man själv vara rejält säker på att de kommer att dömas i domstol. Annars blir detta bara en form av hämnd mot personer, oavsett om det är berättigat (det har hänt) eller är uppdiktat.

Jag kan själv berätta att en tjej jag hade ihop det med under högskoleåren ringde och trakasserade mina anhöriga när det tog slut (hon var inte psykiskt stabil) och påstod en massa saker som hade platsat på #metoo. Jag tvekar inte på att hon hade kunnat hänga ut mig på nätet för något som jag inte hade gjort idag.

En tjej (ett par år tidigare) hävdade efter att det tagit slut att hon var gravid, allt för att försöka få mig tillbaka. Jag synade dock den bluffen (jag var 100% säker på att det var en lögn).

Det är uppenbart att jag i yngre år inte alltid valde rätt umgänge. Flera av mina vänner har liknande erfarenheter. Mina erfarenheter av desa två kvinnors beteende efter att ett förhållande tagit slut gör att jag är rätt skeptisk till anklagelser/påståenden som bara kommer från ett håll...
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Det är ett väldigt litet antal som "hängts ut"...

Rörelsen eller vad man ska kalla det startade för 10 år sedan av Tarana Burke, men det var Weinsteinhärvan som drog igång detta fullskaliga.

https://www.elle.se/me-too-vem-startade-rorelsen/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har alltså missat detta hej, som ledde till polisanmälan?
[länk]
Först och främst så är det en anmälning om ofredande, inte sexuellt ofredande, dessutom så finns det väl absolut ingen koppling till metoo? Tramsiga polisanmälningar går nog att hitta oavsett lagrum, och i det aktuella fallet vet vi absolut ingenting om bakgrunden.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har alltså missat detta hej, som ledde till polisanmälan?
[länk]
Han blev väl knappast dömd för det? Och han har ju bevisligen hälsat?

Det är ju många av dem som är emot MeToo-kampanjen som menar att om det inte blir en dom så har det inte hänt, då får man bara acceptera det som normalt beteende. Det här har ju bevisligen hänt, och anmälaren tyckte det var obehagligt av någon anledning. Jag tycker att det är ett bevis på att MeToo behövs, man ska inte behöva polisanmäla allt som man finner obehagligt och invänta en fällande dom, det ska i princip räcka att vika undan blicken.
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom MeToo inte handlar om att hänga ut enskilda män, utan om att berätta om sina upplevelser så finns ingen anledning att ljuga, särskilt inte om man inte gör någon polisanmälan angående den icke brottsliga aktiviteten.
Vad Hashtaggen, ska handla om, det definieras av alla som använder den, och på det sätt som de gör. Sedan sker saker också, det är en företeelse.
När man ska berätta om sina upplevelser, är det då meningen att man ska se till så att den specifika förövaren inte kan identifieras?
Annars blir det ju ett direkt ut pekande?
Så beskrivning, "vad det ska handla om", och vad som som händer i spåren. Alla dessa saker anser jag hör till begreppet.
Sedan är motiven till att ljuga lika många som de alltid varit. Där tror jag du underdriver problematiken.
Men då du inte svarade på en enda av mina tidigare frågor, blir det ganska meningslöst att fortsätt.
Jag konstatera bara att du väljer vad du vill se och vad du vill tycka. Det finns faktiskt en objekt sanning där ute.
Sedan att världen har gått allt mera emot "mina egna subjektiva upplevelser". Det är något som jag aktivt kämpar emot. Det finns en bra hastagg på det. #Ignorans. - jag väljer att ignorera det jag faktiskt vet.
 
L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skrev inte heller att någon startat rörelsen. Jag skrev att någon skapat uppropet.
Om du skapar en lista så får du välja vilka som får skriva. Om jag skapar en lista får jag välja vilka som får skriva. Någon/nårga skapar självfallet listorna som publiceras. Att den som skapar listan får bestämma över den tycker jag är helt rätt. Sen kan jag tycka att de fattar fel beslut med den är något helt annat. På samma sätt som att den som skapar ett forum på Internet har rätt att sätta reglerna. Gillar man inte reglerna så kan man skapa ett eget forum.

Feminister exkluderar inte generellt män, men vissa män och kvinnot tror det, eftersom de inte förstått innebörden.
Jag räknade inte med att en hastagg och företeelse ägdes av någon. Och även om så vore fallet, är det bara att ignorera och göra vad du själv vill. Monopol på ord och saker, ska vi inte ha.
Om feminister inte exkluderar män, så varför fick inte män vara med på MeToo? Nej, 3e vågen feminister är exkluderande.
Det var feminister för 15 år sen som hade helt andra mål, som pratade om jämlikhet. Dessa är nu hatade av rörelsen. Du borde läsa på lite om hur modern feminism fungerar och vilka mål de har.
 
När det gäller respekt mot andra människor så ÄR sanningen subjektiv, den kan aldrig vara exakt och objektiv. Svarta kan kalla varandra saker som jag som vi aldrig kan säga till dem utan att bli kallad rasist. Tjejer kan kalla varandra "bitches" på skoj, men en man kan inte göra det.

Dina krav på fasta tydliga regler och objektiva svar är som att kräva att jag sätter upp exakta regler för när jag vill ha en kopp te. Världen funkar inte så.

Lägger upp länken till en liten informationsfilm, titta gärna på den, den visar hur enkelt det egentligen är, fast det inte finns någon exakt, fast regel, utan bara handlar om att lyssna lite lyhört och visa respekt:

Resonemanget gäller inte bara sex och te (elelr kaffe), utan även många andra situationer.
 
  • Gilla
Crebel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.