Är kniven serraterad så glider den ju INTE utan snarare sågar sig igenom. När det gäller tomater och andra grönsaker är det nog inget problem men kött skulle jag inte vilja skära med en serraterad kniv, där vill jag ha ett så slätt snitt som möjligt för att minimera förlust av köttsaft. River man igenom köttet så blir snittytan större med ökat läckage som följd.
 
nikasp
Jag har mött en knivfetischist märker jag :) Vi är nog inne på samma sak och jag skrev microserraterad, det är inte något sågblad och "river" á la brödkniv jag snackar om. Det blir en minimal sågeffekt som man helt tar bort om man kör steg 4 i mitt inlägg. Då blir den "raka bort håren på armen"-vass men sämre i andra avseenden. Jag kan intyga att man skär kött väldigt bra med den egg som blir men andra kanske föredrar annat.

Jag har läst massor av knivkillen dePaul som skriver spaltmeter på Utsidan.se och andra forum. Han var orsaken att jag fick upp ögonen för Sharpmakern. De tyckte då, 7-8 år sedan att det var den bästa manuella "sharpmakern".

G gaidin skrev:
Är kniven serraterad så glider den ju INTE utan snarare sågar sig igenom. När det gäller tomater och andra grönsaker är det nog inget problem men kött skulle jag inte vilja skära med en serraterad kniv, där vill jag ha ett så slätt snitt som möjligt för att minimera förlust av köttsaft. River man igenom köttet så blir snittytan större med ökat läckage som följd.
 
Knivbrev är bra om man inte tycker om sina knivar, dom slipar bort åt helvete för mycket material och förstör eggprofilen.

Billiga knivar från Ikea o.dyl kan man skicka ditt men inte något finare än det.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
O
J jonko skrev:
Knivbrev är bra om man inte tycker om sina knivar, dom slipar bort åt helvete för mycket material och förstör eggprofilen.

Billiga knivar från Ikea o.dyl kan man skicka ditt men inte något finare än det.
Spännande att höra! Jag har använt knivbrev några gånger och jag är nöjd. Dock så är jag vanlig enkel människa som inte har någon koll på knivarna mer än att jag gillar vassa knivar och har fått för mig att det är bra lämna in knivarna på slipning. Så jag kan inte svara på om de tar bort för mycket eller inte.
Men det låter lite som om du haft otur. Men otur har man bara en gång nästa gång är det än vana hos företaget.
 
O Odjuret skrev:
Spännande att höra! Jag har använt knivbrev några gånger och jag är nöjd. Dock så är jag vanlig enkel människa som inte har någon koll på knivarna mer än att jag gillar vassa knivar och har fått för mig att det är bra lämna in knivarna på slipning. Så jag kan inte svara på om de tar bort för mycket eller inte.
Men det låter lite som om du haft otur. Men otur har man bara en gång nästa gång är det än vana hos företaget.
Det finns tyvärr många exempel på det, jag slipar själv på Tormek, Sharpmaker och ibland på stenar.
Jag har anlitat sliperi Eggen som i alla fall i början var dom som slipade åt knivbrev och varit helt ok nöjd men då betalade jag å andra sidan ~30kr/kniv och det var knivar av Ikeaklass.

Sen ska vi inte prata om deras kundhantering när något går riktigt illa och deras VDs uppförande i sociala medier..
 
O
J jonko skrev:
Det finns tyvärr många exempel på det, jag slipar själv på Tormek, Sharpmaker och ibland på stenar.
Jag har anlitat sliperi Eggen som i alla fall i början var dom som slipade åt knivbrev och varit helt ok nöjd men då betalade jag å andra sidan ~30kr/kniv och det var knivar av Ikeaklass.

Sen ska vi inte prata om deras kundhantering när något går riktigt illa och deras VDs uppförande i sociala medier..
Den slipning du själv utför är det vad det kallas för, grundslipning? Där återställer eggen?
Men en annan fråga är var man hittar en bra knivslipare. För jag har inte kunskapen själv eller rätt verktyg. Det känns inte ekonomiskt att köpa utrustningen som krävs. Då kan man skicka in dom med knivbrev och hoppas på att jag får skärpa på knivarna även om de tar bort för mycket. Det borde resultera i att kniven tar slut fortare. Och man tvingas köpa en n kniv lite tidigare än beräknat.
 
Hittade denna gamla tråden i dag. Jag har sagt upp min prenumeration hos knivbrev efter att ha fått hem knivar där det verkar saknas en hel del material från kniven, kanske blir frakten billigare för dem om de väger lite mindre på vägen hem? =) Dessutom tycker jag att de gör eggen alldeles för flack i vinkeln, vilket gör att de behöver ny slipning ganska snart, vilket i sig kanske är vad de vill. De är dock duktiga på logistik och kundbemötande.

Hur som helst; Jag har köpt tre stenar, 280, 1000 och 3000Grit, vilket verkar räcka för att slipa om eggen som knivbrev förstört och den håller längre, jag kan ge dem en omgång med ett vanligt bryne (keramik) och jag håller knivarna "raka-bort-hår-på-armen-skarpa" betydligt längre.
Men en slipning av en kniv tar sin tid, en timme för mig som är ovan, kanske en halv efter et tag, så priset kanske är OK för knivbrev, men det försvinner mycket kniv varje gång man skickar dit sina dyrgripar.
 
hsd
Jag har slipat själv och numera behöver jag bara bryna köksknivarna med ett skärpstål nån gång emellanåt
 
Slipa knivar är riktigt kul, jag kan inte förstå att jag tycker det är så kul att få en kniv vass :)
Det jag inte gillar med knivsliperier som hanterar stora volymer, som knivbrev är att dom slipar på torra band med hög fart.
Det ger ett snabbt resultat men det finns risk för överhettning och då förändras härdningen.
Dessutom är det risk att man tar bort onödigt mycket material.
Men dom lyckas nog nästan alltid att få kniven vass.
 
S Sharper skrev:
Slipa knivar är riktigt kul, jag kan inte förstå att jag tycker det är så kul att få en kniv vass :)
Det är oerhört tillfredsställande att få något så perfekt att det är helt färdigt och liksom inte går att få bättre!
 
hsd
Det är faktiskt ganska enkelt om man har en riktig slipsten, å kul dessutom att få en verklig skärpa
I köket brukar jag bryna lite med ett skärpstål för att hålla den rakbladsvassa eggen så skär kniven tomaterna utan tryck
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Det är oerhört tillfredsställande att få något så perfekt att det är helt färdigt och liksom inte går att få bättre!
Jo, jag har några ggr verkligen försökt att göra världens vassaste kniv, efter 8000 grid sten gått över till strigling på finare och finare slippastor, efter 0,25 micron kört vidare på ren läderstrigel. Då är det så vasst att man inte bara kan raka armen utan också hakan.
När man offrar sina helgkvällar på att slipa knivar börjar man inse att man är en slipnörd :)
 
  • Haha
fia_mstd
  • Laddar…
Tar på nytt upp en fråga som kommit upp i tråden men lämnats obesvarade: Någon som prövat Clas Ohlsons knivsliptjänst? Går till sliperi i Insjön.
 
Jag har länge slipat mina knivar på stenar och tyckt att det var roligt och blev bra resultat. Köpte en Worksharp för ett år sedan är är grymt nöjd. Man har olika band och principen är densamma för en mycket mer avancerad Tomek eller liknande.

work-sharp-ken-onion-knivslip-0.jpg
 
Jag förstår inte varför ni gör det så svårt?

Köp en sån här på ICA:
Svart keramisk knivslip från Orthex, används för att enkelt slipa knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder den 2-3 ggr om året per kniv. Direkt efter jag använt den så glider vilken som helst av mina knivar igenom en tomat utan minsta motstånd.
Kan finhacka lök i "atomtjocka" lager nästan... (behövs många gånger eftersom barnen "inte tycker om lök" ifall de kan se lökbitarna... :S )
Finrensar högrev liksom oxfile utan problem...

Hur vass måste en kniv bli liksom? :p
Kniven blir ju ändå slö så småningom...

Lägger ned max 2 minuters jobb varje gång jag slipar en kniv. Då hinner jag tvätta av slipen lite fort och ställa den i torkstället under den tiden!
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.