Hej, jag har kikat runt lite på finska hustillverkares hemsidor bl.a. Jukka-talo och Omatalo. Dessa verkar ha lägre huspriser än svenska hustillverkare.

Har fått kontakt med en svenskspråkig representant på Jukka-Talon (www.jukka-talo.fi "obs finsk text"). Han gav ett positivt första intryck och han skall skicka mig mer info och leveransdeklartion på följande husmodell http://www.jukka-talo.fi/huippukodit/p134_4.html.

I priset 48 480 Euro (+rahti = frakt) är huset stommonterat och i JättiJukka-utförande. Jätti-jukka innebär att bl.a detta medföljer i priset (se den röda länken "Katso tästä Kikki Jätti-Jukka edut") http://www.jukka-talo.fi/huippukodit/jattijukka.html.

I priset 60 350 Euro är huset i Eko-Jukka-utförande, dvs Jätti-Jukka utförande + att en täljstenkamin, skorsten, IVT 490 frånluftvärmepump + en del tilläggsisolering ingår i priset.

Jag återkommer med mer info när jag fått leveransdeklartion och annan info ifrån säljaren.


Verkar priserna vara låga, eller är jag "ute och cyklar" ???
 
Kan inte uttala mig om priset. Däremot älskar jag att de inte hymlar om priset. Har extremt svårt att tänka mig en svensk byggare med samma pristransparens. Att jämföra priser på byggvaror är ett heltidsjobb. >:(
Kanske något för Pricerunner?
Vore kul om Jukka-Talon hade en köpknapp också. ;)
One-stop-shop så att säga...
 
Fantastiskt. Får de här firmorna igång bra organisationer i Sverige kommer de att sopa rent bland småhustillverkarna. Läskigt.
 
Risken är att när dom ser vad folk är vana att betala så höjer dom priserna direkt.
 
KarlXII skrev:
Fantastiskt. Får de här firmorna igång bra organisationer i Sverige kommer de att sopa rent bland småhustillverkarna. Läskigt.
Läskigt värre. Vad händer med värdet på våra hus om marknaden översvämmas av lågprishus?
Tur att det i alla fall är tomtbrist... ;)
 
Precis min tanke ;D
 
Svensson betalar hellre för ett svenskt kvalitetshus än för ett utländskt skithus
JA, iallafall så länge de svenska, lycksökande klantarslena till entreprenörer fortsätter glömma att koppla in så elementära delar som avloppet...
När man läser en sån artikel är det ju lätt att glömma att det är faktiskt den svenska organisationen som gjort bort sig. Det bestående minnet blir: Det är bäst att inte köpa estniska hus.

Men du har säkert rätt. Priserna blir anpassade till de svenska. Det första som händer är att priserna på hemsidan försvinner, sen får man ringa. När man frågar efter priset hör man hur de sträcker sig efter den svenska pärmen ;D
 
Jani skrev:
Hej, jag har kikat runt lite på finska hustillverkares hemsidor bl.a. Jukka-talo och Omatalo. Dessa verkar ha lägre huspriser än svenska hustillverkare.

Har fått kontakt med en svenskspråkig representant på Jukka-Talon (www.jukka-talo.fi "obs finsk text"). Han gav ett positivt första intryck och han skall skicka mig mer info och leveransdeklartion på följande husmodell [länk].

I priset 48 480 Euro (+rahti = frakt) är huset stommonterat och i JättiJukka-utförande. Jätti-jukka innebär att bl.a detta medföljer i priset (se den röda länken "Katso tästä Kikki Jätti-Jukka edut") [länk].

I priset 60 350 Euro är huset i Eko-Jukka-utförande, dvs Jätti-Jukka utförande + att en täljstenkamin, skorsten, IVT 490 frånluftvärmepump + en del tilläggsisolering ingår i priset.

Jag återkommer med mer info när jag fått leveransdeklartion och annan info ifrån säljaren.


Verkar priserna vara låga, eller är jag "ute och cyklar" ???



Har fått leveransförteckning av säljaren, i huspaketen, ingår INTE värmesystem (radiatorer, rör, kopplingar), vc-porslin (toalett, handfat, badkar), tvättmaskin, torktumlare, ventilationsrör, golv, tapeter eller lister. Värmepump ingår i Eko-Jukka paketet men i grundpaketet ingår bara ett ftx aggregat.



Brukar allt material ingå hos de svenska tillverkarna (vid stomrest utförande) ??

 
Är det någon här som har erfarenhet av finska Teri-hus/Teri-Talot( www.terihus.fi)

Mycket fina hus till bra priser. ;D

Är det någon som har byggt med dem?
 
Här är en länk till en tillverkare av hus i Estland.

www.loodesystem.ee

Priser i estniska kronor.
 
Det verkar vara ett tag sedan detta diskuterades. Jag tittade lite på jukka-talos hemsida och de verkar verkligen ligga lägre i pris än motsvarande svenska byggsatser. En funkisvilla på 163 kvadrat ska dom ha ca 650 000 för och då ingår stomresning, nunna ugn och frånluftsvärmepump och för övrigt bra kvalitet på grejorna som jag förstår.

Motsvarande från dom svenska går ju på minst millen.
Det är alldeles för stort skillnad för att bara släppa utan att undersöka närmare..

Någon som har någon färsk info att komma med??
 
Inga åsikter om Jukka-talo, men en bekant köpte ett JEO-hus och de gick i konkurs... Det finns dock ett antal större, välrenommerade tillverkare som dessutom har svenska som arbetsspråk. Något som verkligen underlättar vid köpoch planering. Vi köpte element från Simons-element i Vörå, ca 60.000e för ett 1,5 plan (motsvarar svenskt 2-plan) om 211m2 brutto. Det var då frågan om relaltivt "råa" element, utan brädfordring och fönster (kolla in hemsiden).

två tllverkare du kan kolla är:
http://www.teritalot.fi/
http://www.simonselement.fi/
 
Jag var väldigt sugen på Jukka-talo när vi skulle bygga hus. Jag och min far ringde till Jukka-talos fabrik och pratade med en säljare där(inte nått försäljningskontor alltså). Priserna hos jukka talo var ganska mycket lägre för ca 2-3 år sedan när jag var som mest aktiv innom "finska hus" idén. De officiella priserna sänkte de ganska kraftigt när vi talade med fabriken(tror att det då var ca 75kkr som prutades bort). Våran idé var att bara köpa själva huset utan alla tillägg(jukka plus hit och dit ;D), detta tykte även fabriken var bättre eftersom de då troligtvis skulle få plats med huset i en lastbil :surprised: och därmed skulle frakten bli väldigt billig. Vi hade alltså prutat bort väldigt mycket av extra tjafset och på fabriken så sa de att vi troligvis kan köpa allt detta billigare i sverige om vi köper allt på samma ställe och ifall det skulle med i frakten så skulle ju det dra upp den kostnaden ganska ordentligt också.
Jukka-talo husen kommer i moduler som är små nog för 2/3 pers att lyfta på plats med handkraft(vi finnar är starka ;D) och vi skulle ju inte få huset rest av J-T utan de sade att det medföljer väldigt bra instruktioner för resningen och att den inte är speciellt märkvärdig. Nu rann detta ut i sanden och min sambo var inte lika sugen som jag och min farsa på sånna här äventyr ;), så det blev ett älvsbyhus i slutänden ändå...
Jag känner dock ibland att det var lite synd att vi inte löpte linan ut och gick den finska vägen...Vi har även en släkting som bor i finland och kör/äger lasbil, så frakten hade blivit någorlunda billig också..
Nu hade ju ett Jukka-talo blivit VÄLDIGT mycket mer jobb och tagit MASSOR av tid om man jämför med Älvsbyhus, men vi hade kunnat få en riktigt "flashig" villa till samma eller något lägre pris som älvsbyhus...Om man inte räknar in den egna arbetsinsatsen i pengar ;).
Jag kommer inte exakt ihåg vad priset blev i slutänden men har för mig att det låg runt 350-400kkr för ett 1 och1/2plans hus(ca 150-160kvm)...Detta var alltså för själva huset utan värme/kök/bad/porslin osv...bara det utvändiga skalet med fönster och allt som hör till..
Jag och min far är dock finsktalande ochd et underlättar väldigt mycket i förhandlingar och man får en mer vänskaplig kontakt...Finnar kan vara lite surkartar mot svenskar annars. ;)
 
Hej
Jag har varit i kontakt med ett finskt byggföretag som heter Kastelli ( www.kastelli.fi ) dom har svenskspråkiga säljare+hemsida.Priser på hus vet jag inte en ,men Priser på frakt av hus till Norge är ca 2000/euro så det är nog lite billigare till sverige. Jag återkommer med mer info när jag fått deras kataloger/prislistor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.