Hej.

Vi letar efter en bra hustillverkare som vi har råd med för att bygga i Mjölby.

Älvsbyhus verkar vara väldigt billiga i jämförelse med andra. Men sen läser man endel dålig kritik också.

Har någon byggt med dom i Östergötland? Själva säger dom att dom har sitt eget ”byggteam” så det är inget extern företag jag kan kolla upp.

Andra husföretag vi är inne på är smålandsvillan, movehome, a-hus och eksjöhus.

Tackam för erfarenheter och råd om alla nämnda bolag men mest osäker känner jag mig på Älvsbyhus.

Tack på förhand!
 
Är också nöjd. Mitt hus blev klart i feb förra året.
Det som uppkom på slutbesiktningen fixades inom 2 veckor.
Byggteamet var kanon duktiga snickare.
(Och då är jag i byggbranschen och petig som fan)
Pm mig din mail kan du få min efterkalkyl.
 
Hej!

Tack för era svar.

Vi har haft möte med Älvsbyhus sen jag skrev TS och vi fick tyvärr en väldigt dålig bild av företaget. Det är det fjärde husföretaget vi har möte med och det första som känns oseriöst.

Några sker vi reagerade på:

1, Vi som kunder ska städa på byggarbetsplatsen innan tapetsering. Vår städning påverkar hur bra tapetseringen blir. Känns jätteknepigt att vi ska blanda oss in i bygget innan det är färdigt. Vad hade det kostat för Älvsbyhus att anlita en städfirma, 5000kr? Den prishöjningen hade vi inte ens lagt märket till, men att vi ska ta oss dit och städa, och dessutom påverka resultatet av tapetseringen.. Enda anledningen jag kan se är att vi får skulden om det blir dåligt gjort.
Om jag inte minns fel skulle vi också städa innan slutbesiktningen, kan minnas fel här dock.

2, Markarbetet hade ett fast, men ganska högt pris på cirka 180tkr. Det är det första husföretaget som gett oss ett fast pris, och utan att ens ha sett tomten. Känns väldigt märkligt. Dessutom var det upp till oss att ta bort stenar och stubbar(röjning) på tomten i förväg, något vi kunde få hjälp med för en okänd summa pengar.

3, Allt skärp och spill kommer samlas i en hög på tomten som vi får ta hand om. Jättebra tillfälle att samla på sig lite virke, hette det. Vet inte om det här är normalt vid totalentreprenad, men det kändes inte seriöst. Har inte hört något om det vid tidigare möten.

4, Vid köp av 1,5 plan är det upp till oss att rulla ut isolering på den oinredda övervåningens golv så att det inte läcker ut värme. Det vet jag heller inte om det är normalt men det är ju totalentreprenad, då ska man väl slippa att arbeta det första man gör när man får nyckeln?

Sen var det mycke småsaker som gjorde att man inte alls blir sugen. Som tex. att vi inte får välja eget kakel, bara deras "kakel" i trä finns som alternativ. Samma med tapeter, bara deras tapeter går att välja mellan.

Standarden var väldigt låg kändes det som. Vitvaror var billigaste möjliga. Fönstren öppnas inåt(ok?) om man inte väljer annat. Men det är ju enkelt löst med tillval så inte mycke att bråka om.

Hur tycker ni att våran erfarenhet är i jämförelse med eran? Har ni haft liknande men tyckt att det känns ok? Vi är inte erfarna alls men dom andra tre husföretagen har känts betydligt mer seriösa, men så är Älvsbyhus betydligt billigare också, verkar det som!..

Vi väntar fortfarande den färdigställda byggnationskalkylen som hela mötet gick ut på att göra. Vi får se när den kommer i mailen.
 
Du svarade på din egen fråga. De är betydligt billigare.

1 Ang städningen så dammsög jag ur huset innan tapetsering. Inte mycket tid där.

2 Markarbetet hade jag en extern firma till.
Funkade kanonbra.

3 städning utomhus gjorde jag så att jag ställde en släpkärra där med gallerhäck på.
Bad snickarna använda den som container.
Tömde den kanske 5-6ggr på sortergården.

4 Jag gjorde lite installationer innan jag själv lade dit isoleringen. Tog en dag för två man.

5 Fönster valde jag aluminium.
 
T Tjoa skrev:
Du svarade på din egen fråga. De är betydligt billigare.

1 Ang städningen så dammsög jag ur huset innan tapetsering. Inte mycket tid där.

2 Markarbetet hade jag en extern firma till.
Funkade kanonbra.

3 städning utomhus gjorde jag så att jag ställde en släpkärra där med gallerhäck på.
Bad snickarna använda den som container.
Tömde den kanske 5-6ggr på sortergården.

4 Jag gjorde lite installationer innan jag själv lade dit isoleringen. Tog en dag för två man.

5 Fönster valde jag aluminium.
Tack för svar.

Ja man får väl vad man betalar för. Men vi har fortfarande inte efter 3 dagar fått någon produktionskalkyl så vi får se hur mycke det skiljer mot andra.

Men just bristen på valmöjligheter av kakel och tapet känns som en dealbreaker för oss.

Även att det är som bäddat för att tillkomma kostnader efter produktionskalkylen känns inte speciellt tryggt, det är ju något man jobbar för att det inte ska ske hos andra företag.
 
Ja. Älvsbyhus har ju ett koncept.
Passar inte det de erbjuder är det nog bättre att ta en hus firma som erbjuder mer ändringar.
Älvsbyhus pris bygger på att det inte går att ändra allt.
När vi byggde passade det perfekt.
Hade vi byggt idag ett år senare hade de nya modellerna av älvsbyhus inte passat oss utan då hade det förmodligen blivit ett annat husföretag.
 
I Issue skrev:
Tack för svar.

Ja man får väl vad man betalar för. Men vi har fortfarande inte efter 3 dagar fått någon produktionskalkyl så vi får se hur mycke det skiljer mot andra.

Men just bristen på valmöjligheter av kakel och tapet känns som en dealbreaker för oss.

Även att det är som bäddat för att tillkomma kostnader efter produktionskalkylen känns inte speciellt tryggt, det är ju något man jobbar för att det inte ska ske hos andra företag.
Om du läser i min byggtråd ser du vilka kostnader jag hade,
I Älvsbyhus produktionskostnadskalyl var summan 2 642 000kr exl tomt och den faktiska kostnaden blev 2 466 000kr inkl braskamin dvs 176 000kr billigare så jag håller inte med om att den inte känns speciellt trygg.
 
I Issue skrev:
Hej.

Vi letar efter en bra hustillverkare som vi har råd med för att bygga i Mjölby.

Älvsbyhus verkar vara väldigt billiga i jämförelse med andra. Men sen läser man endel dålig kritik också.

Har någon byggt med dom i Östergötland? Själva säger dom att dom har sitt eget ”byggteam” så det är inget extern företag jag kan kolla upp.

Andra husföretag vi är inne på är smålandsvillan, movehome, a-hus och eksjöhus.

Tackam för erfarenheter och råd om alla nämnda bolag men mest osäker känner jag mig på Älvsbyhus.

Tack på förhand!
Vi bygger nu med Myresjöhus och det är väldigt bra kvalitet på material tycker jag sedan vet jag inte hur prisnivån mellan dem är.
 
I Issue skrev:
1, Vi som kunder ska städa på byggarbetsplatsen innan tapetsering. Vår städning påverkar hur bra tapetseringen blir. Känns jätteknepigt att vi ska blanda oss in i bygget innan det är färdigt. Vad hade det kostat för Älvsbyhus att anlita en städfirma, 5000kr? Den prishöjningen hade vi inte ens lagt märket till, men att vi ska ta oss dit och städa, och dessutom påverka resultatet av tapetseringen.. Enda anledningen jag kan se är att vi får skulden om det blir dåligt gjort.
Om jag inte minns fel skulle vi också städa innan slutbesiktningen, kan minnas fel här dock.

2, Markarbetet hade ett fast, men ganska högt pris på cirka 180tkr. Det är det första husföretaget som gett oss ett fast pris, och utan att ens ha sett tomten. Känns väldigt märkligt. Dessutom var det upp till oss att ta bort stenar och stubbar(röjning) på tomten i förväg, något vi kunde få hjälp med för en okänd summa pengar.

3, Allt skärp och spill kommer samlas i en hög på tomten som vi får ta hand om. Jättebra tillfälle att samla på sig lite virke, hette det. Vet inte om det här är normalt vid totalentreprenad, men det kändes inte seriöst. Har inte hört något om det vid tidigare möten.

4, Vid köp av 1,5 plan är det upp till oss att rulla ut isolering på den oinredda övervåningens golv så att det inte läcker ut värme. Det vet jag heller inte om det är normalt men det är ju totalentreprenad, då ska man väl slippa att arbeta det första man gör när man får nyckeln?
Hej!

1. Vad är prisskillnaden mot ett liknande hus av annat fabrikat? För oss var det över 500 000, så det var ganska bra timpenning på att dammsuga ur och städa lite. Det blir inte alls mycket sopor.

2. Kalkylen du får från ÄH kommer stämma. Alla jag känner som byggt med dem säger samma. En kompis som jobbar på bank säger att i princip alla byggen blir dyrare än kalkylen, förutom ÄHs..

Men visst är det lite enklare standard på vissa saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.