R RoBo skrev:
Det är där kottlingarna kommer in. Annars funkar inte en enkel skiva.
Det var en ledande fråga..... Vi är helt överens!!
 
kulle
Du verkar ha betydligt bättre koll på konstruktionen i väggen än din hantverkare, här måste du nog be honom avbryta vidare arbete och gå igenom hur väggkonstruktionen ska utföras.
 
Skivan är inte helt okänd. Fiskarheden använder sig av den till sina badrum. Har själv byggt två badrum med den, otrolig trevlig måste jag säga.

I Danmark sitter de överallt. Men som sagt kottlingar måste finnas bakom infästningar. Skivan håller bättre än gips men 12,5mm är inte mycket djup att fästa något i
 
Nu har jag under veckan varit i kontakt med Fermacell. Skivan kan gå att använda i ett enkelt lager i badrum. Frågan är väl mer om man bör göra på detta sätt om man använder sunt förnuft? 12.5 mm fästdjup anser jag vara otillräckligt att skruva fast saker i.

Däremot förutsätter det, speciellt för badrum, enligt instruktion att....
"Det skall dock monteras kortling- ar bakom stora punktlaster och alltid kortling i våtrum bakom ounderstödda skivskarvar. "

I detta fall kan hantverkaren inte ens ha läst anvisningen till skivan. Än mindre använt sitt sunda förnuft för att komma fram till hur illa det är gjort. Skivorna är alltså monterade i ett lager liggande (600mm) och skruvade på CC-600 med de horisontella skarvarna helt ounderstödda. Inte en stadig lösning och alltså inte heller ok enligt vare sig tillverkare eller tillfrågade branschorgan. På sina ställen flexar väggen rätt bra när man trycker på den.

Bevisligen en dålig lösning och tyvärr slutar eländet inte där. Det mesta som går att göra fel verkar vara just fel. Exempelvis tycker jag att det är skrämmande att ett företag som utger sig för att vara experter på badrum (entreprenör med egen badrumsbutik) inte vet, eller ens kan läsa sig till, hur man monterar en Purus-brunn korrekt. Manualen sitter för övrigt orörd på brunnen ovansida......

Utöver det som diskuterats så har en rad andra saker också uppdagats som gör att jag inte längre litar på om något av det dom gjort är rätt. Jag håller på att avsluta med företaget nu och hoppas djupt och innerligt att dom aldrig mer får närma sig ett badrumsbygge igen.... Varken mitt eller någon annans.
 
C Chris11 skrev:
Skivan är inte helt okänd. Fiskarheden använder sig av den till sina badrum. Har själv byggt två badrum med den, otrolig trevlig måste jag säga.

I Danmark sitter de överallt. Men som sagt kottlingar måste finnas bakom infästningar. Skivan håller bättre än gips men 12,5mm är inte mycket djup att fästa något i
Jag vill verkligen förtydliga att jag inte har något att säga om skivan i sig. Den är bevisligen helt fantastisk om den håller vad Fermacell lovar. Kommer gärna sätta den både i badrum och på andra ställen:

Det jag vänder mig emot är monteringen och "missbruket" av installationsanvisningarna. Bara för att man får göra på ett visst sätt betyder inte det att det per automatik är bra! Dessutom så bör man ju göra rätt om man nu ändå ska ägna sig åt lösningar av det tveksammare slaget. Kritiken gäller alltså i första hand entreprenören och inte tillverkaren av skivan. Samtidigt gör ju tillverkaren inte saken bättre genom att lovorda (vad jag anser vara) en klenare konstruktionslösning.
 
Håller självklart helt med, följa monteringsanvisningarna är ju det minsta man förväntar sig, lite lönlöst att ha några annars. Sen kan jag känna att ett enkelt lager av Fermacell infäst enligt anvisningar funkar hur bra som helst. Har gjort både en ”säker vatten” vägg med 15mm plyfa bakom och sen f skiva och f skiva direkt 30cc på regel. Använde mig av den lite behändigare skivan som är 120 lång så det blev några horisontella skarvar. Testade inböjningen av skivorna på cc30 regel och det var endast några mm när jag lutade mig mot den i 45 graders vinkel (jag väger 95kg). Självklart satte jag kottlingar bakom skarvarna ändå men är ändå mycket imponerad av skivan. Förstår verkligen inte hur det kan säljas något våtrumstapet iom att Frrmacell är både billigare och mycket mycket styvare än v-gips. Dock är sänksåg nästan ett måste när man skall kapa dom, ryker som fasiken
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
Nu är mitt kontrakt med "badrumsexperten" Badkoncept avslutat i förtid och avräknat. 650kr i timmen för snickare som ibland sätter på sig VVS-kepsen är löjligt dyrt men så blev det. Kan inte säga speciellt mycket med tanke på att jag inte reglerat detta i avtal. Till detta sedvanliga överpriser på material.

Ang konstruktionen så är ett enkelt skivlager på 12mm,oavsett skiva, helt enkelt för lite att ha oförstärkt (utan plyfa, kortlingar eller annat) i ett badrum. Detta har jag fått som synpunkt från BKR, Säker vatten och flera andra sakkunniga jag pratat med ang detta. Det borde en uttalad "badrumsexpert" också tycka men tyvärr känns lite som att det ligger i tiden bara "sminka grisen" istället för att bygga ordentligt. Billigast och snabbast tänkbara till ett högt fast pris.
Bara ytskiktet ser bra ut så är allt bra.... så länge ingen lutar sig mot väggen, ställer besvärande frågor om bärighet, möjlighet att täta hål, eller om vad branschstandarden säger. Att badrummet ska leva i 20-30 år och att man kanske kan komma att förändra saker (sätta upp skåp, krokar eller annat) under denna period verkar inte bekymra Badconcept det minsta.

OM nu Fermacells skiva håller vad den lovar enligt spec så borde den rimligen ha varit branschstandard vid det här laget med tanke på priset. Vad jag vet är den inte det och den har ändå funnits i många år nu. Jag kommer absolut att välja skivan för många kommande projekt men som felmonterad enkelgipsskiva i mitt badrum har den gjort sitt!

Var precis uppe och kikade lite i badrummet och kände på väggen dom byggt för att hänga duschdörren i och jag kan inte säga att den inger något större förtroende om man trycker lite lätt på den. Spottarna sitter lite godtyckligt i taket. Purusplattan är monterad uppochner. Verkar som att jag har sysselsättning här hemma en bit in på nästa år....
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Tack för en lärorik text.
Jag kan bara beklaga det tråkiga med dessa "hantverkare".
Ang. Fermacell så är det intressant läsning.
"Branschen" är så sjuk med att favorisera sina egna produkter.
Inte på funktion o behov. GVK är en samling företag som endast funktion är att monopolisera och tjäna pengar, på en sjuk bransch.
Att det anses som "bransnchstandard" kan vi väl tacka reklamen för.
Jag menar... vad använder de i andra länder... är det bara i Sverige som vi har dusch???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.