tommib tommib skrev:
Jag gissar att det är något sådant här TS är ute efter. Den sladden är garanterat inte godkänd för fast installation.
[bild]

Jag har sett en installation någonstans där man hade gamla porslinskulodosor och gick ut med denna typ av sladd till porslinssocklar men det är som sagt inte godkänt eller lämpligt. Jag har också någonstans sett en slags kopplingsdosa med hål i locket där man gått ut med textilkabel, där kan det ev vara godkänt om det är korrekt dragavlastat. Lyckas dock inte googla fram det nu.
Min elektriker har monterat en sådan textilsladd mellan kulodosor och lampor/lampsocklar...
 
Jag tänkte sätta sådan sladd med ett lamputtag på, dra det från uttaget över fönstret till taklampan 1m ut från taket. Det borde inte räknas som fast installation, även om jag sätter fast sladden i 3-4 porslinsisolatorer tycker jag?

Men håller med om att man nog inte själv bör koppla den i en kulodosa, även om det skulle bli snyggt... :) Undrar hur det är om man har en originalinstallation med tygkablar på isolatorer och bara "uppdaterar" till modern kabel? (jag har inte sådan, så inte aktuellt för mig, men har sett de på bild...)
 
L
J JohanLun skrev:
Jag tänkte sätta sådan sladd med ett lamputtag på, dra det från uttaget över fönstret till taklampan 1m ut från taket. Det borde inte räknas som fast installation, även om jag sätter fast sladden i 3-4 porslinsisolatorer tycker jag?

Men håller med om att man nog inte själv bör koppla den i en kulodosa, även om det skulle bli snyggt... :) Undrar hur det är om man har en originalinstallation med tygkablar på isolatorer och bara "uppdaterar" till modern kabel? (jag har inte sådan, så inte aktuellt för mig, men har sett de på bild...)
HVI på knopp heter det , isolatorer som trådrullar och tjärsnöre som håller den på plats lampsladden kopplad tvinnad runt och isoleringsband , det är nog inga problem att uppdatera en sådan , det som kan vara lite tveksamt är väl kopplingen och dragavlastning i lamphållaren
Men har inga övriga kommentarer till det , vet ett par fastigheter som har det i källaren och fungerar i dag
 
tommib
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Min elektriker har monterat en sådan textilsladd mellan kulodosor och lampor/lampsocklar...
Vill du vara tyken frågar du om tillverkaren godkänner den användningen...
 
tommib
J JohanLun skrev:
Jag tänkte sätta sådan sladd med ett lamputtag på, dra det från uttaget över fönstret till taklampan 1m ut från taket. Det borde inte räknas som fast installation, även om jag sätter fast sladden i 3-4 porslinsisolatorer tycker jag?

Men håller med om att man nog inte själv bör koppla den i en kulodosa, även om det skulle bli snyggt... :) Undrar hur det är om man har en originalinstallation med tygkablar på isolatorer och bara "uppdaterar" till modern kabel? (jag har inte sådan, så inte aktuellt för mig, men har sett de på bild...)
Om du har en lamppropp i andra ändan kan jag hålla med. Då blir porslinsisolatorerna bara något man snyggar till kabeldragningen med. Problematiken blir samma som att klamra sladden. Nyckeln är att det går att ta bort utan verktyg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Min elektriker har monterat en sådan textilsladd mellan kulodosor och lampor/lampsocklar...
Det tror jag säkert att han gjort, men han har gjort fel... Han klarar säkert att göra en bra anslutning och han kan säkert bedöma lämpligheten. Men som jag skrev så krävs ingen behörighet för att byta en sådan lampa och då måste det vara ett anslutningsdon som alla klarar av.
 
Jag skulle önska någon tog fram "moderna" både infällda och utanpåliggande lamputtag som är slimmade som gamla tidens uttag och i gammal stil. Jag har satt renovas lamputtag. Men jag saknar ett uttag att sätta i taket vid utanpåliggande montering, nu har jag EKRK och lamputtag för sladd i taket, det är kanske kantboll på om det är tillåtet, men tidigare satt kulo med precis samma princip (jag har en dödskulo kvar att byta). Min elektriker som kopplade in ny elcentral sa inget om dessa EKRK med lamputtag.

195946-44-oda189508200.png
195448-44-f2ff1d664b8998265f212acd189049cb.jpg
175292-44-1895301l.jpg

Strömbrytare och vägguttag finns ju, även om jag gillar "pello" tryckbrytare mest av allt, porslinsvridknapparna är snygga men inte så praktiska, pellon är en utmärkt mellanväg och minner om mitt barndomshem som hade infällda pello överallt där det inte bytts till moderna brytare...
 
Lamputtag tillsammans med annan gammal inredning ser oerhört fult ut. Ser bättre ut med vanliga elluttag i gammal stil, utanpåliggande eller infällda.
 
K Kurtivan skrev:
Lamputtag tillsammans med annan gammal inredning ser oerhört fult ut. Ser bättre ut med vanliga elluttag i gammal stil, utanpåliggande eller infällda.
Jag håller med, men man måste ju få ett elsystem som funkar också... Förhoppningsvis "göms" uttagen under takkoppen till lampan eller sticker inte ut då den sitter över fönstret... Men hade bara nån gjort ett litet uttag som var snyggt hade detta inte varit nåt problem. Jag har för mig det satt små utanpåliggande lamputtag i bakelit eller porslin i det huset jag växte upp i, men det var länge sen mina föräldrar sålde det så jag minns ju inte riktigt...
 
L Lärospånet skrev:
Denna textilklädda kulo från Byggfabriken är godkänd för fast installation
[länk]
Ja, men den är svindyr och har inget att göra med hur gamla installationer gjordes.
 
L
R Ragnar_AT skrev:
Ja, men den är svindyr och har inget att göra med hur gamla installationer gjordes.
Nu gällde en betydande del av diskussionen huruvida textilklädd kabel i sig är otillåten för fast installation. Det är den alltså inte (naturligtvis så länge den är godkänd för detta och INTE är vanlig strykjärnssladd eller lampsladd). Byggfabriken håller samma pris som andra leverantörer och jag håller med om att det är kostsamt, men detsamma gäller för många andra liknande "byggnadsvårdsprodukter".

Inget att göra med hur gamla installationer gjordes? Vet inte exakt vad du syftar på, men det stämmer att riktig Kulo ju aldrig var textilklädd så vitt jag vet, och att femledare inte är för standardströmbrytare av hushållstyp. Däremot påminner kabeln om Ge-Be EDIL tycker jag (även om den kanske inte brukade ha svart bomullsstrumpa), och torde väl kunna användas till t ex köksspis?
 
Kanske kan man säger att kabel med svart bomullsstrump var rätt ovanlig i hushållsel förr i tiden. Blank kulo eller tvinnad lampsladd var mycket vanligare.
 
L
Jo men som sagt var Edil med vit tygstrumpa vanligt - har massor sån här t ex. Och den metallklädda kulon finns ju inte längre, till mångas saknad. Tvinnad lampsladd kan man ju åtminstone fortfarande köpa och använda till just sina lampor och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.