Någon som vet hur man byggde på 60 talet. Jag sågade upp lite av mitt källargolv, ca 4-5 cm betong ( för att plugga lite VVS). Under betongen ca 5 cm sand, men sen under sanden verkar det ligga något konstigt "fibermaterial". Under detta tror jag att betongplattan ligger. Någon som kan förklara ?
Uppbruten betong och sand med synligt fibermaterial under, i ett källargolv från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH
Erik
 
I ett 60-talshus källare vilar ytterväggar och flertalet mellanväggar på sulor av betong. Dessa sulor brukar skjuta ut ca 10 cm utanför väggen åt båda hållen. Ovanpå dessa sulor göt man ett tunnt och oarmerat betonggolv, som regel på ett lager av finkrossad makadam. Jag tror inte du skall räkna med att hitta ett annat betonggolv än det som du sågat igenom. Vad "fibrerna" är har jag ingen aning om.
 
S
Kan det inte vara en sådan skiva som man förr hade i taken i klassrum för att dämpa ljudnivån. De såg ut som de var gjorda av rotting i nystan och ofta målade gråa.
 
Fanns ju också luftiga skivor av träull, som var genomdränkta i cement, som användes som isolering bakom putsade fasader. Hur lämpliga eller vanliga de var att ha under huset vet jag inte.
 
S
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fanns ju också luftiga skivor av träull, som var genomdränkta i cement, som användes som isolering bakom putsade fasader. Hur lämpliga eller vanliga de var att ha under huset vet jag inte.
Troligen samma skiva som jag pratar om.
Träullit
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.