:D

Någon som kan berätta fördelar/nackdelar med Hjältevadshus Björken?
Planlösning 2 på bottenvåning.

Hälsningar Mig

8)
 
Vi håller på och bygger ett Hjältevadshus Björken. Vi har dock inte valt någon av dess standardlösningar, utan tog en planlösning på bottenvåningen som påminner mycket om Askens planslösning, men vi har lagt till som en klädkammare/förråd också.

Vi ska flytta in om 2 veckor och snickarna håller på med att inreda övervåningen nu. Det blir verkligen jättebra och vi är hittills jättenöjda, även med kontakten och så med säljarna på Hjältevadshus.

Kolla gärna in på vår hemsida om huset:

http://user.tninet.se/~tnj479g/
 
Eva_M skrev:
Vi håller på och bygger ett Hjältevadshus Björken. Vi har dock inte valt någon av dess standardlösningar, utan tog en planlösning på bottenvåningen som påminner mycket om Askens planslösning, men vi har lagt till som en klädkammare/förråd också.

Vi ska flytta in om 2 veckor och snickarna håller på med att inreda övervåningen nu. Det blir verkligen jättebra och vi är hittills jättenöjda, även med kontakten och så med säljarna på Hjältevadshus.

Kolla gärna in på vår hemsida om huset:

[länk]
Hej!

Gillade er hemsida och planlösningen ni har, vi är också intresserade av Björken. Om jag räknade rätt så betalade ni 1850000 exklusive tomt (750000). Fick ni betala mycket extra för ändrad planlösning? Ingår garage/carport i ert pris? Mycket andra tillval?

Ha en skön inflytt! ;D
 
TCM skrev:
Hej!

Gillade er hemsida och planlösningen ni har, vi är också intresserade av Björken. Om jag räknade rätt så betalade ni 1850000 exklusive tomt (750000). Fick ni betala mycket extra för ändrad planlösning? Ingår garage/carport i ert pris? Mycket andra tillval?

Ha en skön inflytt!  ;D
Kul att du gillade hemsidan !

Vi betalade inget för ändrad planlösning, då båda varianterna redan fanns (nästan i alla fall) på andra levererade hus. Det vi fick skräddarsytt för oss är bastun och badrummet. Vi har inte tagit med garage eller carport, för vi tyckte det var så dyrt...

De tillval vi har gjort är bl a bastu, hörnbadkar, extra garderober, spotlights i köket, bättre fläkt, balkong vid takkupan, kakel (10 x 10 cm) i köket och bårder till vissa rum. Ska nog uppdatera hemsidan med vilka tillval vi gjort.

Vart ska ni bygga någonstans ?
 
Vi har inte kommit igång med själva bygget än men har beställt ett Björken-hus och hittills är vi mkt nöjda med samarbetet med Hjältevad.
En av fördelarna är att man själv kan påverka planlösningen. Själva valde vi tex huset Caprifols spegelvända planlösning där vi dessutom har flyttat ut sovrumsväggen på nb samt flyttat en vägg mellan badrum och förråd på öv - och det utan extra kostnad!!
Vi tycker också att vi får "mer för pengarna" hos Hjältevad i jämförelse med de andra huslev vi kikade på.
En del av tillvalen är bl a att låta inreda övervåningen, ryggåstak i v-rum på öv, balkong (i samband med takkupan), kakel och klinker samt golvvärme i badrummen, körsbärskök med vitrinskåp, rostfria maskiner i kök samt spiskåpa, större tvättmaskin, spotlights och lite annat smått o gott och vår slutnota på huset landar på ca 1,7mkr exkl grund o tomt.
 
Vi har också tittat en del på Hjältevad Björken. Har fått prisuppgifter och kalkyl av säljaren men är inte säker på att han har fått med alla kostnader.
Stämmer det att baspriset för huset är exklusive grund? Och vad ingår i det priset som jag fått för "grundläggning"? Är det ngn grovplanering 3 m runt huset / fyllmassor / 3 meter servis etc, eller bara arbete och material för torpargrunden? Säljaren har nämligen inte uppskattat ngn kostnad för markarbete som alla övriga har gjort.

Känner mig för tillfället lätt förvirrad av alla kalkyler man får. ??? Tycker det är svårt att hitta rätt så att man får en uppfattning om totalkostnad. Inte så kul om det dyker upp en massa gubben-i-lådan kostnader i slutändan.

 
Har förresten en ytterligare fråga. Har ni satt in avfuktare för grunden? Det är ju numer standard för Älvsbyhus men inte för Hjältevad efter vad jag förstår.
 
Kakka skrev:
Vi har också tittat en del på Hjältevad Björken. Har fått prisuppgifter och kalkyl av säljaren men är inte säker på att han har fått med alla kostnader.
Stämmer det att baspriset för huset är exklusive grund? Och vad ingår i det priset som jag fått för "grundläggning"? Är det ngn grovplanering 3 m runt huset / fyllmassor / 3 meter servis etc, eller bara arbete och material för torpargrunden? Säljaren har nämligen inte uppskattat ngn kostnad för markarbete som alla övriga har gjort.
Ja det är korrekt att grunden tillkommer utöver materialsatsen för huset - men i priset för grunden ingår grovplaneringen ett par mtr runt huset och fylln.massor för "normala" förhållanden. Ev sprängning och pålning får priset att skena iväg, men med hur mkt vet jag inte.
Be säljaren vara mer specifik. Kanske kan entreprenören som ska fixa grunden t.o.m åka ut och kika på tomten innan Ni skriver på ngt - så att Ni är säkra på att priset är korrekt.

Lycka till!

/Mia

 
Så här blev vår grund, rejält om man jämför med Ä-hus plintgrund. Dessutom ordentligt under grunden, Ä-hus kör med lösa täckskivor (ngn som vet vad det är för material??) runt plintgrunden för att hålla lagret med grus närmast grunden borta..

http://hem.passagen.se/zuperzone/bilder.htm

Kolla under schakt o förberedelser

/PH
 
PH skrev:
Så här blev vår grund, rejält om man jämför med Ä-hus plintgrund.

/PH
Om du försöker beskriva lite mer exakt, på vilket sätt är detta rejälare än Ä-hus krypgrund ???

//Christina.
 
Jaa, men det hade jag gjort men jag ser ändå inte exakt det du menar, kan du beskriva lite mer??
Filmsnuttarna är lite för små och snabba för en med "gamla" ögon ;)

//Christina.
 
;) ok Christina jag gör ett tappert försök,
ä-hus grunden står uppsatt på plintar som i sin tur ligger på sand, på utsidan av grunden så har de stuckit ner "skivor" av något material för att inte sand och fyllnadsmassor utanför grunden ska rasa in "under" grunden.
vår grund har 70 cm singel under ngt som kallas finja idealgrund, idealgrundsblocken står på ett betonggolv.

om det här var för mkt kurt olsson ::), så rek ett besök på :
http://www.finja.se/aktuell/pdfny/4007_plintgrund.pdf
resp
http://www.finja.se/aktuell/grund/grund_idealgrund.htm
/PH
 
OK :D Det var bra länkar, nu förstår jag (någotsånär) hur Hjältevads krypgrund är uppbyggd.
Men det jag inte förstår riktigt efter att ha tittat på länkarna är: det står att detta system är till för reducerat grundläggningsdjup och att man lägger dränerande material under grundblocken, men gräver man inte ur under själva huset och lägger dränerande material på samma djup även där, på samma sätt som under raden av grundblock?? (Blir inte riktigt klok på skissen, ser ut som jord under själva huset ;))

Hur funkar ventilationen, finns det någon avfuktare eller behövs inte det? Var sitter inspektionsluckan (för att komma ner i kryputrymmet)??

Tack för att du tar dig tid att förklara :)

//Christina.
 
Inga problem :)

I idealgrundsfallet gräver man ner 70-100 cm och lägger dränerande iform av singel. Ovanpå detta kommer sedan idealgrundsblocken. Blocken är betydligt grövre än i plintgrundsfallet. Där lägger de oftast bara grovkornig sand under grunden.

Inspektionsluckan sitter på utsidan och då frågar sig vän av ordning hur kommer man ner där? För man har ju inte 60-70 cm synligt av grunden ovanför backen, vilket kanske krävs för att vuxna ska kunna ta sig in utan att vara en vältränad cirkusartist. De förlänger 60-70 i en kvadrat utanför själva grunden o lägger en form av lock ovanpå.
Utvändig inspektionslucka tycker jag är på gott o ont. Men det är en annan femma.

Avfuktare? Är det inte oftast givare som larmar? I vilket fall ingår inte det, det finns många ventilations in- och utgångar, men om det behövs, tja..det är ju många faktorer som spelar in antar jag.. men i mitt får det bli en manuell kontroll med jämna mellanrum.. gäller att hålla formen så man kommer igenom inspektionsluckan.. ::)

Hoppas jag lyckats förklara.. :)

/PH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.