6 589 läst · 101 svar
7k läst
101 svar
Alternativ till temperaturbegränsingsventil (SYR)?
Blir det inte samma sak i en panna det bildas inte ånga i pannan den bildas väl när säkventilen öppnar och trycket sjunker.GK100 skrev:I VVB fallet och som du menar med dropp via SÄV efter tappning är det ju den instängda volymen pga backventil som ger expansion och tryckökning. Om det skulle nå så höga nivåer att den havererar kommer det inte mer än spricka och rinna ut VV man är långt från ånga och Mythbusters. I praktiken ska det mycket till för att skapa större fara med VVB och där finns som sagt normalt två skilda skydd som kan komplettera varandra viktigast även där SÄV i normaldrift också.
Ibland verkar det som det bara ska vara du och TS i trådarna det kan inte vara vettigt. Och om som nu 109:an kommer in också verkar det köra direkt i diket.L Liteavvarje skrev:Först var vi TS sen 2 sen 3 och nu 4 som ha åsikter om detta
Skulle gärna att det kom in någon annan med sakliga kunskaper i detta , ev- kan hänvisa till regler , det jag länkade till , säger bara att med eget vatten så tillkommer det ytterligare regler Så vi kan komma till ruta noll om säkerheten kring pannor och VVB som kom in senare
Och TS får en vedertagen information om vad som gäller och inte något hit och dit
Tack för svaren.
Jobbar som sagt med ånga och tryckkärl dagligen. Att räkna på en säkerhetsventil som klarar jobbet går utan problem.
Mest intresserad av vad som gäller vedpannor och katastrofskydd. Vi inte vara dumsnål och bryta mot föreskrifter.
Jobbar som sagt med ånga och tryckkärl dagligen. Att räkna på en säkerhetsventil som klarar jobbet går utan problem.
Mest intresserad av vad som gäller vedpannor och katastrofskydd. Vi inte vara dumsnål och bryta mot föreskrifter.
Inga problem med att det kommer in flera med synpunkter , det köper jag utan att blinka , men det ska inte vara så att det kommer något som tummar på säkerheten i något tyckande som åtsidosätter dettaGK100 skrev:
I överhettningsfall med ev ångbildning ska det vara 99% säkerhet och då behövs nödkylning
Ska du ha acktank normalt kopplad invid och i någorlunda nivå med pannan är det ju ett ickeproblem om du inte har vedmagasin för veckan ut, nödkylning indirekt på plats där. Och sysslar du med detta kan du säkert se till att avblåsningen sker på ett acceptabelt bra sätt också.P Pedersen skrev:
Är pannan du ska ha i stor utsträckning beroende av fläkt får du ett steg i ditt katastrofskydd genom att se till att det finns maxskydd på den också.
Men dom säk ventilerna du jobbar med besiktas väl med jämna mellanrum det gör man knappast i en villa.P Pedersen skrev:
Det är inte säkert pannan inte kokar bara för att fläkten stoppar hos mig kokar den inte men hos mina föräldrar med lika panna där kokar det vid strömbortfall.GK100 skrev:Ska du ha acktank normalt kopplad invid och i någorlunda nivå med pannan är det ju ett ickeproblem om du inte har vedmagasin för veckan ut, nödkylning indirekt på plats där. Och sysslar du med detta kan du säkert se till att avblåsningen sker på ett acceptabelt bra sätt också.
Är pannan du ska ha i stor utsträckning beroende av fläkt får du ett steg i ditt katastrofskydd genom att se till att det finns maxskydd på den också.
Pannan kommer att koka vid 127grader, där öppnar säkerhetsventilen och temperatur och tryck stiger inte mer.
En varmvattenberedare kan absolut explodera just så våldsamt om i Mythbusters film, om alla säkerhetsfunktioner är satta ur spel.
Termostaten, överhettningsskyddet och säkerhetsventilen.
Lite av varje: Du länkade till ett infoblad från Gävle. Det är inte ett regelverk.
En varmvattenberedare kan absolut explodera just så våldsamt om i Mythbusters film, om alla säkerhetsfunktioner är satta ur spel.
Termostaten, överhettningsskyddet och säkerhetsventilen.
Lite av varje: Du länkade till ett infoblad från Gävle. Det är inte ett regelverk.
Har de några problem med kokningen då? Är det öppet eller slutet system? Har de ack i anläggningen?S smurfen72 skrev:
Som sagt ut med ånga in med något svalare vatten problem borta oavsett.
Fast som TS antydde, om man har eget vatten på landet och det blir strömavbrott så är en SYR-ventil till ingen nytta.
Själv har jag 2 säk.vent (1 vid pannan och 1 på ack.) Om jag får strömavbrott eller vad det nu kan vara så räknar jag med att när jag kokat bort ~1.000l i systemet så har inlägget brunnit ut.
Sen lär det inte vara kul när säk. öppnar, men de är båda på 1,5bar så det är inga jättetryck och avledningen sker ut i det fria.
Själv har jag 2 säk.vent (1 vid pannan och 1 på ack.) Om jag får strömavbrott eller vad det nu kan vara så räknar jag med att när jag kokat bort ~1.000l i systemet så har inlägget brunnit ut.
Sen lär det inte vara kul när säk. öppnar, men de är båda på 1,5bar så det är inga jättetryck och avledningen sker ut i det fria.
Dom öppen exp så det blir inga problem när det kokar. Det är väl ut med ångan som är problemet vart rekommenderar ni man kör man ut den utan risk att ledningen fryser ?GK100 skrev:
Varför skulle den frysa? Det är normalt sett inget vatten i den och den är varm till stor del. Lämpligtvis sätter man en dränering med flödesbegränsning för att verkligen säkerställa att det inte blir vatten i den. Öppna kärl har ju en konstant fuktbelastning ventilationsröret.
Om man ska dra ledningen ut från pannrummet till ett ställe där det är säkert att ingen vistas så hamnar inte utloppet inomhus och då finns frysrisk. Du menar väl inte att man ska blåsa ut ångan inne i pannrummet det blir mycket ånga av 1 liter vatten man fyller pannrummet med ånga av väldigt liten vatten mängd.