E etompau skrev:
Har också den billigaste julasågen. Med den har jag fällt några fruktträd och fräst ner en stubbe.
Tycker den duger för enklare amatörsågningar i en trädgård. Har ej märkt någon tendens att den blir överbelastad.
Som andra sagt så får man hålla koll på kedjespännare. Spännskruven har en tendens att lossna.
Jag upplever också att min Jula såg måste spännas ofta. Men den duger åt grenar som är2-3 cm tjocka. Även några mindre träd och större grenar har den tagit med visst motstånd. Vid större projekt lånar jag en Stiga bensinsåg.
 
Elkedjesåg Bosch AKE 30 S
Funkar hur bra som helst och kostar under 1000kr.
 
Ett tips är man kollar reservdelstillgången.
En elmotorsåg har en häftig startström, påfrestande på strömbrytaren. På min el-såg så brann strönbrytaren upp.
Fanns den som reservdel?
Icke....
Bara att kassera sågen - men den var bra så länge den funkade!

(Julasåg..)
 
Dum fråga kanske men vad använder man en elsåg för 500kr till?
2-3cm grenar lär ju gå fortare med vanlig fogsvan eller varför inte en grensåg. Man behöver ju inte heller tänka på reservdelar.
 
Har sågat 11m2 med min bosch samt fällt 2 stora träd.
 
Julasågen besparade oss en massa slit när de 40-åriga fruktträden fälldes. Skulle absolut inte gjort detta med grensåg.
Som vanligt får man vad betalar för, men sågar man ner träd var 30:e år så tycker jag det duger med den enklaste och billigaste maskinen.
 
K
Jag har en Husqvarna till salu. Lite använd. 1000 spänn.
 
O Oxsar skrev:
Dum fråga kanske men vad använder man en elsåg för 500kr till?
2-3cm grenar lär ju gå fortare med vanlig fogsvan eller varför inte en grensåg. Man behöver ju inte heller tänka på reservdelar.
En elsåg m 1.6.kW motor har runt 2 hk..
Funkar precis lika bra som en mindre förbränningsmotordriven..
Utmärkt på villatomten, är betydligt tystare än en vanlig motorsåg..
Och en sak till, den startar alltid på första försöket!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Har sneglat på denna Makita. Priset är likvärdigt och nånstans vill iaf jag tro att Maikta är ett snäpp bättre än Jula/Co/Biltema (eller har de också börjat låna ut sitt namn till skräp??)
En av recensenterna är entusiastisk och anser att den överfräffar Bosch AKE 35.
Makita elektrisk kedjesåg på vit bakgrund, med synligt varumärkesnamn och kedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2731870
 
Makitasågar är dolmar sågar som är blåmålade så dom är säkert bra.
 
Ok både Bosch och Makita låter ju intressant då det inte är någon större merkostnad för de nämnda modellerna!
 
Själv skulle jag välja makita av dom två när det gäller kjedjesågar. Pga att makitas kommer från en stor motorsågstillverkare. Men ta den som passar bäst för dig.
 
Hur är det att få fatt i reservdelar för Bosch resp Makita? Jag tänker på typ plastdrev som går sönder vid "nyp", oljepumpar och liknande.
 
M mikewse skrev:
Hur är det att få fatt i reservdelar för Bosch resp Makita? Jag tänker på typ plastdrev som går sönder vid "nyp", oljepumpar och liknande.
Finns garanterat när det gäller etablerade märken.
 
hsd
Det är bättre än uddamärken , men jag har en Bosch teleskopisk grenkap som det inte finns kjedja till :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.