5 365 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Vad gör man med smältvatten?
Forskar lite i garagebygge och undrar: ni som inte har golvbrunnar i era varmgarage - hur löser ni smältvatten som kommer från snöiga bilar?
Jo, jag vet att man måste ha oljeavskiljare...och avlopp med stenkista... och jag är osäker på om det är värt jobb och pengar...
Dock bor vi i norra Sverige och bilarna tenderar att bli rätt isiga och snöiga när man tar ut dem...
Fall mot dörren låter som du sa Liteavvarje - isigt...
Man kanske kan ha fall mot nån grop i mitten som man kan suga upp vattnet med trasa? Låter det helt galet?
Dock bor vi i norra Sverige och bilarna tenderar att bli rätt isiga och snöiga när man tar ut dem...
Fall mot dörren låter som du sa Liteavvarje - isigt...
Man kanske kan ha fall mot nån grop i mitten som man kan suga upp vattnet med trasa? Låter det helt galet?
Vet inte om du tänker så , men du bor norröver där saltar man inte BRA , men vi på södra ändan får ett H-E med rost i bilarna , och det eskalerar otroligt med att köra in och ut en bil i varmgarage ,
Ex En isig och snöig bil körs in i garaget och börjar töa , vid en viss temp och blöta ,fuktighet och salt så börjar det rosta med otrolig fart , bilen hinner inte torka upp på natten , så det blir mycken rost under en vinter , men är en komfortfråga med varm bil
Det bästa för en bil är att stå ute på vintern , den är alltid frusen under , ingen fukt , kan inte rosta
Det med tövatten är nog mera en samvettsfråga att ta ställning till , kan bli problem om en besiktning från kommunen kommer och inte är rätt utfört enligt dom
Ex En isig och snöig bil körs in i garaget och börjar töa , vid en viss temp och blöta ,fuktighet och salt så börjar det rosta med otrolig fart , bilen hinner inte torka upp på natten , så det blir mycken rost under en vinter , men är en komfortfråga med varm bil
Det bästa för en bil är att stå ute på vintern , den är alltid frusen under , ingen fukt , kan inte rosta
Det med tövatten är nog mera en samvettsfråga att ta ställning till , kan bli problem om en besiktning från kommunen kommer och inte är rätt utfört enligt dom
Ja, några vägar saltas - men mest Europavägarna. I övrigt får man klara sig med dubbdäck
Men rostandet är ju som sagt en stor nackdel med varmgarage, det är sant...
Men det är ju så jäkla skönt att sätta sig i is- och snöfri bil...
Men rostandet är ju som sagt en stor nackdel med varmgarage, det är sant...
Men det är ju så jäkla skönt att sätta sig i is- och snöfri bil...
Är det bra luftcirkulation och torrt så är det bra. Men så brukar ju inte garage se ut.
Vi ska iofs ha luftvärmepump - det borde ju vara positivt? Men idén med grovdammsugare är ju god.!
Det där är en gammal skröna som inte gäller idag. Hela teorin talar emot sig själv. Om den stämde skulle alla bilar i södra sverige vara helt sönderrostade efter bara några år eftersom här saltas det kopiöst så fort det är under 5 plusgrader. Alla bilar som körs i denna blöta saltgegga och som lever i denna fuktiga miljö där det till 80% är varmare än 7 plusgrader på vintrarna skulle formligen korridera till skrot efter bara några år.L Liteavvarje skrev:Vet inte om du tänker så , men du bor norröver där saltar man inte BRA , men vi på södra ändan får ett H-E med rost i bilarna , och det eskalerar otroligt med att köra in och ut en bil i varmgarage ,
Ex En isig och snöig bil körs in i garaget och börjar töa , vid en viss temp och blöta ,fuktighet och salt så börjar det rosta med otrolig fart , bilen hinner inte torka upp på natten , så det blir mycken rost under en vinter , men är en komfortfråga med varm bil
Det bästa för en bil är att stå ute på vintern , den är alltid frusen under , ingen fukt , kan inte rosta
Det med tövatten är nog mera en samvettsfråga att ta ställning till , kan bli problem om en besiktning från kommunen kommer och inte är rätt utfört enligt dom
Även mina egna erfarenheter under 30 års bilägande finns inget som stöder teorin. Har parkerat mina bilar utomhus, inomhus, i carport, bilar som haft alltifrån 20 år på nacken till fabriksnya och jag har inte kunnat se någon som hellst stöd för teorin. Har även varit bosatt på en ö på västkusten i flera år, och då snackar vi salt miljö. Senaste bilen är en 12'a som jag kört in och ut i mitt garage i 5 års tid, finns ingen som hellst rost.
När det gäller frågeställningen så hade jag samma "problem". Jag har en golvbrunn i mitt garage men vattnet rinner inte ut. Har inte forskat nämnvärt i varför, om man "glömt" koppla in den eller vad. Men mitt tips är att köpa en avfuktare. Köp en kvalitetsavfuktare typ Mitsubishi som fungerar i +10 år, ingen billighetsvariant från typ Clas O för dom håller bara några månader, fråga mig inte hur jag vet
Självklarheter som att borsta av bilen från snö innan den körs in och sånt vet du säkert.
Utan golvbrunn bör man fixa avrinning från smältvatten på annat vis. Trasor eller liknande blir ett hiskligt jobb!!!
Är du den skötsamma typen så kan t ex nedfälld, rostfri hink, vara ett smidigt alternativ (eller motsvarande).
Annars gjuter du ränna som löper ut på lämpligt ställe.
Är du den skötsamma typen så kan t ex nedfälld, rostfri hink, vara ett smidigt alternativ (eller motsvarande).
Annars gjuter du ränna som löper ut på lämpligt ställe.