Hej. Håller på att bygga ut och har fått ett "problem", det är så att det verkar finnas lika många åsikter som lösningar gällande isolering av golv. I mitt fall så är det isolerad platta med 200 mm cellplast under plattan men för att komma upp i samma golvnivå som övriga huset behöver jag regla upp med 120 mm reglar ovanpå plattan. Naturligtvis vill jag isolera mellan reglarna, och jag undrar om det verkligen behövs nån fuktspärr och/eller ventilation mellan platta och isolering? Tänkte ha tjärpapp under reglarna och mineralull direkt på platta. Jag har svårt att se att någon fukt skulle komma nedifrån...?

//Roger
 
I och med att du har en isolerad platta räcker det med tjärpapp under reglarna. (En försiktighetsåtgärd om du råkar spilla ut vätska på betongen) Nästan all fukt i oisolerade betongplattor kommer ovanifrån, om det är tillräckligt med makadam under.
 
Jag tänker också så... Har nu bestämt mig för följande: (i samråd med kontrollansvarige) Tjärpapp eller byggplast under reglarna. 45mm stenull direkt under golvspån, så skapas en luftspalt och då bör det bli bra. (Tycker jag iaf)

//Roger
 
S
Jag skulle nog rekommendera gjuta upp med sån betong med frigolitkulor i och sen flytspackla ovan på. Vi gjorde det i ett sovrum som hade en oisolerad betongplatta, det blev väldigt bra.

Allt beror ju på kvm och kostnad. Men jag är alltid lite skeptisk mot att regla upp på betong och och mot stenväggar. Jag gillar när det är så lite organiskt material som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.