Jag har en fundering om man lägger vattenburen golvvärme i plattan och då även i badrummen....hur får man det gosigt skönt under fötterna på sommaren då?

Skall man skippa vattenburen i badrummen och ta el i stället eller vad?

Någon med tips!
 
Är det bara med elvärme man kan dela upp bottenplattan så att man kan justera vissa partier separat?
 
Jag vet inte......en tanke är att köra med både svångrem och hängslen och lägga elslingor under klinkret också?

Men det är ju en onödig åtgärd om det inte behövs!

Men det måste ju krylla av folk med erfarenhet av gjuten platta med golvvärme och badrumsgolv.....kom igen någon mer?!
 
Jag får erkänna att jag har en skada som består i att jag lägger både vatten och el i de golv jag lägger golvvärme (bad, tvättstuga osv). Om man bara satsar på att få ner slangen/kabeln i ingjutningen så kan man fundera på färdigställandet i ett senare skede (dvs själva inkopplingen). Golvvärmeslang till vattenburet (PEX) kostar inget till små ytor. Elgolvvärmekabel kostar inte heller många kronor i jämförelse med ett badrums/tvättstugeprojekt. Kolla priserna på elgolvvärmekabel på rinkabyror.se - nothing plus en termostat. På detta sätt kör jag sedan vattenburet på den tid av året när pannan går och el på resterna del av året, om jag känner för det dvs.
 
Ja det låter som den vettigaste lösningen men visst känns det lite wacko att göra så?! ???
 
Var faktiskt hemma hos ett par kompisar i går och vi diskuterade just detta..Dom har el men den stänger dom av tidigt och jag har aldrig upplevt det kallt hos dom. Vi skall själva välja vatten i alla fall. Dessutom så drar el-golv 5000 kwh/år som man kanske inte tror.. ;)
 
Jag har samma fundering, men har valt att bara köra med vattenburen golvvärme i källaren.

Om jag upplever att jag behöver värme i golvet under sommaren, kommer jag att undersöka om jag kan ta varmt vatten från vvb (indirekt slinga).

Det blir någon form av ventilsystem med T-koppling, så jag kan koppla in golvvärmeslingan, men inte resten av elementen.

/Per
 
Nja, jag har fått besked om att plattan aldrig bör vara helt utan värme dvs på lägsta nivå under sommarhalvåret. Men detta blir väl inte så lätt för er som har vattenburet system kopplat till sommaravstängning? Är jag överdrivet försiktig? Kör med eluppvärmd platta med badrummet separat dvs där blir det mer sprutt även under sommaren.
 
Vad jag menade i mitt inlägg ovan är att det är lika bra att kasta ner en elkabel samtidigt så har man möjligheten att använda den sommartid, om man vill. Kostnaden för själva elvärmekabeln är oftast försummbar i förhållande till budgeten för ett sånt här projekt. Du får ju, exempelvis, 144 meter Kima Turkos (16 W/m) för ca 2000 kr på Rinkaby.
 
Mina problem är lösta !

Det handlar om att ställa in min värmepump på rätt sätt;

Om Du har en relativt modern värmepump och kan ställa min framledningstemp så är det bästa och billigaste vägen att gå.

Stäng av de element som inte skall vara varma, ställ in min framledningstemp på ex. 30 grader - saken är klar !

Med elpanna eller oljeeldning borde det vara samma princip, se till att samtliga element är avstängda, golvvärmeslingan inkopplad som vanligt och ställ in så Du får 30 grader ut.

Funkar bäst på lågvärmesystem.

Ett alternativ är en liten elpanna som är avsedd för golvvärme, t.ex denna: http://www.fvt.se/el/elpanna.php#3kw

Kostar strax under 8000:-.

/Per
 
Ett el-golv i badrum står för en 5000kwh/år själv av ens totala årsförbrukning på el.Kostnaden skiljer sig ju vad man sen betala för sin el.. men ex.80 öre skulle ju göra 4000:- om året på sitt elgolv typ..Hänger du med nu ;)
 
Dra den där om rödluvan va ;)

Inte går det åt 5000kwh
Det är väl till att börja med storleken på värmeslingorna som man måste kolla.
Och sen temperaturen i golvet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.