Letar men hittar ingen relevant information... Visst räknas inte detta som en fast installation, d v s att man får installera textilsladd mellan dosa och taklampa själv?
 
BirgitS
Menar du en sladd med en propp i ena änden som du stoppar in i ett uttag i taket eller menar du att sladden ska sitta fast i taket?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du en sladd med en propp i ena änden som du stoppar in i ett uttag i taket eller menar du att sladden ska sitta fast i taket?
Nej jag menar att installera en textilsladd i en kuldosa, trä sladden över isolatorknoppar och sedan installera den i taklampan.
 
BirgitS
Det låter som en fast installation, sladden kommer väl att sitta fast och inte gå att ta bort bara genom att dra ut den ur ett uttag.
 
Är reglerna för textilsladd ändrade? Tidigare fick man inte ha dem som fast installation överhuvudtaget utan bara mot stickpropp.
 
Sophie Sophie skrev:
Är reglerna för textilsladd ändrade? Tidigare fick man inte ha dem som fast installation överhuvudtaget utan bara mot stickpropp.
Jag vet inte om reglerna är ändrade, jag vet inte heller vad det är som gäller och därav min fråga. Men jag är tveksam till att man bara skulle få ha textilsladd till stickpropp, då hur många som helst gärna monterar textilsladd till kulodosor i porslin (dock undrar jag om man får göra en sådan montering själv eller om en elektriker måste göra det).
 
Låter som behörighetskrävande arbete. Och textilsladd av de typer jag har sett är inte godkända för fast installation. Så det behövs en annan lösning.
 
H hempularen skrev:
Låter som behörighetskrävande arbete. Och textilsladd av de typer jag har sett är inte godkända för fast installation. Så det behövs en annan lösning.
Jag är ganska säker på att det inte stämmer att textilsladden inte ska vara godkänd.
 
L
Se till att en elektriker sätter ett lamputtag under eller bredvid dosan så kan du ha en sladd med lampstickpropp ut till lampan , men kolla vilken typ det är på lampan , jordad eller inte jordad ,
Går att få strömbrytare på vägg för den , om för bökigt så får du tända på lampan
 
Man får enligt föreskrifterna byta en lampa i torra och icke brandfarliga rum utan behörighet. Det innefattar en fast anslutning av sladden till lampan men observera att det gäller byte, inte nyanslutning. Så säger föreskrifterna.

Anslutning i kulodosa anser jag dock klart ramlar över kanten. Man ansluter inga lampsladdar i en kulodosa och man gör det inte utan behörighet. Riskerna är för stora för glapp etc att få FK 1.5 att samsas med RK 0.75 under samma mantelskruv.

Så med detta sagt så återstår att fråga om anledningen till frågan. Du kan ju inte göra någon inkoppling om du inte har kunskap och verktyg, oberoende av om det är behörighetskrävande. Så följ rådet från föregående talare om att låta en elektriker montera ett lamputtag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Reglerna har tidigare varit tydliga med att man inte får installera med porslinsisolatorer och textilsladd till fast installation, alltså till kulodosa eller liknande. Att många gör/gjort det ändå är en annan sak och många tar säkert för givet att man får eftersom produkterna dels finns att köpa och det dels gjordes så förr.

Ofta är sladdarna godkända för lampor etc, men inte för att monteras fast.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jag är ganska säker på att det inte stämmer att textilsladden inte ska vara godkänd.
Observera att den troligen är godkänd som anslutningskabel vid ”lös” installation. Det ställs högre krav på en fast installation.
Det är tänkbart att det finns tygkablar som är godkända för fast installation. Men normalt är de inte det.

En ytterligare sak man kan behöva göra rätt är att ha en dragavlastning på kabeln. Det finns normalt inte i en kulodosa. Men det finns lösa varianter.
 
  • Gilla
Sophie
  • Laddar…
Jag tror inte det handlar om "tygkabel" här utan om helt vanlig lampsladd med ett extra skal av nån tygfläta.
 
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte det handlar om "tygkabel" här utan om helt vanlig lampsladd med ett extra skal av nån tygfläta.
Gammal strykjärnssladd var så för att inte smälta när järnet ställdes på sladden , tygskydd
 
tommib
Jag gissar att det är något sådant här TS är ute efter. Den sladden är garanterat inte godkänd för fast installation.
tvinnad_textilkabel_guld_jordad.jpg

Jag har sett en installation någonstans där man hade gamla porslinskulodosor och gick ut med denna typ av sladd till porslinssocklar men det är som sagt inte godkänt eller lämpligt. Jag har också någonstans sett en slags kopplingsdosa med hål i locket där man gått ut med textilkabel, där kan det ev vara godkänt om det är korrekt dragavlastat. Lyckas dock inte googla fram det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.