Hej,

Det droppar ibland vatten från köksfläkten nu när snön börjat komma. Kollade på vinden och röret är isolerat hela vägen och allt verkar torrt. Var upp och kollade på huven och tyckte den såg konstig ut. Är den konstruerad såhär eller fattas det ett lock? Kikar jag in i springen så ser jag spiroröret som sticker upp ca 2cm. Det känns som att vädret lätt letar sig in.

Försökte ta bilder men var inte så lätt.

Köksfläktskåpa täckt med snö på ett tak, synlig springa och spirorör sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksventilationshuven täckt med snö på tak, möjlig brist på lock eller övertäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kondens. Varm inomhusluft stiger upp genom fläkten och kondenserar mot de kalla plåtsidorna i röret när det passerar vinden.
 
Nja tror inte det är kondens. Sambon påstår även att det droppa lite i somras vid extremregn
 
L
Undrar om inte den som sitter där är för fläkt som ska sitta i den , med ständig gång , mekanisk vent . Är helt öppet in mot röret , hur dom ändrat på köksfläkten till någon ny
Du behöver en mössa däruppe , nu raka spåret ner för regn .
 
L Liteavvarje skrev:
Undrar om inte den som sitter där är för fläkt som ska sitta i den , med ständig gång , mekanisk vent . Är helt öppet in mot röret , hur dom ändrat på köksfläkten till någon ny
Du behöver en mössa däruppe , nu raka spåret ner för regn .
Köket är renoverat av tidigare ägare och köksfläkten är inte orginal. Det är FTX i kåken och vet inte om gamla köksfläkten gick i den eller upp i samma huv som nu.

Huven eller vad man ska kalla det är 240mm i diameter. Har hittat kinahatt 250mm. Kan det bli bra med en sån?
 

Bästa svaret

L
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Köket är renoverat av tidigare ägare och köksfläkten är inte orginal. Det är FTX i kåken och vet inte om gamla köksfläkten gick i den eller upp i samma huv som nu.

Huven eller vad man ska kalla det är 240mm i diameter. Har hittat kinahatt 250mm. Kan det bli bra med en sån?
Utmärkt , hittar du en som är lite större är det bra , den bör gå ut lite mer över röret , för s,k takdropp om det blåser lite , det du behöver är någon form av ben ( min 3 st bäst med 4 ) och sätta den ca 10 cm upp , behövs inte mer när trumman är så stor , du kan ta bort plåten som sitter i mitten , den gör ingen nytta
En plåtis fixar större på ett nafs och inga stora priser
 
Hatten jag hittat ser ut så här. Tänkte trycka på den över och skruva fast den med självborrande.

Tänker jag rätt?

Svart ventilationshatt för byggprojekt med möjlighet till fastsättning via skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Kan va värt att testa.
 
L
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Hatten jag hittat ser ut så här. Tänkte trycka på den över och skruva fast den med självborrande.

Tänker jag rätt?

[bild]
Bingo :):)
 
L Liteavvarje skrev:
Bingo :):)
Själva hatten är 420mm i diameter så blir nog bra. Tack så jättemycket för hjälpen (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.