Håller på och bygger ett litet gästhus med loft över halva som jag skriver om i en annan tråd här på forumet. Nu håller jag på och planerar för vart jag skall ha elementen. Jag har genom att läsa olika rekommendationer kommit fram till att jag behöver ca 2500w för detta hus om 30m2+ 12m2 loft. Jag har kommit fram till att köra ett element i sovrumet om 750 w och elektrisk golvvärme i badrum om ca 250 w. Kvar är de 1500 w som jag behöver få ut nånstans. Vardagsrummet däremot kan jag inte komma på vart jag vill ha ett element, det är i vägen överallt! Jag vet att det är bäst att ha elementen vid fönstret men tycker att det är svårt att hitta en bra placering för det. fönsterrutorna i vardagsrumsdelen går hela vägen från golvet och upp till 210 cm. Jag har funderat en hel del, för mycket faktiskt, och kommit fram dessa alternativa placeringar med resp. nackdel:

1. element vid köksbordet (nackdelar: långt från fönster, bordet går inte att skjuta in eller är i vägen.)
2. lågt och brett element bakom platsen för dumburken (nackdelar: känns konstigt med element bakom en tvmöbel, värme kommer inte ut)
3. vertikalt element innanför altandörren (nackdelar: problem med gardiner om man vill kunna "parkera" de här)
4. Vertikalt element så nära hörnet det går(nackdelar: soffan måste stå längre ifrån fönstret)
5. vanligt element (nackdelar, långt från de stora fönsterna, man kan inte möblera denna yta med tex skåp)
6. golvstående löst lågt och brett element nedanför fönsterrutorna. (känns lite temporärt med löst element, kanske svårt att köra det på 400 volt också)

Det är inte säkert att det räcker med ett element i vardagsrumsdelen, om man skall gå på beräkningarna om 2500w. Kan man placera ett litet element på loftet? där finns det plats men det känns å andra sidan helt fel med ett element så högt upp. "Alla" säger att man ska köra 400v vid nyinstallation av element. Gäller det även så här små hus?
Planritning av ett gästhus med markerade föreslagna platser för värmeelement i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
I vilken landsända bygger du i ??
Det är ett nytt hus , troligtvis med bra isolering , räkna med ca 60W /m2
750W i sovrummet är nog bra överkurs på , det blir nog bastu där , sedan loftet , all värme nere kommer att gå upp , så där ska du inte ha element
Ta 400V element så belastar du inte huvudsäkringarna så mycket
Det med placering är upp till dig , men din beräkning förutsätter stora , så räkna om , dom blir lite mindre
 
Under fönstret!
Vet inte om det finns elburna golvkonvektorer (som man fäller in i golvet), men annars en lång, låg och djup golvstående konvektor längs fönsterpartiet. Fast monterad naturligtvis.
Det måste gå att hitta elburna sådana!
 
L Liteavvarje skrev:
I vilken landsända bygger du i ??
Det är ett nytt hus , troligtvis med bra isolering , räkna med ca 60W /m2
750W i sovrummet är nog bra överkurs på , det blir nog bastu där , sedan loftet , all värme nere kommer att gå upp , så där ska du inte ha element
Ta 400V element så belastar du inte huvudsäkringarna så mycket
Det med placering är upp till dig , men din beräkning förutsätter stora , så räkna om , dom blir lite mindre
Bor i stockholm. Jag minskar gärna lite på effekten. Idag är det byggarbetsplats och huset är isolerat med 120 mm än så länge, när det är klart blir det 45 mm till, och värms upp till 16 grader ca av ett clasolson element om ca 1300 w
 
P Patrik Friberg skrev:
Under fönstret!
Vet inte om det finns elburna golvkonvektorer (som man fäller in i golvet), men annars en lång, låg och djup golvstående konvektor längs fönsterpartiet. Fast monterad naturligtvis.
Det måste gå att hitta elburna sådana!
Jag kan inte fälla in nått i golvet då det är betongplatta, men långa låga elelement finns det gått om, men jag har inte hittat något som är gjort för fast montering på golvet. Helst ska det också ha en "snygg baksida" också då det syns från utsidan
 
Varför inte en mindre luftvärmepump?
Innedelen sitter bäst antingen på badrumsväggen eller nära ytterdörren.
Kompletteras med ett litet element i sovrummet för att kunna ha dörren stängd när man sover även när det är kallt.

Elektrisk handduksvärmare och plastgolv är nog mer kostnadseffektivt som värmekälla i badrummet än klinker och golvvärme.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Varför inte en mindre luftvärmepump?
Innedelen sitter bäst antingen på badrumsväggen eller nära ytterdörren.
Kompletteras med ett litet element i sovrummet för att kunna ha dörren stängd när man sover även när det är kallt.

Elektrisk handduksvärmare och plastgolv är nog mer kostnadseffektivt som värmekälla i badrummet än klinker och golvvärme.
Vill helst inte ha fläktsurr, även om den skulle bli mer lättplacerad. Men det kanske finns nästan-ljudlösa värmpumpar?
 
L
S surfarn skrev:
Jag kan inte fälla in nått i golvet då det är betongplatta, men långa låga elelement finns det gått om, men jag har inte hittat något som är gjort för fast montering på golvet. Helst ska det också ha en "snygg baksida" också då det syns från utsidan
Alla el-radiatorer för fast anslutning sitter monterade på vägg , har inte sett något som man fäster i golvet av den typen , så det är nog en tankevurpa för dig och missuppfattning ,
men inget fel i det , alla kan göra det
Så det ska nog vara något som är lika långt som fönstren , då blir det inget kallras och fötterna fryser
 
Kanske ändå ska överväga en luft/luft pump. Finns ju modeller som går att köra inomhusdelen med ljudnivåer kring 19-21 db. Jag vet att det är en låg nivå, men hur upplevs en så låg nivå? jag kan leva med lite fläktsurr som vår flvp ger ifrån sig i vårt stora hus,det kanske är likvärdigt?
 
S surfarn skrev:
ljudnivåer kring 19-21 db. Jag vet att det är en låg nivå, men hur upplevs en så låg nivå? jag kan leva med lite fläktsurr som vår flvp ger ifrån sig i vårt stora hus,det kanske är likvärdigt?
Vår Mitsubishi Electric avger 19 dB från innerdelen enligt test och beskrivning, när den går på lägsta läget,
vilket den alltid gör november - april. Räcker bra för att värma upp vårt 108 m2 hus med bra FTX-ventilation.
Det hörs inte!
 
  • Gilla
surfarn och 1 till
  • Laddar…
Det blev en luft - luft pump trots allt. En Panasonic av ny modell. Med effekt från 0.85 kw, 19 db ljudnivå och kompakt innerdel och bra black friday pris så slog jag till. Återkommer i ämnet när den är monterad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.