Hej allihopa.
Skulle behöva eran hjälp och hoppas att jag lagt detta i rätt forum nu annars ber jag om ursäkt.
Det är såhär att vi har äntligen hittat våran drömgård och jag tänkte bygga ett litet stall med två boxar åt mina hästar i en gammal byggnad som är öppet till nock så jag kan ta hem dom. Inget märkvärdigt stall utan bara funktionsdugligt till en början och sedan så får man fixa lite pö om pö med bla innertak osv. Men nu till min fråga jag orkar verkligen inte putsa och fixa väggarna då jag har hört att det är svårt så skulle nog inte fixa det nybörjare som jag är så min tanke är att jag vill sätta liggande råspont i stallet och klä innerväggarna med och måla vitt för att få det lite snyggare och hemtrevligare :)
Men hur går jag till väga för att slippa fukt i stallet. Tänkte regla och som sagt sätta råspont men ska man ha någon plast underst närmast betongen sedan isoleringen regla och råspont på det lr måste man ha nå osb skivor eller något också. En himla dum fråga men Vafan alla har varit nybörjare någon gång ;) hoppas ni kan hjälpa mig.
 
  • Förfallen interiör av ett gammalt stall med öppen takstom, murade väggar i behov av puts och oordning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen inomhusmiljö med öppen till nock, murade väggar och hö och skräp på golvet som ska omvandlas till häststall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en gammal byggnad med slitet betonggolv och väggar, synligt takbjälklag, och övergivna objekt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken temperatur vill du ha i boxarna?
 
J justusandersson skrev:
Vilken temperatur vill du ha i boxarna?
Det har jag inte tänkt på faktiskt då jag kommer göra allt lite pö om pö det viktigaste är väll att fixa väggarna och få dit boxarna men man vill ju inte ha iskallt så skulle vilja kunna ha lite underhållsvärme iaf men kommer ju bli svårt från början då det är öppet till nock och innertaket inte kommer att läggas föränn lite längre fram i tiden.
 
Detta måste du klara ut först, eftersom det har stor betydelse för utformningen. De flesta djurstallar brukar väl inte ha någon uppvärmning, men jag vet inte om det gäller hästar också. Det räcker med ungefärliga uppgifter.
 
L
Klart beror det på var du bor
Bygg ett rum i rummet , med isolering i väggarna om det behövs , men tänk på det finns regler hur högt det ska vara för hästar , samt rekommenderat mått på boxarna , gå inte ifrån dessa mått , dom är stora och kan rygga med huvudet uppåt , får inte slå i taket .
Det med värme kan du bortse från , dom klarar sig bra , bara det inte blåser i genom .
Bygg en liten sadelkammare ( skrubb ) och ett element för värme där .
Det med golvet , hur är det i dag , duger bra med betong i gångar och boxar , naturligtvis strö i boxarna , för det blir en del skit från dom på golvet .lättare att mocka då
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I stall brukar man inte behöva andra värmekällor än djuren själva.
Jag hade nog, om jag tolkar de suddiga bilderna rätt:
1. Reglat 95 mm på väggarna, och satt upp 95 mm isolering.
2. Spikat upp råspont.
2. Satt upp innertak, råspont duger där också, och lägga på isolering. Enklast lösull som sprutas in.

Men lite kontrollfrågor:
Var i landet ligger stallet?
Hur stor är byggnaden?
Hur stor skall stalldelen vara?

Lite litteratur:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...o/jo11_1.pdf&usg=AOvVaw1dVpHxW0RiepP9vZ_UQLAk

https://www.jordbruksverket.se/amne...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Historiskt sett har man väl ofta timrade stall med hö liggande på loftet över som enda ytterligare isolering. Att ersätta det liggande timret med sten-/betongväggar som du har gör det knappast sämre. Och var alternativet att bara putsa väggarna så blir knappast råspont på reglar utan plast sämre.

Däremot skulle jag fundera på om det inte behövs ett innertak direkt. Antingen med hölager över eller någon annan form av isolering. Hur viktigt det är vet jag inte, och det beror säkert även på vad det är för hästar och var i landet det är.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Västerbotten Umeå. Är två kallblod som ska stå i stallet men tanken är att dom ska få gå ute på lösdrift så mycket det går med en spånad ligghall men vill ju kunna ta in dom vid skit väder så något varmstall behöver jag inte. Hela byggnaden är ca 65 kvm och jag kommer bygga en box åt stora hästen som är 3*4 och till den mindre 3*3 samt en spolspilta så det är ju det här med vattnet jag blir mest fundersam över då jag inte vill att det ska frysa. Just nu är allt öppet till nock. Sadelkammaren kommer jag att bygga i en byggnad brevid i direkt anslutning.
 
H
viktigaste är att få klart så mycket som möjligt innan hästarna kommer
 
L Liteavvarje skrev:
Bygg en liten sadelkammare ( skrubb ) och ett element för värme där .
Bra påpekande!
Och det behövs alltid vatten till djuren, och sadelkammaren är rätt plats för en tvättbänk med ho,
och helst lite varmvattten också
 
L Lill_Zandi skrev:
Hela byggnaden är ca 65 kvm
Lite större än vårat då, det är 50 m2 och har väl ungefär minimimått mot vad som är tillåtet:

Ritning av ett litet hus på 50 m2 med måttangivelser för rum som sovplats och badkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tänkt tvätta hästarna under vinterhalvåret? Måste de inte ha tillgång till varma utrymmen då för att torka?
Borde gå att göra vattensystemet tömbart.
 
L
Sätta VVB i sadelkammaren med duschblandare i densamma och slang ut till tvättbåset
 
L Liteavvarje skrev:
Sätta VVB i sadelkammaren med duschblandare i densamma och slang ut till tvättbåset
Det finns en varmvatten beredare i pannrummet typ mitt emot vet inte om den räcket att dela med hästarna dom kommer ju inte duscha nå ofta lr om man kan sätta in en till där inne å dra nått därifrån.
 
L
Klart har du en VVB vägg i vägg använd den , tänk då att ha tvätten intill den väggen , mindre rördragning , samt att det beror på hur stor den är 80 l räcker länge , det är inte varmbad för dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.