Kunde inte hålla mig längre. Sambon och jag isolerade rena långväggen idag :)
 
  • Byggarbetsplats med isolerade väggar, ställning, bildäck, byggmaterial och ledgarageportöppnare i ett garage under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersN71 och 3 till
  • Laddar…
  • Plankor lagda mellan takstolar över isolering på en vind som gångyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag la vanlig råspont jag hade hemma. Tyvärr hade jag lite för lite så de blev bara 40cm bred gång
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
H henkek skrev:
Jag la vanlig råspont jag hade hemma. Tyvärr hade jag lite för lite så de blev bara 40cm bred gång
Ok, går kanske med lite vad som?
Tänkte bara då det ändå är 1200cc på takstolarna så blir det ju en hyfsad bit mellan dem.
Billigaste vettiga jag hittat än så länge är 25*150 sågat virke, alltså grova plank typ.. Är precis under 20kr per meter. Blir en slant om man ska fylla den mittre delen på takstolarna.
Ska man bara ha lite bredd, typ 750mm så blir det 5 längor på 14,5m. 72m drygt så hamnar det på 1500kr bara för det..
 
Tomture61
Mitt hus från 2008 , har 21-22 x 120 spontan virke , 1200 mm mellan takstolar.
Funkar hur bra som helst.

OBS , använd spontan , dom samarbetar bäst. Håller ihop varandra och ger varandra styrka.
 
  • Gilla
henkek och 1 till
  • Laddar…
22 mm råspont går, även om det är lite svajigt, annars om det är ospontat så 45x145-220 reglar.
Lite otäckt med 4 m fallhöjd ner på hårda saker...
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt hus från 2008 , har 21-22 x 120 spontan virke , 1200 mm mellan takstolar.
Funkar hur bra som helst.

OBS , använd spontan , dom samarbetar bäst. Håller ihop varandra och ger varandra styrka.
Ok, jo klart. Med sponten så blir det ju närliggande virket som blir bärande med. Kanske skulle funka då ju :)
Då kan man ju köpa lite nu och göra en gång, sen köpa mer så man kan ha som lite enklare förvaring där med :)

Mvh Jonas
 
Oldboy Oldboy skrev:
22 mm råspont går, även om det är lite svajigt, annars om det är ospontat så 45x145-220 reglar.
Lite otäckt med 4 m fallhöjd ner på hårda saker...
Reglar blir för dyrt, då skippar jag det helt isf. Men råspont ska jag nog satsa på.
Jo det är ju det när man väl går där uppe så ska man ju inte behöva vara rädd för att kliva igenom. Sen om man kunde använda som lite enklare förvaring så hade det ju vart klockrent.

Mvh Jonas
 
Åsa Lund
Kör spontat virke.
Undvik 25x150. Det är råsågat och du kommer få spågor i knäna när du kryper fram
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
min råspont är inte svajig. funkar fint :)
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
Har igen börjat fundera på golvet.. Var på besök hos en bekant igår som slipat sitt golv med HTC-metoden. Var ju som et blankt industri/butiks golv, kunde ju ha vart intressant. För eller nackdelar med detta system?
Har ju som sagt blivit rekomenderad att köpa billig golvfärg, dels för ekonomins skull, och dels för att kunna fylla i eller reparera färgen om den skulle flagna i framtiden.

Tankar?

Mvh Jonas
 
A
MalZon MalZon skrev:
Har igen börjat fundera på golvet.. Var på besök hos en bekant igår som slipat sitt golv med HTC-metoden. Var ju som et blankt industri/butiks golv, kunde ju ha vart intressant. För eller nackdelar med detta system?
Har ju som sagt blivit rekomenderad att köpa billig golvfärg, dels för ekonomins skull, och dels för att kunna fylla i eller reparera färgen om den skulle flagna i framtiden.

Tankar?

Mvh Jonas
Duger det inte bara att dammbinda ? Ha faktiskt inte gjort nåt åt garagegolvet hemma än men på sin höjd dammbindare blir det då jag sett golv med billig färg i bruksgarage där bilar med dubbdäck rullar ut in så föredrar jag nåt jag slipper bättra på.
 
Har ju vart en liten våt dröm de där att ha ett målat golv då det ser så sjukt trevligt och ombonat ut. Därav.
Jag kommer att meka med bilar, oljespill, glykol och bromsvätska får man räkna med så skulle ju vilja skydda det så gott det går. Då är det ju färg som är det bästa skyddet. Vad jag kan förstå då det blir ett "skinn" på golvet iaf. Dammbindande och slip blir ju mer bara ett "mättande" av betongen, så allt kan krypa ner i den om man inte är snabb att torka upp det direkt.
Jag är ju i den fasen nu att man skulle passa på att göra något åt det innan man börjar på bilarna så att säga.

Mvh Jonas
 
Jag använde Oxanolja i ett förråd, blev väldigt lättskött.
Pär
 
Väggarna är färdigisolerade. Ska stabilisera ramen för porten och sen plasta. Ska försöka göra så pass så man ska kunna använda den som lite enklare förvaring. Sen lägga råspont mellan takstolarna. Fick dock för mig nåt annat idag..
 
  • Vit hus med julbelysning, garage i mörk kväll, stillsam atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med julbelysning i kvällsmörker, speglande julstämning, vinterårstid, upplyst fasad, trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bosse Len och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.